صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

ویژگی های مختلف مواد:

خاصیت ضد آب:

میزان مقاومت ماده ها در برابر نفوذ مایع ها خصوصا آب (دفع کردن آب). تعداد قطره ها و مدت زمانی که طول می کشد تا آن ها جذب ماده شوند ، تعیین کننده میزان خاصیت ضد آب بودن ماده ها است.

ویژگی سفتی:

میزان مقاومتی که یک ماده در برابر ترک خوردن و شکستن از خود نشان می دهد.

ویژگی سختی:

به میزان مقاومت یک ماده در برابر خراشیده شدن سختی آن ماده می گویند. وقتی گفته می شود یک ماده از ماده ی دیگر سخت است، منظور این است که به کمک ماده سخت تر بر روی ماده ی دیگر خراش ایجاد کرد یا آن را برید؛ برای نمونه با استفاده از الماس می توان شیشه را برید، یا با ناخن روی صابون و چوب پنبه خراش ایجاد کرد. در نتیجه الماس از شیشه و ناخن از صابون و چوب پنبه سخت تر است.

خاصیت انعطاف پذیری:

انعطاف پذیری یک ماده نشان می دهد که آن ماده چقدر می تواند در اثر نیرو خم یا کشیده شود و پس از برداشتن نیرو، دوباره به حالت اول برگردد. برای نمونه اگر یک کش لاستیکی را بکشید، طول آن افزایش می یابد و شکل آن تغییر می کند. حال اگر آن را رها کنید (نیروی وارد شده را حذف کنید)، دوباره به حالت اول خود برمی گردد. به همین دلیل می گوییم کش انعطاف پذیر است.

خاصیت چکش خواری:

اگر ماده ای چکش خوار باشد، با ضربه زدن به آن نمی شکند و شکل می گیرد. بنابراین می توان آن را به شکل های مختلف در آورد؛ مثلا به صورت مفتول یا ورقه ورقه. فلزها چکش خوار هستند. ولی اگر ماده ای چکش خوار نباشد بر اثر ضربه می شکند، مثل نافلزها. چکش خوار بودن فلزها این امکان را می دهد تا آن ها را به شکل های مختلف در آوریم.

با ضربه زدن بر روی فلزها ، اتم های سازنده ی آن ها از هم جدا نمی شوند و بلکه روی هم سُر می خورند . در نتیجه شکل ظاهری فلز تغییر می کند.

میزان چکش خواری طلا بسیار زیاد است. به طوری که اگر مقداری طلا به اندازه ی نخود داشته باشیم، می توانیم آن را به صفحه ی بسیار نازکی با مساحت ۲ متر مربع در آوریم. 


سایر مباحث این فصل