ذلک بان الله لم یک مغیرا نعمته انعمها علی قوم حتی یغیرو ما بانفسهم و ان الله سمیع علیم (انفال/53)
این بدان سبب است که خداوند تغییر نمی دهد نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته مگر آنکه آنها تغییر دهند وضع خویش را و اینکه خداوند شنوای داناست.
1 طبق آیه تغییر و تحول در جامعه، قوانین و سنت های خاص خود را دارد که باید بدان ها توجه کرد.
2 طبق آیه علت غیبت خود مردم هستند. (رفتار مردم نه نفسانیات)
3 طبق آیه نعمت دهی خداوند مقدّم بر رفتار انسان ها می باشد.
خداوند وعده داده به کسانی از شما که ایمان دارند و عمل صالح انجام می دهند که آنان را جانشین در زمین قرار دهد همان طور که قبل از آنان کسانى را جانشین قرار داد و براى آنان دینشان را مستقر سازد که براى آن ها پسندیده است و بیمشان را به ایمنى مبدّل گرداند به گونه ای که مرا بپرستند و چیزی را شریک من نگیرند .(نور/55)
طبق آیه خداوند به مؤمنانی که اعمال صالح دارند 4 وعده داده است:
1 جانشینی در زمین
2 استقرار دین و اندیشه مورد رضایتشان
3 تبدیل ترس و نا امنی به امنیت
4 مورد چهارم نتیجه و ثمره سه مورد قبلی می باشد، یعنی پرستش خدا و زدوده شدن شرک
و میخواهیم منت بگذاریم بر کسانی که در زمین ناتوان شمرده شده اند و آنان را پیشوایانی قرار دهیم و آنان را وارث قرار دهیم. (قصص/5)
دو منّت خداوند بر مستضعفین (ضعیف شمرده شدگان) به ترتیب :
1 پیشوا (امام) قرارشان می دهد.
2 آنان را وارث زمین می گرداند.
و قطعاً در زبور بعد از تورات نوشته ایم که زمین را بندگان صالح من به ارث می برند. (انبیاء/105)
آیه نشان می دهد سایر پیامبران نیز از آینده تاریخ سخن گفته اند. (طرح خاص پیامبران در مورد آینده تاریخ)، منظور از زبور، کتاب دعاهای حضرت داود (ع) و ذکر، تورات حضرت موسی (ع) می باشد.