ام یقولون افتراه قل فاتو بسورة مثله (یونس/38)
می گویند (پیامبر قرآن را) به خداوند افترا بسته است بگو: اگر می توانید یک سوره همانند آن بیاورید.
1 یکی از تهمت های مخالفان پیامبر (ص) این بود که می گفتند قرآن کلام خدا نیست و پیامبر (ص) آن را به دروغ به خدا نسبت می دهد. (ام یقولون افتراه)
2 آیه بیانگر تحدّی (مبارزه طلبی) قرآن در مقابل مخالفان است. و می خواهد هر که در الهی بودن قرآن شک دارد، سوره ای مثل آن بیاورد. (فاتو بسورة مثله)
قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتو بمثل هذا القران لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا (اسرا/88)
بگو اگر تمامی انس و جن جمع شوند تا همانند قرآن را بیاورند، نمی توانند همانند آن را بیاورند، هر چند پشتیبان هم باشند.
1 عبارت (لا یاتون بمثله) بیانگر جاودانگی اعجاز قرآن (ناتوانی همیشگی جن و انس) می باشد.
2 طبق آیه، اینکه تمام جن و انس با هم قادر به آوردن مثل قرآن نیستند، تأکیدی است بر ناتوانی آنان در آوردن قرآن.
افلا یتدبرون القران و لو کان من عند غیر الله لوجدو فیه اختلافا کثیرا (نساء/82)
پس آیا در قرآن نمی اندیشند و اگر از جانب غیر خدا بود، قطعاً در آن اختلاف بسیاری را می یافتند.
1 آیه بیانگر انسجام درونی در عین نزول تدریجی می باشد که از دلایل اعجاز محتوایی قرآن کریم می باشد.
2 طبق آیه کسی قرآن را دارای هماهنگی و انسجام می داند که در آن تدبّر (تفکر عمیق) کند.
و ما کنت تتلو من قبله من کتاب و لا تخطه بیمینک اذا لارتاب المبطلون (عنکبوت/48)
و پیش از آن هیچ نوشت هاى نمی خواندى و با دست خود آن را نمی نوشتى که در آن صورت کجروان به شک می افتادند.
1 آیه بیانگر امّی بودن پیامبر (ص) است. اینگونه که پیامبر (ص) نه از روی نوشته ای می خواندند؛ (و ما کنت تتلو من قبله من کتاب) نه خود نوشته ای داشت. (لا تخطه بیمینک)
2 اگر اینچنین نبود، جای داشت که کج اندیشان (کجروان / باطل پیشه گان) در حقانیت قرآند تردید کنند. (اذا لارتاب المبطلون)
3 آیه با بیت (نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت / به غمزه مسأله آموز صد مدرس شد) ارتباط معنایی دارد.