فضل خدای را، که تواند شمار کرد؟ یا کیست آن که شکر یکی از هزار کرد؟
به درستی که، کسی نمی تواند، بخشش و نعمت های خداوند را بشمارد و هیچ کسی نمی تواند که یکی از هزاران نعمت خدا را شکر و سپاس بگوید.
نكته دستوری:
«که» به معنی چه کسی، ضمیر پرسشی به حساب می آید.
بحر آفرید و برّ و درختان و آدمی خورشید و ماه و اَنجُم و ليل و نهار کرد
[خداوند]، دریا، خشکی، درختان و انسان را آفرید و خورشید، ماه، ستارگان و شب و روز را به وجود آورد.
أرایه ادبی:
بحر و برّ ß تضاد
ليل و نهار ß تضاد
خورشید، ماہ و انجم:تناسب (مراعات نظیر)
نکته دستوری:
مصراع اول، دو جمله دارد.
مصراع دوم از یک جمله تشکیل شده است.
نکته مفهومی:
مصراع اول به موجودات زمینی و مصراع دوم به پدیده های آسمانی، اشاره دارد.
اجزای خاکِ مُرده، به تأثير آفتاب بُستانِ میوه و چمن و لاله زار کرد
بر اثر تابش نور آفتاب، خاک مُرده و بی روح، جان می گیرد و تمام این خاک به بوستان، باغ میوه، سبزه و گل های لاله، تبديل می شود.
آرایه ادبی:
بستان، میوه، چمن و لاله ß تناسب (مراعات نظیر)
نكته دستوری:
اجزای خاک مرده ß نهاد
بُستان میوه، چمن و لاله زار ß مفعول
نكته مفهومی:
منظور از «خاک مرده»، خاکی سرد و بی روح است که هیچ چیزی در آن رویش ندارد.
ابر، آب داد بیخِ درختانِ مُرده را شاخِ برهنه، پیرهنِ نوبهار کرد
ابر به وسیله ی باران به ریشه ی درختان بی جان، آب داد و شاخه های خشک و برهنه، دوباره، سرسبز شد.
آرایه ادبی:
آب دادن ابر ß جان بخشی
پیرهن پوشیدن شاخ برهنه ß جان بخشی (تشخیص)
نکته دستوری:
آب:مفعول
شاخ برهنه ß نهاد
بیت از دو جمله، تشکیل شده است.
نكته مفهومی:
«پیرهنِ نو بهار» کنایه از برگ های سبز درختان است که در فصل بهار می رویند.
توحید گوی او، نه بنی آدم اند و بس هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد
تنها انسان نیست که خدا را ستایش می کند، بلکه هر بلبلی که بر روی شاخه ی درختی آواز می خوانَد، خدا را می ستاید.
نكته مفهومی:
این بیت به مفهوم زیر اشاره دارد:
تمام موجودات و پدیده ها، خداوند را ستایش می کنند.
نكته دستوری:
بیت از سه جمله تشکیل شده است که در مصراع دوم، فعل، بعد از هر بلبلی حذف شده است.
دیگر آرایه های ادبی:
قافیه های شعر «فضل خدا» عبارت اند از:
بيت اول:
شمار و هزار ß قافیه (كرد، کرد ß ردیف)
بیت دوم:
نهار ß قافيه (کرد ß ردیف)
بیت سوم:
لاله زار ß قافيه (کرد ß ردیف)
بیت چهارم:
نوبهار ß قافيه (کرد ß ردیف)
بیت پنجم:
شاخسار ß قافيه (کرد ß ردیف)
شیخ مُصلح الدّین، مُشرف بن عبدالله، سعدی شیرازی از بزرگترین نویسندگان و شاعران ایران است. وی در قرن هفتم می زیست. جایگاهش نزد اهلِ ادب تا بدان جاست که به وی لقبِ استاد سُخن و شیخ اَجل ( بزرگ) داده اند. آثار وی عبارت اند از:
گلستان (به نثر و نظم)
بوستان (به شعر و در قالب مثنوی است)
و کلیات (شامل شعرها)
سعدی در سال ۶۹۱ هـ.ق. در شیراز وفات یافت.
این شعر، حالت مناجات (راز و نیاز با خدا) دارد. سعدی در این شعر، لطف و بخشش خداوند را یادآور می شود و می گوید:
انسان ها نمی توانند سپاسگزار این همه نعمت های خداوند باشند.
به عظمت و توانایی خداوند، اشاره دارد که:
خدا به زمین بی جان و مُرده، دوباره، حیات و زندگی می دهد و آن را سرسبز می کند.
و در آخر می گوید:
تمام موجودات (پرندگان و ...) خداوند را ستایش می کنند.