وقتی ابن سینا می گوید طبیعت ، منظور او مجموعه عالم ماده است (مرتبه ای از هستی)؛نه صرفاً طبیعتی که امروزه مد نظر است(کوه و جنگل و دریا و کویر و درختان و حیوانات و ....)
در طبیعت شناسی ابن سینا به این مسیر دقت داشته باشید. اگر در تست ها این مسیر تغییر کرده باشد، گزینه شما غلط است :
جهان طبع و ذات دارد = این باعث حرکت و تحولات آن است = و حرکت باعث رسیدن به مقصد ( خیر و کمال آن چیز )
این طبع باعث حرکت به مقصد می شود و در صورتی که مانعی در کار نباشد به مقصد (خیر و کمالش) می رسد.
مثال
در طبع ابر نهفته است که وقتی سرد شد به سمت پایین حرکت کند و نهایتا به سفره های زیر زمینی یا دریا برسد به شرطی که بین راه متوقف نشود.
مثال
در طبع یک سیب کال (خام) نهفته است که به سمت شیرینی و پختگی حرکت کند به شرط آنکه آفت نزند و کرم آن را از بین نبرد.
غم چو بینی، در کنارش کش به عشق
از سر ربوه، نظر کن در دمشق!
(مولانا)
(ربوه: تپه)
روش صحیح مطالعه طبیعت از نگاه ابن سینا از نگاه ابنسینا عالم حقیقی کسی است که:
از نگاه ابن سینا، این شیوه مطالعه، به دو نتیجه منتهی می شود:
(این دو مورد، معلول شیوه خاص ابن سینا برای مطالعه طبیعت هستند)
ابن سینا معتقد است اینکه قرآن گفته فقط بندگان عالم خداوند، خشیت او را به دل دارند «انما یخشی الله من عباده العلماء»، منظور از علما، کسانی هستند که هر دو کار فوق را انجام دهند. (مورد 1 و 2)
مهم و تستی: مورد 1، شباهت شیوه دانشمندان جدید با روش تحقیقی مد نظر ابن سیناست و مورد 2، شیوه خاص ابن سیناست. شاید بتوان گفت کسی که فقط کار 1 را انجام می دهد، به خشوع نخواهد رسید و چه بسا، این خرده علم (بدون در نظر گرفتن مبداء، او را متکبر کند)
ابن سینا نگفت در ماوراء تحقیق کن، گفت: رابطه پدیده ها با ماوراء را تامل کن!
دقت کنیم: ابن سینا، کلنگر است و برای همین نقش عقل در شناخت طبیعت را همیشه مد نظر دارد. یعنی از نگاه او، مشاهده، استقراء، تجربه و ... لازماند، اما کافی نیستند؛ و حتما باید با اصول عقلنی، به قوانین کلی و شناخت صحیح جهان، دست یافت.
تهیه کننده : دکتر حمیدرضا عبدلی