صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

کاربرد آهن، بتن و سیمان

پاسخ تایید شده
2 سال قبل
0
[شاه کلید مای درس] | کاربرد آهن، بتن و سیمان
bookmark_border هفتم
book علوم تجربی هفتم
bookmarks فصل 5 : از معدن تا خانه
2 سال قبل
0

کاربرد آهن:

از آهن خالص برای ساخت وسایل فلزی استفاده نمی شود؛ زیرا آهن خالص تقريبا نرم است به طوری که می توان باناخن روی آن خط انداخت . همچنین به سرعت زنگ می زند و در اثر فشار خم می شود. در ساخت لوازم آشپزخانه مثل کارد و چنگال از آلیاژ آهن زنگ نزن (استیل) که از ترکیب فلز آهن با فلزهای نیکل و کروم به دست می آید. زیرا این آلیاژ بر خلاف خود آهن در برابر زنگ زدن مقاوم است. در ساخت تیرآهن ، و بدنه خودروها از  آلیاژهایی که در ترکیبشان به آهن کربن اضافه شده است مثل چدن و فولاد . زیرا این آلیاژ ها بسیار سخت و محکم تر از خود آهن هستند. در آلیاژ چدن حدود ۴ ٪ و در آلیاژ فولاد حدود ۲/۵ ٪ کربن به کار رفته است .

بتن:

بتن یکی از موادی است که امروزه برای ساختن خانه های مسکونی و برج ها استفاده می شود. بتن مخلوطی از سیمان، ماسه و آب است و استحکام زیادی دارد.

استفاده همزمان از فولاد و بتن ( بتن آرمه ) در ساختن خانه های مسکونی سبب می شود که هنگام بروز حوادث طبیعی، آسیب کمتری به ما وارد شود . برخی از کاربرد های بتن در زیر آمده است:

سد سازی - پل سازی - لوله های فاضلاب - کانال های آب - منبع آب و ساختمان سازی.

سیمان:

ماده ی اولیه سیمان، آهک است که در طبیعت یافت نمی شود بلکه آن را از سنگ آهک موجود در طبیعت به دست می آورند . سیمان مخلوطی از آهک و خاک رس است .مراحل تهیه سیمان به این گونه است که:

برای تهیه سیمان ابتدا سنگ آهک را حرارت می دهند تا به آهک تبدیل شود. سپس آهک حاصل را با خاک رس مخلوط می کنند که حاصل آن تهیه سیمان است. واکنش های شیمیایی لازم برای تهیه سیمان به صورت زیر است:

 

 

مخلوط آب و آهک را به عنوان ضدعفونی کننده در ورودی استخرها، گاوداری ها و مرغداری به کار می برند .


سایر مباحث این فصل