صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

بهبود عملکرد بازار و ارائه كالاي عمومي:

وظایف دولت در عرصه اقتصاد:

بهبود عملکرد بازار (وظیفه نظارتی) – ارائه کالا و خدمات عمومی

دولت و بهبود عملكرد بازار:

دولت با وضع مجموعۀ گسترده ای از قوانین و مقررات:

1) باعث تسهیل و تشویق مبادلات می شودکه به نفع خریداران و فروشندگان است.

2) از بروز شرایطی که به مبادلات آنها آسیب می زند، جلوگیری می کند.

3) حضور دولت و عملکرد قوی آن سبب می شود افراد به حقوق یکدیگر تعرض نکنند و مثلاً دارایی هایی را که متعلق به آنها نیست تصرف نکنند.

در این حالت، دولت به عنوان یک داور، در میدان فعالیت های اقتصادی، حضور دارد. وضعیتی را تصور کنید که خریداران نمی توانند اطمینان یابند، آیا فروشندگان مالکان واقعی آن چیزی هستند که برای فروش عرضه کرده اند یا خیر، در این حالت چگونه خریداران پولی را که به سختی درآورده اند، برای چیزهایی مانند خانه، خودرو، لوازم خانگی و ... بپردازند. حالتی را تصور کنید که پول زیادی را به صاحب واقعی چیزی داده اید و آن را خریده اید؛ اما شخص دیگری به راحتی به میان بیاید و مانع از استفادۀ شما از چیزی که خریده اید شود!

4) دولت با تعریف و اجرای حقوق مالکیت، امنیت خرید و فروش و مبادلات را بهبود می بخشد. دولت اجازه نمی دهد تا زمانی که فروشنده اثبات نکند که مالک واقعی چیزی است، آن را بفروشد.

5) علاوه بر حمایت از حقوق مالکیت و اجرای قراردادها، دولت با وضع قوانین و مقرراتی ویژه در زمینه های مختلف می کوشد.

تا وجود اطلاعات و آگاهی های لازم را برای مبادله بین افراد تضمین کند، مثلاً شرکت های دارویی و غذایی نمی توانند پیش از انجام برخی آزمایش ها و اخذ گواهی معتبر محصولات خود را به بازار عرضه کنند یا افراد بدون دارا بودن صلاحیت های لازم به مشاغل مختلف وارد شوند؛

6) همچنین سازمان استاندارد وظیفه دارد کیفیت یا عدم کیفیت محصولات را تأیید کند. همۀ این فعالیت ها به نوعی سبب بهبود عملکرد بازار می شود.

كالاي عمومي:

به کالا و خدماتی که توسط افراد زیادی می تواند هم زمان استفاده شود و شما نمی توانید مردم را از استفاده آن محروم سازید، کالای عمومی گفته می شود. خیابان، بوستان، تیرهای چراغ برق، پل ها، آتش نشانی ، پلیس و...  از نمونه هاي كالا و خدمات عمومي هستند.


سایر مباحث این فصل