درسنامه کامل علوم و فنون ادبی (3) فصل 10 سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی
تعداد بازدید : 3.74Mخلاصه نکات علوم و فنون ادبی (3) فصل 10 سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی - درسنامه شب امتحان علوم و فنون ادبی (3) فصل 10 سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی - جزوه شب امتحان علوم و فنون ادبی (3) نوبت اول فصل 10 سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی
ویژگی های سبک شناسی ادبیات معاصر تا انقلاب اسلامی
شعر
سطح زبانی:
ورود لغات و ترکیبات امروزی و جدید به شعر
باز بودن دست شاعر برای استفاده از همه واژدها
سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندیهای ساده در شعر معاصر
سطح ادبی:
تغییر در قالب های شعری مشهود است و واحد شعر بیشتر بند است نه بیت.
آرایه های بیانی و بدیعی به صورت طبیعی وارد شعر می شود.
علاوه بر قالب های سنتی قالب نیمایی و سپید پرکاربرد است.
در اشعار نو تساوی طولی مصراع ها رعایت نمیشود و مصراع ها از نظر تعداد پایه های آوایی هم اندازه نیستند.
ابهام در شعر معاصر پسندیده است و معنی گریزی از ویژگی های شعر این دوره است.
صور خیال جدید و نوهستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.
گرایش به نماد در تصاویر شعری بیشتر میشود.
انتخاب وزن، متناسب با لحن طبیعی گفتار و زبان شعر است.
سطح فکری:
معشوق در ادبیات معاصر مانند دوره های آغازین شعر فارسی زمینی است.
مخاطب شعر عامه مردم هستند.
تفکر شاعر بیشتر زمینی و پیرامون امور دنیوی است.
موضوع شعر محدود نیست و بسیار تنوع دارد و شاعر برای انتخاب موضوع آزاد است.
مفاهیم خصوصی، سیاسی و اجتماعی بسیار مورد توجه شاعران قرار گرفته اند.
لحن شاعر صمیمانه و متواضعانه است.
مدح و ذم و هجو در شعر این دوره بسیار کم است.
نثر
سطح زبانی:
شماری از واژه های اروپایی به زبان فارسی راه یافته اند.
از واژه های عربی نسبت به گذشته کاسته شده است.
بسیاری از واژه ها کنایات و اصطلاحات عامیانه وارد نثر داستانی این دوره شده اند.
نثر داستانی به شدت تحت تاثیر گفتار و محاوره اقشار اجتماعی ایران است.
بسیاری از افعال حذف می شوند و ساختار نحوی جمله ها به هم ریخته است و کوتاهی جملات و فعل ها در کلام دیده می شود.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
سطح ادبی
سطح ادبی
گونه های نثر فنی و مصنوع جایگاهی ندارند.
توصیف پدیده ها و شخصیتها در نثر این دوره ،عینی کوتاه، بیرونی و مشخص است.
قالب ها و ساختار داستانی متنوع و گوناگون است.
در نشر این دوره سبک های متفاوتی در داستان نویسی وجود دارد.
مثال
سبک جمال زاده سبک آل احمد سبک هدایت و سبک دولت آبادی
سطح فکری:
نثر داستانی تنوع مضمون دارد.
زمان های تاریخی ،سیاسی ،علمی فلسفی و.... نگاشته میشوند.
اساطیر یونانی ،رومی هندی و عبری رد پای آشکاری در داستان نویسی معاصر دارند.
مکتبهای فلسفی و ادبی قرن نوزدهم و بیستم اروپا مانند رمانتیسم در ادبیات داستانی این دوره حضوری آشکار و تأثیر گذار دارند.
مثال
از موضوعات عمده داستان در این دوره میتوان به عشق ،انسان ستیز با خرافات آموزش و پرورش نفت مسائل ،زنان ،روشن ،فکری به داری کارگری سیاست استبداد انقلاب و جنگ اشاره کرد.
سبک شناسی دوره انقلاب اسلامی
الف) شعر:
سطح زبانی:
زبان و واژگان شعری در قصاید دوره انقلاب به سبک خراسانی نزدیک است.
واژگان متناسب با دین جبهه و جنگ شهادت ایثار و وطن دوستی در شعر و نثر این دوره بیشتر شد.
باستان گرایی و علاقه فراوان به استفاده از واژه های کهن در زبان شعر این دوره محسوس است.
آشنایی زدایی زبانی و روی آوردن به ترکیبهای بدیع و بی سابقه که در نتیجه روی آوردن به مفاهیم انتزاعی حاصل شده است.
سطح ادبی:
بعد از پیروزی انقلاب قالب های سنتی مورد توجه قرار گرفت و شیوۀ نیمایی به ویژه در میان جوانان و انقلابیون تا حدودی از رونق افتاد و قالب های قصیده و غزل رایج شدند.
در شعر سنتی این دوره تقلید از سبک عراقی و خراسانی و تمایل به آنها زیاد است.
گرایش به خیال بندی شعر برخی شاعران این دوره را گاه به شعر بیدل و صائب نزدیک کرده است.
در سال های نخستین شعر این دوره از تمثیل و نمادگرایی کمتر بهره گرفته است و شاعران به صراحت بیان روی آورده اند؛ اما به تدریج با الهام از فرهنگ ،اسلامی تمثیل و نماد در ادبیات راه پیدا کرد.
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 1 تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورۀ بازگشت و بیداری)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 2 پایه های آوایی ناهمسان
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 3 مراعات نظیر، تلمیح و تضمین
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 4 سبک شناسی قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورهٔ بازگشت و بیداری)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 5 اختیارات شاعری (1) : زبانی
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 6 لف و نشر، تضاد و متناقض نم ا
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 7 تاریخ ادبیات قرن چهاردهم (دوره معاصر و انقلاب اسلامی)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 8 اختیارات شاعری (2): وزنی
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 9 اغراق، ایهام و ایهام تناسب
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 10 سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 11 وزن در شعر نیمایی
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3) فصل 12 حسن تعلیل، حس آمیزی و اسلوب معادله
سطح فکری
سطح فکری
شاعران به مفاهیم و مضامین اسلامی به ویژه فرهنگ عاشورایی توجه نمودند.
روح حماسه و عرفان در شعر این دوره آشکار است در حماسه بعد زمینی غلبه دارد و در عرفان بعد آسمانی؛ تلفیق این دو را در غزل حماسی انقلاب میتوان دید.
روی آوردن به مفاهیم انتزاعی در شعر این دوره آشکار است.
فرهنگ دفاع مقدس یکی از اصلی ترین درون مایه های شعر این دوره است.
نثر
سطح زبانی:
زبان داستان ها به ویژه در زمان جنگ بیشتر عامیانه است.
ساده نویسی که در دوره های پیش شروع شده بود در این دوره نیز ادامه یافت.
با انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی بسیاری از واژه های مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه و مقاومت وارد زبان داستان شد.
سطح ادبی:
از پایان دهه پنجاه تا پایان دهه شصت گرایش به داستان های بلند بیشتر از داستان کوتاه است در صورتی که قبل از انقلاب اقبال به داستان کوتاه، هم در میان مردم و هم نویسندگان وجود داشت از آغاز دهه هفتاد گرایش به داستان کوتاه بیشتر شد.
در دهه نخست انقلاب دوری از سبکهای جدید داستان دیده میشود اما به تدریج به ویژه بعد از جنگ گرایش به سبکهای جدید داستان نویسی مانند جریان سیال ذهن بیشتر میشود و نیز در دهه هشتاد شاهد داستانک نویسی مینیمال) و مدرن نویسی هستیم.
گرایش به برخی قالب های دیگر مانند ،خاطره قطعه ،ادبی ،سفرنامه شرح حال و نوشته های ادبی - تحقیقی رایج شد.
سطح فکری:
تنوع موضوع ها یکی از خصایص برجسته ادبیات داستانی پس از انقلاب است. دگرگونیهای بنیادی سرچشمه ای برای نویسندگان بعد از انقلاب شد.
اندیشه حاکم بر داستان های دهه اول پس از پیروزی انقلاب ابتدا سیاسی بودن و در مرحله بعد اجتماعی بودن است.
از مضامین نثر این دوره میتوان به بی توجهی به مادیات دعوت به اخلاقیات استکبارستیزی مبارزه با بی عدالتی اجتماعی، استقبال از شهادت و فرهنگ ایثار و دفاع از وطن اشاره کرد.
یکی از ویژگی های ادبیات داستانی معاصر تا پیش از انقلاب، غیردینی و گاه ضددینی بودن آن است. حتی گاهی در آثار غیردینی مبارزه با ا لطلاب، غیردینی و گاه دینی بودن اصل اسلام و تعالیم آن دیده میشود.
تفکر انسان گرایانه اومانیسم که در آثار قبل از انقلاب وجود داشت گاهی در برخی از آثار بعد از انقلاب به گونه ای کمرنگ مشاهده میشود.