به ترتیب کدام گزینه در ارتباط با عقل عملی، نادرست و درباره معنای مشروطه از دیدگاه میرزای نائینی، درست است؟
در ارتباط با فقه اسلامی، کدام مورد نادرست است؟
در ساختار جمهوری اسلامی، شرایط: مشارکت فعال مردم، مجریان عالم و عادل، چگونه محقق میگردد؟
کدام گزینه به ترتیب در رابطه با علم فقه، نادرست و در رابطه با ویژگیهای جامعه مطلوب از نظر فقه شیعه، درست است؟
کدام گزینه به ترتیب به سؤالات زیر به درستی پاسخ میدهد؟
- اساس شکلگیری دو انقلاب اجتماعی در یک قرن در جامعه ایران چه بود؟
- علم مدنی فارابی در مقابل کدام علوم قرار میگیرد؟
- چرا علوم اجتماعی جهان اسلام به محدودیتهای رویکرد تفسیری دچار نمیشوند؟
هر یک از عبارات زیر متعلق به کدام گزینه میباشد؟
- هویت فرهنگی جوامع اسلامی، توحیدی یا حتی اساطیری نیست.
- با توجه به واقعیتهای اجتماعی ایران با استفاده از فقه، نظام مشروطه را تبیین کرد.
- با شناخت تفاوت پدیدههای اعتباری و پدیدههای تکوینی علوم اجتماعی را شبیه علوم طبیعی نمیدانند.
- واقعیتهای اجتماعی را پدیدههایی میداند که با آگاهی و اراده انسانها ایجاد میشوند.
مقبولیت و مرجعیت ..................... در فرهنگ عمومی جامعه ایران موجب شد که دو انقلاب اجتماعی در یک قرن در جامعه ایران شکل بگیرد.
بهترتیب علومی که عقل نظری و عقل عملی پدید میآورد در کدام گزینه آمده است؟
کدامیک از گزینههای زیر، پیامد تعامل عالمان مسلمان با علوم اجتماعی مدرن نیست؟
ویژگیهای زیر، به ترتیب به کدام نوع عقل، تعلق دارند؟
- ارزیابی و داوری نسبت به مناسبات و ارتباطات انسانی
- فهم پدیدههای معنادار
- پدید آوردن علوم انسانی و اجتماعی
در کدام گزینه، هر دو عبارت پیرامون «فقه اسلامی» صحیح است؟
عبارت «قوّهای است که انسان به کمک آن حقایق و قواعد جهان را میشناسد» به کدام نوع عقل اشاره دارد؟
یکی از مهمترین شاخههای .................... مسلمانان، علم فقه است.
کدام یک از موارد زیر در علم فقه مطرح نمیشود؟
درستی یا نادرستی عبارات زیر را به ترتیب مشخص کنید.
- علم اجتماعی جهان اسلام، علاوه بر تبیین وضعیت موجود جهان اسلام، درباره وضعیت مطلوب و آرمانی جامعه اسلامی و همچنین جامعه جهانی داوری خواهد کرد.
- علم اجتماعی جهان اسلام، راههای برونرفت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب را شناسایی میکند.
- عقلانیت جهان اسلام در تولید دانش علمی درباره محیط فرهنگی و اجتماعی نقش محوری دارد و همه عرصههای علمی را به تنهایی سامان میدهد.
کدام گزینه در رابطه با فقه اسلامی صحیح است؟
در آغاز قرن بیستم، چه کسی با استفاده از فقه، نظام مشروطه را تبیین کرد؟
هریک از موارد زیر، به ترتیب مربوط به کدام رویکرد یا جریان است؟
- شناخت هویت فرهنگی جوامع اسلامی، به عنوان پدیده ای سکولار و دنیوی
- شناخت تفاوتهای قومی، نژادی، زبانی و ... به عنوان فرصتی برای شکلگیری امت اسلامی
- بازگشت به خویشتن الهی و توحیدی
کدام گزینه در رابطه با علوم اجتماعی جهان اسلام، درست نیست ؟
براساس کدام اصل فقهی جهان اسلام با مسئلهی فلسطین باید برخورد کند؟