1) بعد جسمانی: که شامل خصوصیات جسمانی و بدنی می شود . مانند : قد ، رنگ چشم و ...
2) بعد نفسانی: که شامل خصوصیات اخلاقی و روانی می شود . مانند : پشتکار ، تقوا و ...
3) بعد اجتماعی: که شامل نقش ها و عضویت های گروهی می باشد . مانند : معلمی ، ایرانی و ... ابعاد مختلف هویت از یکدیگر جدا نیستند و با یکدیگر تعامل دو سویه دارند و بر یکدیگر اثر می گذارند.
1) جهان طبیعی: که شامل طبیعت و بعد جسمانی هویت انسان می باشد .
2) جهان نفسانی: که شامل بعد نفسانی هویت انسان می باشد .
3) جهان اجتماعی: که شامل نقش ها و عضویت های گروهی انسان می باشد .
جهان اجتماعی ، جهان نفسانی و جهان طبیعی با یکدیگر رابطه متقابل دارند و بر یکدیگر اثر می گذارند.
بدن ما مجرای ارتباط با جهان طبیعی و بخشی از آن محسوب می شود.
نقش و عضویت اجتماعی ما مجرای ارتباط ما با جهان اجتماعی و بخشی از آن محسوب می گردد.
هویت هر جهان اجتماعی بر اساس عقاید ، ارزش ها و آرمان های همان جهان اجتماعی شکل می گیرد. قواعد ، هنجارها و نمادها در هر جهان اجتماعی متناسب با عقاید ، ارزش ها و آرمان های آن جهان اجتماعی شکل می گیرد.
هویت اجتماعی افراد در هر جهان اجتماعی بر اساس عقاید ، ارزش ها و آرمان های همان جهان اجتماعی شکل می گیرد.
هر جهان اجتماعی با هر نوع از هویت فردی سازگار نیست و فقط به بخشی از هویت که با عقاید، ارزش ها و آرمان هایش متناسب باشد اجازه شکل گیری و رشد می دهد .هر جهان اجتماعی بر اساس هویت خود با طبیعت و بدن آدمی تعامل می کند.
ارزش های جهان متجدد به گونه ای است که انسان می تواند هر نوع دخل و تصرفی را برای بهره برداری از طبیعت انجام می دهد.
طبیعت موجود زنده ، آیت و نشانه خداوند است .انسان خلیفه خدا بر روی زمین است. انسان بر اساس مشیت الهی وظیفه آبادانی جهان را به عهده دارد و مخالف اراده خداوند حق ندارد تصرفی در طبیعت و بدن خود انجام دهد.
هر جهان اجتماعی بنا به هویت خود با نوعی از خصوصیات اخلاقی و روانی سازگار است و به آن ها اجازه پیدایش و رشد می دهد و امکان پیدایش و رشد برخی از خصوصیات اخلاقی را تضعیف می کند.
مثال:
1) جهان متجدد به ویژگی های اخلاقی و روانی سازگار است و اجازه رشد می دهد که: بر اساس ارزش های دنیوی مانند تجمل گرایی و مال اندوزی شکل گرفته مانع رشد خصوصیات اخلاقی و روانی معنوی مانند قناعت و تقوا و ... می شود.
2) جهان معنوی به ویژگی های اخلاقی و روانی سازگار است و اجازه رشد می دهد که: بر اساس ارزش ها و آرمان های معنوی و الهی شکل گرفته مانع رشد خصوصیات اخلاقی و روانی دنیوی می شود .
نسبت هویت فردی و اجتماعی:
ابعاد مختلف هویت انسان:
1) بعد جسمانی: که شامل خصوصیات جسمانی و بدنی می شود . مانند : قد ، رنگ چشم و ...
2) بعد نفسانی: که شامل خصوصیات اخلاقی و روانی می شود . مانند : پشتکار ، تقوا و ...
3) بعد اجتماعی: که شامل نقش ها و عضویت های گروهی می باشد . مانند : معلمی ، ایرانی و ... ابعاد مختلف هویت از یکدیگر جدا نیستند و با یکدیگر تعامل دو سویه دارند و بر یکدیگر اثر می گذارند.
جهان های سه گانه:
1) جهان طبیعی: که شامل طبیعت و بعد جسمانی هویت انسان می باشد .
2) جهان نفسانی: که شامل بعد نفسانی هویت انسان می باشد .
3) جهان اجتماعی: که شامل نقش ها و عضویت های گروهی انسان می باشد .
جهان اجتماعی ، جهان نفسانی و جهان طبیعی با یکدیگر رابطه متقابل دارند و بر یکدیگر اثر می گذارند.
ارتباط ما با جهان های سه گانه:
بدن ما مجرای ارتباط با جهان طبیعی و بخشی از آن محسوب می شود.
نقش و عضویت اجتماعی ما مجرای ارتباط ما با جهان اجتماعی و بخشی از آن محسوب می گردد.
هویت هر جهان اجتماعی بر اساس عقاید ، ارزش ها و آرمان های همان جهان اجتماعی شکل می گیرد. قواعد ، هنجارها و نمادها در هر جهان اجتماعی متناسب با عقاید ، ارزش ها و آرمان های آن جهان اجتماعی شکل می گیرد.
هویت اجتماعی افراد در هر جهان اجتماعی بر اساس عقاید ، ارزش ها و آرمان های همان جهان اجتماعی شکل می گیرد.
جهان اجتماعی و هویت فردی:
هر جهان اجتماعی با هر نوع از هویت فردی سازگار نیست و فقط به بخشی از هویت که با عقاید، ارزش ها و آرمان هایش متناسب باشد اجازه شکل گیری و رشد می دهد .هر جهان اجتماعی بر اساس هویت خود با طبیعت و بدن آدمی تعامل می کند.
نگاه جهان متجدد به طبیعت:
ارزش های جهان متجدد به گونه ای است که انسان می تواند هر نوع دخل و تصرفی را برای بهره برداری از طبیعت انجام می دهد.
نگاه جهان معنوی اسلام به طبیعت:
طبیعت موجود زنده ، آیت و نشانه خداوند است .انسان خلیفه خدا بر روی زمین است. انسان بر اساس مشیت الهی وظیفه آبادانی جهان را به عهده دارد و مخالف اراده خداوند حق ندارد تصرفی در طبیعت و بدن خود انجام دهد.
هویت جهان اجتماعی:
هر جهان اجتماعی بنا به هویت خود با نوعی از خصوصیات اخلاقی و روانی سازگار است و به آن ها اجازه پیدایش و رشد می دهد و امکان پیدایش و رشد برخی از خصوصیات اخلاقی را تضعیف می کند.
مثال:
1) جهان متجدد به ویژگی های اخلاقی و روانی سازگار است و اجازه رشد می دهد که: بر اساس ارزش های دنیوی مانند تجمل گرایی و مال اندوزی شکل گرفته مانع رشد خصوصیات اخلاقی و روانی معنوی مانند قناعت و تقوا و ... می شود.
2) جهان معنوی به ویژگی های اخلاقی و روانی سازگار است و اجازه رشد می دهد که: بر اساس ارزش ها و آرمان های معنوی و الهی شکل گرفته مانع رشد خصوصیات اخلاقی و روانی دنیوی می شود .