صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

الگوی تَعارف

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | الگوی تَعارف
bookmark_border دوازدهم انسانی
book جامعه شناسی (3)
bookmarks فصل 8 : سیاستِ هویت
6 ماه قبل
0

الگوی تَعارف

الگوی تعارف یا شناخت متقابل هویت ها (Identities of Recognition Mutual) در مقابل دو الگوی همانندسازی و تکثرگرایی، قرار می گیرد و به شناخت متقابل افراد، گروه ها و جوامع از یکدیگر، توجه دارد. الگوی تعارف، همان الگوی مطلوب قرآنی است.

 

ویژگی ها:

1- الگوی تعارف در مقابل »الگوی تَنازع« قرار دارد و همان الگویی است که قرآن ارائه می دهد سورۀ حجرات، آیه 13 : ای مردم شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را در تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. گرامی ترین شما نزد خدا با تقوی ترین شماست. خداوند دانا و آگاه است.

2- الگوی تعارف؛ تکثر و تنوع هویتی را نه تنها مانع وحدت و همدلی نمی داند بلکه این تکثر و تنوع را منشاء وحدت نیز بشمار می آورد : الگوی تعارف که همان الگوی مطلوب قرآنی است و بر اساس الگوی مطلوب قرآنی : تکثر و تنوع زبانی، نژادی و قومی، مانع وحدت و همدلی نمی باشد، بلکه این تکثر و تنوع انسان ها را به منشاء وحدت رهنمون می شود. سوره روم، آیه:22 .. و از نشانه های او آفرینش آسمان و زمین و تفاوت زبان ها و رنگ های شماست.. در این نشانه هایی است برای اهل دانش.

3- الگوی تعارف بر احترام به تفاوت ها تأکید می کند. رشد و شکوفایی جهان اسالم از قرن سوم و چهارم هجری نیز بدلیل پیروی از این الگو بود و احترامی بود که اقوام مختلف در جهان اسالم برای یکدیگر قائل بودند.

4- بر اساس الگوی تعارف، شناخت متقابل، یکی از راه های ایجاد آشتی و صفا و اتحاد و دوستی در میان گروه ها و ملت هاست. تعارف (شناخت متقابل) عالوه بر اینکه ریشۀ قرآنی دارد، زمینۀ ارتباطی صمیمانه و صادقانه را نیز فراهم می سازد حکومت نیز می تواند با زمینه سازی برای شناخت مردم از یکدیگر در سطح محلی، ملی و منطقه ای، بسیاری از مشکالت را حل کند و امکان همدلی مردم با یکدیگر را فراهم آورد.

 

قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران در اصول 15-14-13-12 ،با به رسمیت شناختن حقوق و آزادی اقوام و گروه های مختلف، الگوی تعارف )الگوی مطلوب قرآنی( را مدنظر قرار داده است.

مثال

خیابان سی تیر در تهران که خیابان صلح ادیان نیز نامیده می شود. در این خیابان، مسجد، کلیسا، کنیسه و آتشکده، به فواصل کوتاهی قرار گرفته اند.

 

تهیه کننده: محمود کرمی 


سایر مباحث این فصل