نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
0
[شاه کلید مای درس] | جایگاه والای خانواده و احیای منزلت زن
bookmark_border دوازدهم انسانی
book دین و زندگی (3) رشته انسانی
bookmarks فصل 10 : پایه های استوار
5 ماه قبل
0

جایگاه والای خانواده و احیای منزلت زن

(از معیارهای تمدن اسلامی)

«وَ مِن آیاتِه اَن خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم» یکسانی مقام زن و مرد – فطرت مشترک

و از نشانه های خدا آن است که همسرانی از (نوع) خودتان برای شما آفرید.

«اَزواجًا لِتَسکُنوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم» انس با همسر از اهداف ازدواج

تا با آنها آرامش یابید.

«مَوَدَّةً وَ رَحمَةً اِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرونَ» خانواده محیط دوستی و محبت

و میان شما دوستی رحمت قرار داد.

«القوم یتفکرون» خانواده و اهداف آن موضوع مهمی برای تفکر

همانا که در این مورد، نشانه هایی است برای کسانی که تفکر می کنند.

خانواده و اهداف آن موضوع مهمی برای تفکر است.

معیار پنجم: ارتقای جایگاه خانواده به عنوان کانون رشد و تربیت

وضعیت این معیار در دوره تمدن اسلامی

با توسعه سرزمین های اسلامی و شکل گیری حکومت هایی که پیامبر(ص) و یارانش را اسوه و سرمشق خود علت قرار نمی دادند، بار دیگر برخی از رفتارهای جاهلی نسبت به زن پدیدار شد.

معلول حاکمان بنی امیه و بنی عباس و بسیاری دیگر از حاکمانی که در سرزمین های اسلامی بودند، حرمسرا تشکیل دادند و زنان زیادی را به دربار خود آوردند و حقوق الهی آنان را نادیده گرفتند. با وجود این، موقعیت زن و خانواده در تمدن اسلامی بسیار برتر از موقعیت زن در اروپا و سایر مناطق جهان بود.

زنان حق مالکیت و کار داشتند.

دسترنج آنها به خودشان تعلق داشت و در اختیار همسر یا پدر قرار نمی گرفت، به همین جهت می توانستند ثروت خود را وقت امور عام المنفعه کنند.

بسیاری از موقوفه های قدیمی کشور ما مربوط به زنان خیری است که ثروت خود را وقف امور خیریه کرده اند.

تحصیل برای زنان آزاد بود و اندیشمندان بزرگی از زنان در جهان اسلام پیدا شدند که قبلا سابقه نداشت.

قرآن کریم، اصولا تلقی درجه دوم بودن زن را به شدت نفی کرد و با اینکه در آن عصر و حتی تا همین دوره های اخیر، در اروپا زن را براساس تورات، موجود درجه دوم تلقی می کردند، آیات قرآنی با این نگاه مبارزه کرد.


سایر مباحث این فصل