صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

عناصر دسته d

پاسخ تایید شده
3 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | عناصر دسته d
bookmark_border یازدهم تجربی یازدهم ریاضی
book شیمی (2)
bookmarks فصل 1 : قدر هدایای زمینی را بدانیم
3 ماه قبل
0

عناصر دسته d

فلزهای دستۀ d، دسته ای از عنصرهای جدول دورهای هستند كه زیر لایۀ d اتم آنها در حال پر شدن است. در شكل زیر نخستین سری از این فلزها كه در دورۀ چهارم جدول جای دارند، نشان داده شده است.

فلزهای دستۀ d، به فلزهای واسطه معروف اند در حالی كه فلزهای دسته  sو p به فلزهای اصلی شهرت دارند.

اغلب این فلزها در طبیعت به شکل ترکیب های یونی همچون اکسیدها، کربنات ها و... یافت می شوند. برای نمونه آهن، دو اکسید طبیعی با فرمول های \(FeO\) و \(F{e_2}{O_3}\) دارد.

فلزهای دستۀ d  به هنگام تشکیل كاتیون، الکترون های بیرونی ترین زیر لایه خود را از دست می دهند. پس آرایش یون های \(F{e^{2 + }}\) و \(F{e^{3 + }}\) به صورت زیر خواهد بود:

\(Fe:\left[ {Ar} \right],3{d^6},4{s^2} \to - 2e \to F{e^{2 + }}:\left[ {Ar} \right],3{d^6}\)

\(F{e^{2 + }}:\left[ {Ar} \right],3{d^6} \to - e \to F{e^{3 + }}:\left[ {Ar} \right],3{d^5}\)

همان گونه كه می بینید آرایش الكترونی یون های \(F{e^{2 + }}\) و \(F{e^{3 + }}\) همانند آرایش الكترونی هیچ گاز نجیبی نیست. بررسی ها نشان می دهد که اتم اغلب فلزهای واسطه با تشکیل کاتیون به آرایش گاز نجیب دست نمی یابند؛ در حالی كه كاتیون حاصل از فلزهای اصلی اغلب به آرایش پایدار گاز نجیب می رسند، مانند:

\({}_3Li:\left[ {{}_2He} \right],2{s^1} \to {}_3L{i^ + }:\left[ {{}_2He} \right]\)

\({}_{30}Zn:\left[ {{}_{18}Ar} \right],3{d^{10}},4{s^2} \to {}_{30}Z{n^{2 + }}:\left[ {{}_{18}Ar} \right],3{d^{10}}\)

آرایش الكترونی یون روی (Zn) شبیه هیچ گاز جنیبی نیست.

طلا فلزی ارزشمند و گرانبها است كه افزون بر ویژگی های مشترک فلزها، ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد. فلز طلا به اندازه ای چكش خوار و نرم است كه چند گرم از آن را می توان با چكش كاری به صفحه ای با مساحت چند متر مربع تبدیل كرد. به همین دلیل ساخت برگه ها و رشته سیم های بسیار نازك (نخ طلا) به راحتی امكان پذیر است. رسانایی الكتریكی بالای طلا و حفظ این رسانایی در شرایط دمایی گوناگون، همچنین واكنش ندادن آن با گازهای موجود در هواكره و مواد موجود در بدن انسان همراه با بازتاب زیاد پرتوهای خورشیدی از جمله ویژگی های خاص طلاست كه سبب شده كاربردهای این فلز گسترش یافته و تقاضای جهانی آن روز به روز افزایش یابد هر چند طلا در طبیعت به شكل فلزی و عنصری خود نیز یافت می شود، اما مقدار آن در معادن طلا بسیار كم است. به طوری كه برای استخراج مقدار كمی از آن باید از حجم انبوهی خاک معدن استفاده کرد. به همین دلیل پسماند بسیار زیادی تولید می شود.

1 استخراج طلا همانند دیگر فعالیت های صنعتی آثار زیان بار زیست محیطی بر جای می گذارد.

2 مجتمع طلای موته در اصفهان و زرشوران در آذربایجان غربی از منابع استخراج طلا در ایران هستند.


سایر مباحث این فصل