صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

جریان فلز بین محیط زیست و جامعه

پاسخ تایید شده
3 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | جریان فلز بین محیط زیست و جامعه
bookmark_border یازدهم تجربی یازدهم ریاضی
book شیمی (2)
bookmarks فصل 1 : قدر هدایای زمینی را بدانیم
3 ماه قبل
0

جریان فلز بین محیط زیست و جامعه

طبیعت منشأ و منبع هدایای گران بهایی است كه خداوند مهربان آن را به انسان ارزانی داشته است. انسان نیز با بهره گیری از توانایی های وجودی خود كه آن را نیز خداوند به وی عطا كرده است، از این هدایا برای برآورده كردن نیازهای خود به شكل های گوناگون استفاده می كند. استخراج فلز از سنگ معدن آن یكی از این روش ها است. دیدید كه سالانه صدها میلیون تن فلز از دل زمنی استخراج می شود. سپس از این فلزها، ابزار، وسایل و مواد گوناگونی تهیه می شود. در شیمی دهم آموختید كه براساس توسعۀ پایدار باید در تولید یک ماده یا عرضه خدمات، همۀ هزینه ها و ملاحظه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در نظر گرفت. به طوری كه اگر مجموع هزینه های بهره برداری از یك معدن با در نظر گرفتن این ملاحظه ها، كمترین مقدار ممكن باشد، در آن صورت در مسیر پیشرفت پایدار حركت می كنیم؛ یعنی رفتارهای ما، آسیب كمتری به جامعه ای که در مسیر حفظ محیط زیست است، وارد می كند و ردپای زیست محیطی ما را كاهش می دهد. با این روند در استفادۀ درست از این هدایای زمینی و نگهداری آنها برای آیندگان موفق خواهیم شد.

جامعه ای در مسیر توسعه پایدار است كه اقتصاد آن شكوفا باشد، در عین حال به محیط زیست آسیب كمتری بزند و مردم به اخلاق آراسته و به خوشنامی معروف باشند.

ارزيابی چرخه عمر اصطلاحی است كه برای ارزيابی میزان تأثير يک فراورده بر روی محيط زيست در مدت طول عمر آن به كار می رود. اين ارزيابی شامل ارزيابی از چهار مرحله استخراج و توليد مواد خام برای توليد يک فراورده، توزیع، مصرف و دفع آن است. ارزيابی چرخه عمر شامل بررسی و ارزيابی ميزان آب و انرژی مصرفی، پايدار بودن فرایند تأمین مواد خام، ميزان زباله و پسماند ايجاد شده و سهم حمل و نقل در همه مراحل است.

ارزيابی چرخه عمر حاصل تلاش برای يافتن شاخص هایی است که کمک می کنند صنايع گوناگون در مسير بهره گيری از دانش فنی و تخصصی سازگارتر با محيط زيست حرکت کنند و رفتار و عملکرد خود را در مسير رسيدن به توسعه پايدار اصلاح کنند.


سایر مباحث این فصل