گام به گام قلمرو ادبی صفحه 50 درس 6 فارسی (3) (نینامه)
تعداد بازدید : 51.15Mپاسخ قلمرو ادبی صفحه 50 فارسی (3)
-گام به گام قلمرو ادبی صفحه 50 درس نینامه
-قلمرو ادبی صفحه 50 درس 6
-1) بیت های زیر را از نظر کاربرد آرایه جناس تام (همسان) بررسی کنید.
الف) آتش است این بانگ نای و نیست باد هرکه ایت آتش ندارد نیست باد
ب) نی، حریف هرکه از یاری بُرید پرده هایش پرده های ما درید
2) به بیت زیر توجه کنید.
مستمع، صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچه خاموش، بلبل را به گفتار آورد
صائب تبریزی
در این بیت، مصراع دوم در حکم مصداقی برای مصراع اول است؛ به گونه ای که می توان جای دو مصراع را عوض کرد؛ در واقع شاعر، بر پایه تشبیه، بین دو مصراع ارتباط معنایی برقرار کرده است؛ به این نوع کاربرد شاعرانه «اسلوب معادله» می گویند.
توجه: در اسلوب معادله، هر یک از دو مصراع، استقلال معنایی و نحوی دارند؛ به گونه ای که یکی از طرفین، معادل و مصداقی برای تأیید مفهوم طرف دیگر است.
نمونه:
* عشق چون آید، برد هوش دل فرزانه را دزد دانا اول می کشد چراغ خانه را زیب النّسا
* شانه می آید به کار زلف در آشفتگی آشنایان را در ایّام پریشانی بپرس سلیم طهرانی
* عشق بر یک فرش بنشاند گدا و شاه را سیل، یکسان می کند پست و بلند راه را غنی کشمیری
* در کدام بیت درس، شاعر از « اسلوب معادله » بهره گرفته است؟ دلیل خود را بنویسید.
1) الف) مصراع اول: «نیست باد» یعنی «جریان هوا نیست»
مصراع دوم: «نیست باد» یعنی «نابود بشود»
ب) «پرده» اول یعنی نوا و آهنگ
«پرده» دوم یعنی «اسرار و راز»
2) بیت 14)
محرم این هوش جز بی هوش نیست هر زبان را مشتری جز گوش نیست
چون مصراع دوم یک مثال عینی است برای مصراع اول که یک موضوع ذهنی را بیان می کند.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم- آزمون آنلاین تمامی دروس
- گام به گام تمامی دروس
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
- فلش کارت های آماده دروس
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه