صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

تأمین انرژی انقباض

سوخت اصلی سلول های ماهیچۀ اسکلتی همانند بیشتر سلول های بدن گلوکز است البته در انقباض های طولانی مدت از اسیدهای چرب استفاده میشود.تا زمانی که اکسیژن به ماهیچه ها م یرسد تنفس هوازی در تارهای ماهیچه ای انجام می شود که محل آن میتوکندری است ولی در فعالیت های شدید که اکسیژن موجود در تار کافی نیست مجبور به تنفس بی هوازی و تخمیر لاکتیکی می شود که در نتیجه لاکتیک اسید تولید می شود که گیرنده های درد را تحریک می کند ولی به تدریج با تجزیۀ لاکتیک اسید،گرفتگی و درد ماهیچه ای از بین می رود .

نکته: تولید لاکتیک اسید باعث تحریک کلیه ها و کبد برای تولید بیشتر هورمون اریتروپویتین است.

توجه: با توجه به ای نکه ذخیرۀ زیاد ATP در سلول امکان پذیر نیست یک منبع خوب برای تأمین فسفات برای تولید مرتب ATP ماده ای به نام کرآتین فسفات است.

نکته: بعد از مدتی که کراتین فسفات به تحویل فسفات به ADP  پرداخت مادۀ کراتین به مادۀ دفعی نیتروژن داری به نام  کرآتینین تبدیل می شود که از طریق کلیه ها دفع می شود.

انواع تارهای ماهیچۀ اسکلتی

الف- تارهای کند: هموگلوبین بیشتر رنگ قرمز - میتوکندری بیشتر- تنفس بیشتر از نوع هوازی- مربوط به حرکات استقامتی(مانند شنا و دوی استقامت(.

ب- تارهای تند: هموگلوبین کمتر رنگ سفید- میتوکندری کمتر- تنفس بیشتر از نوع بی هوازی- در مورد حرکات سریع و کوتاه مانند وزنه برداری و دوی سرعت استفاده می شود.

توجه1: هر دو نوع تار در بسیاری از ماهیچه ها وجود دارد.

توجه 2: هر دو نوع تنفس هوازی و بی هوازی در هر دو نوع تار انجام می شود.

توجه 3: در اثر فعالیت ورزشی، تارهای نوع تند به نوع کند تبدیل می شوند به عبارت دیگر در افراد کم تحرک تعداد تارهای تند، بیشتر است.

نکته: میوگلوبین پروتئین تک رشت های همانند هموگلوبین چهار رشت های نوعی پروتئین انتقال دهنده محسوب میشود. درست است که کارش ذخیرۀ مقداری اکسیژن است ولی در موقع نیاز، این اکسیژن را به میتوکندری انتقال می دهدمیوگلوبین به چهار مولکول اکسیژن و هموگلوبین به یک مولکول اکسیژن متصل می شوند


سایر مباحث این فصل