صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

جریان چرخشی ساده:

داد و ستد بين خانوار و بنگاه:

خانوارها کالاها و خدمات را از بنگاه ها خریداری می کنند و بنگاه ها، منابع را از خانوارها اجاره یا خریداری می کنند، و این باعث شکل گیری رابطۀ داد و ستد بین این بازیگران می شود.

تحليل نمودار جريان چرخشي، تعاملات بين خانوار و بنگاه ها:

 

بازیگران اصلی عرصه اقتصاد بنگاه های اقتصادی و خانوارها می باشند بنگاه ها تولید کننده کالا و خدمات و خانوارها مصرف کننده کالا و خدمات محسوب می شوند در این چرخه اقتصاد بین خانوارها و بنگاه ها، دریک طرف، بازار محصولات، و در طرف دیگر بازار عوامل تولید قرار دارد.

قســمت بــالای نمــودار: بنگــاه ها، تولیدکننــده کالا و خــدمات هستند و خانوارها متقاضــی و خریــدار این کالا و خــدمات مــی باشــند. خانوارها این کالاها و خــدمات را از بازار محصــولات دریافــت مــی کنند کــه عرضــه کننــده آن بنگــاه هــای تولیــدی مــی باشـد خانوارها بابت خریـد این کالا ها و خـدمات وجـوهی بـه بازار محصـولات پرداخـت مـی کنند کـه هزینـه خانوار و درآمـد بنگاه را تشکیل می دهد. قسـمت پایین نمـودار: خانوارهـا برای تـامین مخارجشـان نیازبـه منابع مـالی دارنـد و همچنین بنگـاه هـا برای تولید، نیاز بـه عوامـل تولید دارنـد. خانوارها عوامل تولیـد (کـار، سـرمایه، زمـین) را بـه بازار عوامـل تولید ارائـه مـی دهنـد و بنگاه هـای تولیـدی کــه متقاضــی عوامــل تولید هســتند آن را از بازار عوامــل تولیــد دریافت مــی کننــد و در مقابل ایــن عوامــل تولیــد ،وجوهی تحــت عنوان (مزد، سود، اجاره) به خانوارها پرداخت می کنند که درآمد خانوار و هزینه بنگاه را تشکیل می دهد.

در ایــن چرخــه دریــک طــرف بنگــاه هاعرضــه کننــده کالا و خدمات، و خانوارها متقاضــی کالا و خــدمات هســتند. و در طرف دیگر خانوارها عرضــه کننــده عوامــل تولیــد، و بنگاه ها، متقاضــی عوامــل تولیــد می باشــند و بدین صــورت بــین بنگــاه ها و خانوارها رابطه داد و ستد شکل می گیرد.

بازار:

بازار معنای خاصی در اقتصاد دارد؛ بازار به مجموعه خریداران و فروشندگان چیزی در هرجای ممکن اطلاق می شود. مبادلات در بازار ممکن است حضوری و حقیقی نلاشد و به صورت مجازی و در اینترنت صورت گیرد. شما ممکن است با تلفن و پشت میز سفارش دهید و یا با شبکۀ اینترنت، خرید اینترنتی کنید.

در بازار کالا ها و خدمات، خانوارها خریدار و بنگاه ها فروشنده اند.


سایر مباحث این فصل