نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

تربیت شاگردان

پاسخ تایید شده
4 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | تربیت شاگردان
bookmark_border دوازدهم انسانی
book فلسفه (2)
bookmarks فصل 12 : حکمت معاصر
4 ماه قبل
0

 اقدامات فرهنگی و علمی علامه طباطبایی

علمه در بدو ورودش به قم در سال 1325 به دو نکته مهم درباره فضای فکری ایران پی میبرد:

نخست: اینکه مکاتب فلسفی اروپا به ایران آمده و در حال گسترش است؛ مثل مارکسیسم و ماتریالیسم .

دوم: حوزه های علمیه توانایی مواجهه با این افکار و اندیشه ها را ندارند و راه رهایی از این معضل، تدریس فلسفه و مباحث فلسفی است .

علامه با پشتکار بسیار زیاد خود، در چهار محور اقدامات فلسفی خود را شروع کرد:

1 . تدریس فلسفه ناظر برمسائل روز فلسفی:  

  • تدریس شفای ابن سینا و اسفار ملاصدرا
  • او در صدد تالیف یک دور فلسفه اسلمی بود؛ به سبکی که مسائل روز هم داشته باشد. بدین منظور:  
  • تشکیل یک دوره کلس برای نقد و بررسی دیدگاههای جدید فلسفی به ویژه مارکسیسم .نتیجه: حاصل این دوره، کتابی شد با عنوان «اصول فلسفه و روش رئالیسم».

نکاتی درباره کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» :  

1 متن کتاب اصول فلسفه از علمه و پاورقیهای آن از شهید مرتضی مطهری است.

2 این کتاب نقشی تعیین کننده در روشن کردن افکار دانشجویان و طلب داشت.

3 علامه و مطهری در این کتاب نشان دادند که هنوز هم میتوان از فلسفه صدرایی )حکمت متعالیه( برای پاسخ به نیازهای روز بهره برد .

4 این کتاب نگاهی تطبیقی به فلسفه داشت؛ مثل مباحثی چون معرفت )شناخت( و علیت را با دیدگاه های فلسفه ماتریالیستی و اروپایی مقایسه کردند .

  • تالیف دو کتاب آموزشی برای تدریس فلسفه در دو سطح: یکی «بدایه الحکمه» که مقدماتی و در سطح اولیه است و دیگری «نهایه الحکمه» که بالاتر و تخصصی تر است .

2 . احیاء تدریس و تفسیر قرآن کریم: علمه در این راستا یک جلسه تفسیر تشکیل داد و با سبکی جدید به تفسیر قرآن پرداخت. نتیجه این تلش: تالیف تفسیر 20 جلدی «المیزان» است .

ویژگی این تفسیر:  

  1. نشان می دهد که قرآن یک منظومه و مجموعه کامل منسجم است.
  2. در کنار تفسیر آیات، به طور مستقل به مباحث روز فلسفی هم میپردازد .
  3. روش ویژه آن که «قرآن به قرآن» است؛ یعنی تفسیر آیات قرآن، به مدد آیات دیگر .

3 . ارتباط با مراکز دانشگاهی و فرهنگی:  

  • علامه در این راستا با اساتید دانشگاه ملقات می کرد و برایشان جلساتی تشکیل می داد.
  • با خاورشناسان (مستشرقین)و فلسفه محققی که به ایران آمده بودند، گفتگو می کرد .
  • هدف او از گفتگو شناساندن روح فلسفه اسلمی و مذهب شیعه بود .
  • نتیجه چنین تلاش هایی این بود که آثار علامه طباطبایی به زبان های اروپایی ترجمه شد و تفکر شیعی به غرب راه یافت .
  • هانری کُربن فیلسوف فرانسوی که حدود 20 سال با دانشگاه تهران همکاری داشت، مکرر با علامه ملقات می کرد و دیدگاه های ایشان درباره فلسفه، عرفان و تشیع را جویا می شد.
  • نتیجه ملقات های کُربن با علمه طباطبایی دو کتاب بود: «شیعه» و «رسالت تشیع در دنیای امروز»  

4 . تربیت شاگردان:  

  • جلسات علامه در قم ابتدا گمنام و کم جمعیت بود؛ اما به سرعت به مهم ترین جریان فکری و علمی آنجا تبدیل شد .
  • مهم ترین شاگردان علامه طباطبایی: شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر بهشتی، شهید دکتر باهنر، آیت الله جوادی آملی، آیت الله حسن زاده آملی، آیت الله محمد تقی مصباح و. ...  
  • این شاگردان با تالیف و تدریس گسترده، حیات فرهنگی نهضت اسلمی را تغذیه کردند .
  • برجسته ترین شاگرد: شهید مطهری شاگرد مشترک علمه طباطبایی و امام خمینی بود. به بیان امام و علمه ،مطهری شاگرد ممتاز آنها بود .

تهیه کننده : دکتر حمیدرضا عبدلی


سایر مباحث این فصل