نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

مقدمه

پاسخ تایید شده
4 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | مقدمه
bookmark_border دوازدهم انسانی
book فلسفه (2)
bookmarks فصل 12 : حکمت معاصر
4 ماه قبل
0

مقدمه

مقدمه

مهم ترین تفاوت دوره معاصر (صد سال گذشته) با دوره های قبل، ورود فلسفه های جدید اروپا به جهان اسلم و به ویژه ایران می باشد .

ورود مباحث جدید فلسفی غرب به ایران به طور گسترده، همزمان با آغاز نهضت مشروطه بود که تاکنون ادامه داشته است . نتیجه این فرآیند چند چیز بود:  

  • ترجمه کتابهای فلسفی فلسفه بزرگ اروپا به فارسی .
  • دانشجویانی برای تحصیل این فلسفه ها به غرب رفتند .
  • رشته های مرتبط با فلسفه غرب در ایران تاسیس شد .
  • اساتید متخصص در فلسفه های اروپایی در ایران، ظهور کردند .
    • نخست: پس از سقوط صفویه (که دوره ظهور ملاصدرا بود،) نابسامانی هایی پیش آمد که حیات فلسفی و علمی بسیار ضعیف بود و ما شاهد فلسفه کمی بودیم. اواخر قاجار، یک جنبش فکری و اجتماعی پدید آمد که باعث پدید آمدن مسائل فکری و فلسفی جدید شد و حیات فلسفی مجددا رونق گرفت .
    • دوم: از آنجا که ایران قرن ها پیش از دوران معاصر، مهد فلسفه و فلسفه بزرگ بود (حکمت مشاء، حکمت اشراق و حکمت متعالیه،)فلسفه اسلامی در هنگام مواجه شدن با فلسفه های غربی، صرفا منفعل و پذیرا نبودند؛ بلکه تلش کردند با ذخیره فلسفی اسلمی خود به طور فعالانه، آن فلسفه ها را فهمیده و ارزیابی کنند.
    • نتیجه تلاش فوق: آشنا کردن مجدد دوستداران فلسفه با اندیشه فلسفه ای چون فارابی، ابن سینا،  خواجه نصیرالدین و ملاصدرا .

کانون اصلی این تلاش ها، شهرهای تهران و قم بود. اصفهان و مشهد نیز کلاس های فلسفی برگزار می کردند.

اساتید برجسته فلسفه در عصر حاضر: میرزا جهانگیر خان قشقایی، ابوالحسن شعرانی، میرزا مهدی آشتیانی ،میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی، محمد مهدی الهی قمشهای، سید محمد کاظم عصار، آیت الله محمدعلی شاه آبادی ،امام خمینی، و علامه سید محمد حسین طباطبایی .

این اساتید شاگردانی تربیت کردند که برخی از آنها هنوز هم در قید حیاتند و از اساتید بزرگ فلسفه اند .

تهیه کننده : دکتر حمیدرضا عبدلی


سایر مباحث این فصل