نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

اومانیسم و اصالت انسان دنیوی

پاسخ تایید شده
3 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | اومانیسم و اصالت انسان دنیوی
bookmark_border یازدهم انسانی
book جامعه شناسی (2)
bookmarks فصل 5 : باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب
3 ماه قبل
0

اومانیسم

یکی دیگر از پرسشهای اساسی ،بشر پرسش انسان شناسانه است؛ یعنی پرسش از چیستی و کیستی انسان اومانیسم ؛ پاسخ فرهنگ معاصر غرب به این پرسش بنیادین است.

اومانیسم ، مهمترین ویژگی انسان شناختی فرهنگ معاصر غرب و به معنای اصالت انسان دنیوی و این جهانی است.

 اومانیسم از نتایج منطقی سکولاریسم است.

دیدگاه اسلام نسبت به انسان و مقایسه آن با جایگاه اومانیسم در فرهنگ غرب

اگر در کانون هستی یک وجود مقدس و متعالی باشد هیچ موجودی در مقابل آن نمیتواند اصالت داشته باشد بلکه همه موجودات و از جمله انسان ، ایات و نشانه های او خواهند بود .

در فرهنگ اسلامی ، انسان ، برترین آیت و نشانه خداوند و خلیفه خدا روی زمین است و از این رو برسایر موجودات برتری دارد. مطابق آموزههای قرآن کریم کرامت و خلافت انسان هنگامی تحقق پیدا میکند که به ابعاد دنیوی و این جهانی خود محدود نشود و هرچه میتواند به خداوند نزدیک تر شود. بنابراین اگر انسان به ابعاد دنیوی خود محدود بماند به گمراهی و حیاتی حیوانی یا پست تر از آن گرفتار می شود.

در فرهنگی که نگاه توحیدی ندارد انسان موجودی صرفا این جهانی است که مستقل از خدا ، اراده تصرف در دیگرموجودات و تسلط بر آنها را دارد .

 

ظهور اومانیسم در فرهنگ غرب

اومانیسم در ابعاد مختلف فرهنگ غرب، نظیر هنر ، ادبیات و حقوق بروز و ظهور یافته است .

اومانیسم در هنر (مقایسه هنر قرون وسطی با هنر مدرن)

  • هنر قرون وسطی : بر بعد معنوی و آسمانی انسان تاکید داشت و نقاشان، چهره انسان های اسوه را در هاله ای از قداست ترسیم می کردند.

  • هنر مدرن : بر بعد جسمانی وجود انسان و زیبایی های بدنی او تمرکز می کنند.

 

اومانیسم در ادبیات

ادبیات مدرن

  • به سلوک های معنوی و مکاشفات و مشاهدات الهی انسان توجهی نمی کند.

  • حالات روانی آدمیان در زندگی روزمره دنیوی و این جهانی را منعکس می کند.

در نتیجه : رمان در فرهنگ غرب بیشترین اهمیت را پیدا کرد.

 

اومانیسم در حقوق (مقایسه حقوق فطری و الهی انسان با حذف بشر)

  • حقوق انسان در فرهنگ دینی : مبتنی بر فطرت الهی انسان است.

  • حقوق بشر: بر مبنای اندیشه اومانیستی است و صرفا بر اساس خواسته ها عادت ها و تمایلات طبیعی آدمیان شکل می گیرد.

اگر در فرهنگ های دینی ، افرادی هواهای نفسانی خود را دنبال کنند:

  • هواهای نفسانی خود را به صورت آشکار و رسمی اظهار نمی کنند.

  • نفس پرستی خود را در قالب مفاهیم دینی پنهان می کردند.

مثال

فرعون از خواسته های نفسانی خود تبعیت می کرد و از دیگران می خواست که از او پیروی کنند فرعون ناچار بود خود را در زمره خدایان معرفی کند تا بتواند موقعیت و رفتار ظالمانه خود را توجیه نماید و می گفت « انا ربكم الأعلى : من پروردگار برتر شما هستم »

اما انسان مدرن ، خواسته های دنیوی و این جهانی خود را بدون نیاز به توجیه الهی و آسمانی ، به رسمیت می شناسند.

امین امینی زاده


سایر مباحث این فصل