صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

برهم کنش موج ها

پاسخ تایید شده
1 هفته قبل
0
[شاه کلید مای درس] | برهم کنش موج ها
bookmark_border دوازدهم ریاضی
book فیزیک (3) رشته ریاضی
bookmarks فصل 4 : برهم کنش های موج
1 هفته قبل
0

برهم کنش موج ها

مفهوم بر هم كنش موج

پديده هايی مانند بازتاب امواج، شكست موج و تداخل امواج، بر هم كنش امواج ناميده می شود.

بازتاب امواج مكانيكی در يک بعد

اگر تپی را در يک فنر (يا يک ريسمان) كشيده ی بلند كه يک سر آن بر تكيه گاهی ثابت شده است روانه كنيم، وقتی تپ به تكيه گاه (مرز) می رسد نيرويی به آن وارد می كند و طبق قانون سوم نيوتن، تكيه گاه نيز نيرويی با اندازه ی برابر و در جهت مخالف بر فنر وارد می آورد. اين نيرو در محل تكيه گاه، تپی در فنر ايجاد می كند كه روی فنر در جهت مخالف تپ تابيده حركت می كند. به مثال زير توجه كنيد:

1 وقتی موجی به مرز جدايی دو محيط می رسد، بخشی از آن بازتابيده می شود و بخشی ديگر عبور می كند، به طور مثال تپ عبور در يک طناب را به صورت زير در نظر بگيريد كه از سمت نازک طناب به سمت بخش ضخيم آن در حركت است، بخشی از اين تاب بازتاب می شود و بخش ديگر عبور می كند. براي يک موج سينوسی بسامد اين دو موج همان بسامد فرودی است كه توسط چشمه ی موج تعيين می گردد، اما چون تندی آن در قسمت ضخيم كم تر است، طبق رابطه ی \(\lambda = \frac{V}{f}\)  ، طول موج كم تری نسبت به موج فرودی خواهد داشت:

2 توليد صدا در آلات موسيقی، پژواک صداها، ديدن ماه، گرم شدن مواد غذايی در اجاق های خورشيدی، جمع شدن امواج راديويی در كانون آنتن های بشقابی و . . . مثال هايی از كاربرد بازتاب امواج در زندگی هستند.


سایر مباحث این فصل