وقتی به ذات و ماهیت اشیاء پیرامون خود نگاه می کنیم می بینیم که میان این ماهیات و وجود یک رابطه امکانی برقرار است. یعنی ذات و ماهیت اشياء :
اگر انسان ،گیاه حیوان و همه چیزهایی که این جهان را تشکیل دادهاند ذاتا و ماهیتا نسبت به وجود حالت امکان دارند چگونه از حالت امکانی خارج شده و موجود شدهاند؟ به عبارت دیگر چرا موجود بودن برای این ماهیات ضرورت ، پیدا کرده است ؟
درست است که رابطه میان «وجود» و «گیاه» یک رابطه امکانی است اما اگر گیاه موجود ،شد معلوم میشود که رابطه ضرورت میان وجود و گیاه برقرار شده است؛ یعنی وجود برای گیاه ضرورت پیدا کرده است.
چرا انسان ،گیاه حیوان و سایر اشیاء که نسبت به وجود رابطه امکانی داشته اند از این رابطه خارج شدهاند و وجود برای آنها ضروری شده است و موجود شده اند؟
دیدگاه ابن سینا :
واجب الوجود بالذات : ذاتی است که وجود برایش ضرورت دارد و این ،ضرورت از ناحیه خود آن ذات است
نه از ناحیه یک امر بیرونی.
واجب الوجود بالغیر : چون ماهیتا واجب الوجود نیستند عاملی دیگر این ماهیات را واجب الوجود کرده و به
آنها وجود بخشیده است همه ماهیاتی که موجودند به واسطه عاملی دیگر واجب الوجود شده اند.
موجودات جهان برحسب ذات خود ممکن الوجودند اما از این حیث که اکنون موجودند واجب الوجود بالغيرند یعنی از « واجب الوجود بالذات نشئت گرفته اند.
از نظر ملاصدرا وجود دو گونه است:
طبق نظریه «امکان فقری» یا «فقر وجودی» ملاصدرا ، جهان هستی یکپارچه نیاز و تعلق به ذات الهی است و از خود هیچ استقلالی ندارد. اگر ذات الهی آنی پرتو عنایت خویش را بازگیرد کل موجودات نابود می گردند و نور آنها خاموش می شود.
ملاصدرا می گوید :
به هر جا دانه ای در باغ و راغی است درون مغز او روشن چراغی است
بود نامحرمان را چشم و دل کور وگرنه هیچ ذره نیست بی نور
بخوان تو آیۀ نور السموات که چون خورشید یابی جمله ذرات
که تا دانی که در هر ذرۀ خاک یکی نوری است تابان گشته، زان پاک
پاورقی جهت مطالعه کنکور
طبق عقیده ابن سینا ، میان ماهیات و وجود چه نوع رابطه ای برقرار است؟
وقتی به ذات و ماهیت اشیاء پیرامون خود نگاه می کنیم ، می بینیم که میان این ماهیات و وجود یک رابطه امکانی برقرار است . يعنى ذات و ماهیت اشیاء : به گونه ای نیست که حتما باید باشد . به گونه ای هم نیست که بودن آنها محال باشد. این اشیاء ذاتا میتوانند باشند یا نباشند. به تعبیر دیگر، این اشیاء ممکن الوجودند.
رابطه ضروری ، امکانی و امتناعی را با ذکر مثال تعریف کنید.
پیام اصلی ابن سینا و پیروان او در مورد ماهیات و موجودات جهان را بنویسید.
موجودات جهان برحسب ذات خود ممکن الوجودند اما از این حیث که اکنون موجودند ، واجب الوجود بالغیرند ؛ یعنی از « واجب الوجود بالذات » نشئت گرفته اند .
تهیه کننده : حیدر جلالی