نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
0
[شاه کلید مای درس] | کنترل اجتماعی و باز تولید هویت اجتماعی

کنترل اجتماعی و باز تولید هویت اجتماعی:

فرایند جامعه پذیری:

فرایند جامعه پذیری همیشه به طور کامل و با موفقیت انجام نمی شود زیرا انسان ها دارای اختیار هستند و ممکن است هویتی را که جهان اجتماعی برای آن ها در نظر گرفته است را نپذیرند و مخالف عقاید و تکالیفی که سازمان ها و نهادهای مختلف جامعه برای آن ها در نظر گرفته است عمل نمایند.

کجروی اجتماعی:

رفتارهای که بر خلاف عقاید و ارزش ها و هنجار های جامعه هستند.

روش های پیشگیری و کنترل کجروی اجتماعی:

1) تبیلغ و اقناع

2) تشویق و پاداش

3) تنبیه و مجازات

تبلیغ و اقناع:

هر جهان اجتماعی می کوشد تا از طریق آموزش، عقاید و ارزش های خود را به گونه ای ترویج کند که افراد برای برای پذیرش آن ها قانع شوند.

تشویق و پاداش:

هر جهان اجتماعی افرادی که مطابق ارزش ها و قواعدش عمل کنند را تشویق و به آن ها پاداش می دهد.

تنبیه و مجازات:

هر جهان اجتماعی کسانی که دچار کجروی شده باشند را تنبه و مجازات میکند.

اقناع:

روشی است که به وسیله آن فرهنگ در افراد درونی می شود. هرچه قدرت اقناع یک فرهنگ بیشتر باشد افراد کنش ها و اعمال متناسب با آن فر هنگ را بهتر انجام می دهند.

فرهنگ هایی که قدرت اقناع بیشتری دارند:

1) ظرفیت منطقی و عقالانی بیشتری دارند.

2) با فطرت انسان سازگارترند.

اشکال تشویق و تنبیه:

1) تشویق و تنبیه رسمی: شیوه رسمی توسط سازمان ها و موسسات اجتماعی مانند ادارات، پلیس و زندان صورت می گیرد.

2) تشویق و تنبیه غیر رسمی: شیوه غیر رسمی توسط خانواده، همسالان یا عموم مردم انجام می گیرد.

شیوه غیررسمی تشویق و تنبیه آثار و نتایج عمیق تری دارد.

جهان اجتماعی که روش های مناسبی برای کنترل اجتماعی نداشته باشد :

1) در معرض آسیب های بیشتری قرارمی گیرد.

2) باز تولیدش با مشکل مواجه میشود.

3) دوام و بقای آن تهدید میشود.

جهان اسلام و دو عامل مهم که در فرآیند جامعه پذیری و کنترل اجتماعی نقش دارند:

1) امر به معروف

2) نهی از منکر

ابعاد و نتایج امر به معروف و نهی از منکر:

1) فردی

2) اجتماعی

3) معنوی

4) دنیوی

روش های امر به معروف و نهی از منکر:

1) تبلیغی

2) تشویقی

3) تنبیهی

انجام برخی از سطوح امربه معروف و نهی از منکر به عهده همه افراد است و برخی از سطوح آن وظیفه سازمان های رسمی و حکومتی می باشد.

bookmark_border دهم انسانی
book جامعه شناسی (1)
bookmarks فصل 9 : بازتولید هویت اجتماعی
2 سال قبل
0

کنترل اجتماعی و باز تولید هویت اجتماعی:

فرایند جامعه پذیری:

فرایند جامعه پذیری همیشه به طور کامل و با موفقیت انجام نمی شود زیرا انسان ها دارای اختیار هستند و ممکن است هویتی را که جهان اجتماعی برای آن ها در نظر گرفته است را نپذیرند و مخالف عقاید و تکالیفی که سازمان ها و نهادهای مختلف جامعه برای آن ها در نظر گرفته است عمل نمایند.

کجروی اجتماعی:

رفتارهای که بر خلاف عقاید و ارزش ها و هنجار های جامعه هستند.

روش های پیشگیری و کنترل کجروی اجتماعی:

1) تبیلغ و اقناع

2) تشویق و پاداش

3) تنبیه و مجازات

تبلیغ و اقناع:

هر جهان اجتماعی می کوشد تا از طریق آموزش، عقاید و ارزش های خود را به گونه ای ترویج کند که افراد برای برای پذیرش آن ها قانع شوند.

تشویق و پاداش:

هر جهان اجتماعی افرادی که مطابق ارزش ها و قواعدش عمل کنند را تشویق و به آن ها پاداش می دهد.

تنبیه و مجازات:

هر جهان اجتماعی کسانی که دچار کجروی شده باشند را تنبه و مجازات میکند.

اقناع:

روشی است که به وسیله آن فرهنگ در افراد درونی می شود. هرچه قدرت اقناع یک فرهنگ بیشتر باشد افراد کنش ها و اعمال متناسب با آن فر هنگ را بهتر انجام می دهند.

فرهنگ هایی که قدرت اقناع بیشتری دارند:

1) ظرفیت منطقی و عقالانی بیشتری دارند.

2) با فطرت انسان سازگارترند.

اشکال تشویق و تنبیه:

1) تشویق و تنبیه رسمی: شیوه رسمی توسط سازمان ها و موسسات اجتماعی مانند ادارات، پلیس و زندان صورت می گیرد.

2) تشویق و تنبیه غیر رسمی: شیوه غیر رسمی توسط خانواده، همسالان یا عموم مردم انجام می گیرد.

شیوه غیررسمی تشویق و تنبیه آثار و نتایج عمیق تری دارد.

جهان اجتماعی که روش های مناسبی برای کنترل اجتماعی نداشته باشد :

1) در معرض آسیب های بیشتری قرارمی گیرد.

2) باز تولیدش با مشکل مواجه میشود.

3) دوام و بقای آن تهدید میشود.

جهان اسلام و دو عامل مهم که در فرآیند جامعه پذیری و کنترل اجتماعی نقش دارند:

1) امر به معروف

2) نهی از منکر

ابعاد و نتایج امر به معروف و نهی از منکر:

1) فردی

2) اجتماعی

3) معنوی

4) دنیوی

روش های امر به معروف و نهی از منکر:

1) تبلیغی

2) تشویقی

3) تنبیهی

انجام برخی از سطوح امربه معروف و نهی از منکر به عهده همه افراد است و برخی از سطوح آن وظیفه سازمان های رسمی و حکومتی می باشد.


سایر مباحث این فصل