نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

ولایت پذیری

پاسخ تایید شده
5 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | ولایت پذیری
bookmark_border دوازدهم انسانی
book دین و زندگی (3) رشته انسانی
bookmarks فصل 10 : پایه های استوار
5 ماه قبل
0

ولایت پذیری

(از معیارهای تمدن اسلامی)

«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اَطیعُوا اللّهَ وَ اَطیعُوا الرَّسولَ وَ اُولِی الاَمرِ مِنکُم...»

ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر (ص) و صاحبان امر را که از شمایند، اطاعت کنید...

  • معیار سوم: ولایت پذیری و تشکیل حکومت اسلامی
  • مصداق اولی الامر در حدیث جابر توسط پیامبر اکرم (ص) مشخص شده است. (درس 4-یازدهم)
    این معیار، یکی از دلایل تشکیل حکومت اسلامی است که در سال گذشته، به عنوان یکی از مسئولیت های پیامبر (ص) توضیح داده شد. همچنین گزارشی از خلفای بنی امیه و بنی عباس ارائه و مشخص شد که آنان از دایره ولایت الهی خارج شدند نه بر اساس دستورات الهی، بلکه بر اساس امیال خود حکومت می کردند.

یکی از مهم ترین اهداف پیامبر اکرم (ص) برپایی جامعه ای عدالت محور بود به طوری که در آن:

  • مظلوم بتواند به آسانی حق خود را از ظالم بستاند.
  • امکان رشد برای همه انسانها فراهم باشد.
  • نعمتها و ثروت های زمین در انحصار گروهی محدود نباشد.

پیامبر (ص) از هر فرصتی برای رفع تبعيض های طبقاتی حاکم بر نظام جاهلی و برقراری فرهنگ برابری و مساوات در جامعه، کمال استفاده را می نمود و از هیچ تلاشی در این راه فروگذار نمی کرد.

مثال

پیامبر (ص) به مردم می فرمودند: «برترین جهاد، سخن حقی است که انسان در مقابل سلطانی ستمگر بر زبان آورد.»

ارتباط با آیه

«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اَطیعُوا اللّهَ وَ اَطیعُوا الرَّسولَ وَ اُولِی الاَمرِ مِنکُم...»

قرآن کریم، در آنجا که اوصاف نمازگزاران را بیان می کند، یکی از ویژگی های آنها را این گونه ذکر می کند که آنان در مال خود برای محرومان و فقيران نیز حق معينی قرار داده اند و آنجا که می خواهد تکذیب کنندگان دین را معرفی کند، از کسانی یاد می کند که یتیمان را از خود میرانند و دیگران را به اطعام مساکین تشویق نمی نمایند.

رفتار پیامبر اکرم (ص) و بیانات قرآن کریم فضایی به وجود آورد که در آن، فاصله طبقاتی و فقر و بی توجهی به محرومان، زشت شمرده می شد و مساوات و قسط، ارزشی والا تلقی می گردید.

 

سایر مباحث این فصل