صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

بررسی رشد با الگوی مرز امکانات تولید:

الگوی مرز امکانات تولید:

از الگوی مرز امکانات تولید می توانیم برای نشان دادن تأثیرات رشد اقتصادی استفاده کنیم.

تاثیرات رشد اقتصادی بر منحنی مرز امکانات تولید:

 

به نمودار سمت چپ از شکل بالا نگاه کنید. محور افقی مقدار غذای تولید شده در کشور را نشان می دهد و محور عمودی همۀ مقادیر از کالاهای دیگر؛ یعنی کالاها و خدمات به جز غذا را که در کشور تولید شده است، نشان می دهد. تصمیم گیری بین یک واحد «غذا» و یک واحد «از کالاهای دیگر» واقعاً دشوار است؛ اما به این فکر کنید که واحد «غذا» همۀ انواع غذاها و واحد «کالاهای دیگر» همۀ انواع کالاها و خدمات را دربرمی گیرد.

فرض کنید کشوری ابتدا نقطه X را انتخاب می کند. روشن است که مردم مقدار بیشتری از غذا و سایر کالاها می خواهند تا سلامتی و رفاه بیشتری داشته باشند. اگر با صرفه جویی، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند، با گذشت زمان، ظرفیت تولیدی آنها توسعه می یابد و مرز امکانات تولید به سمت بالا منتقل می شود. نمودار سمت راست شکل بالا مرز امکانات قبلی و مرز امکانات جدید را نشان می دهد. رشد اقتصادی به کشور امکان می دهد تا غذا و کالاهای دیگر بیشتر و بیشتری را تولید و مصرف کند.

رشد اقتصادي يك هدف مشترك:

رشد اقتصادی یک هدف مشترک است، زیرا کشور را قادر می سازد کالاها و خدمات بیشتری تولید کند و گام مؤثری برای تأمین نیازها و خواسته های شهروندان خود بردارد. وقتی که اقتصاد رشد می کند، کشور قادر است از هرچیزی مقدار بیشتری تولید کند.

مواهب مورد نظر براي رشد اقتصادي كشور:

هر کشور برای اینکه از مواهب رشد اقتصادی در آینده لذت ببرد ،باید چیزهایی را در زمان حال در اقتصاد فدا کند؛ باید منابعی را که می توانست برای ساختن کالاهای مصرفی در زمان حال استفاده شود، برای ساختن انواع سرمایه ها و توسعۀ روش های تولید بهتر برای آینده صرف کند. همان طور که شما هم گاهی از بعضی خریدهای لذت بخش صرف نظر می کنید تا پولتان را برای انتخاب های دیگری در آینده که زندگی شما را بهتر می کند، پس انداز کنید.

تفاوت بين دستيابي به كارايي و رشد اقتصادي:

در منحنی مرز امکانات تولید درباره مصـــلحت و عدالت صـــحبت نمی کنیم تمام نقاط روی منحنی امکانات تولید، بیانگر وضــعیت کارآمد تولید اســت وفقط درباره کارایی صــحبت می کند. رشد اقتصادی با کمک منابع فیزیکی بیشــتر و یا به وســیله بالا رفتن کارایی منابع موجود و بـا ترکیـب آن دوبـه دســــت می آیـد نقـاط A و B نقـاط کـارآمـد را منعکس می کنند. نقطه C نقطه زیر منحنی یعنی کارایی کمتر، نقطه D انعکاس رشـد اقتصـادی به صـورت انتقال منحنی مرز امکانات تولید به ســمت را سمت اســت. انتقال منحنی به معنی افزایش تولیداست.


سایر مباحث این فصل