_ شرایط حاکم نظام اسلامی (درس 10 دینی یازدهم)
_ توحید عملی در بعد اجتماعی با ولایت ظاهری رسول خدا (ص) و جانشینان ایشان و در عصر غیبت با حاکمیت ولایت فقیه تحقق می یابد (درس 10 دینی یازدهم)
«ثمرات تحقق توحید عملی در بعد اجتماعی» یا «ویژگی جامعه توحیدی»
یک جامعه، علاوه بر رکن سیاسی، دارای ارکان دیگری مانند اقتصاد و فرهنگ نیز هست.
جامعه ای که در مسیر توحید اجتماعی حرکت می کند: (علت)
«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لا تَتَّخِذوا عَدُوّى وَ عَدُوَّکُم اَولیاءَ تُلقونَ اِلَیهِم بِالمَوَدَّة وَ قَد کَفَروا بِما جاءَکُم مِنَ الحَقّ»
دوستی نکردن با دشمنان خدا و مسلمانان و مبارزه با آنان که از ویژگی های جامعه توحیدی است همان بیزاری از باطل «تبری» است. (درس 9 دینی دهم)
تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای احکام اجتماعی اسلام و پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیت طاغوت در راستای بعد اجتماعی توحید عملی است؛ همه پیامبران با کتب آسمانی و میزان نازل شدند تا عدالت برپا شود. (درس 4 دینی یازدهم)
حمایت از محرومان و مستضعفان که از ویژگی های انسان موحد است با این سخن پیامبر (ص) ارتباط دارد: «هرکس فریاد دادخواهی مظلومی را که از مسلمانان یاری می طلبد، بشنود اما به یاری آن مظلوم برنخیزد، مسلمان نیست» (درس 4 دینی یازدهم)
وجوب اطاعت از پیامبر (ص) و جانشینان بر حق ایشان با توجه به آیه «أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ» بیانگر توحید عملی در بعد اجتماعی است. (درس 5 دینی یازدهم)
اینکه در جامعه توحید حاکم باید همان شرایطی را که خداوند تعیین کرده دارا باشد، بیانگر مبحث «مشروعیت حاکم در جامعه» است. (درس 10 دینی یازدهم)