شیخ خندید و بگفتش ای سلیم این درخت علم باشد ای علیم
شیخ خندید و به او گفت: ای نادان! این درختِ علم و دانش است که تو دنبالش هستی.
نکات دستوری و آرایه ادبی:
سلیم و علیم ß قافیه (ردیف ندارد)
تعداد جمله ß 5:
درخت علم ß تشبیه (علم مانند درخت است)
سلیم ß منادا
علیم ß منادا
تو، به صورت رفته ای، ای بی خبر زان ز شاخ معنی ای، بی بار و بر
تو به ظاهر آن توجّه کردی برای همین به حقیقت و شناخت خدا نمی رسی و از آن بهره ای نداری.
واژه |
معنی واژه |
«ای» در «معنی ای» |
هستی |
زان |
از آن رو، برای همین، به این دلیل |
نکات دستوری و آرایه ادبی:
بی خبر و بی بار و بر ß قافیه (ردیف ندارد)
تعداد جمله ß 4:
صورت و معنی ß تضاد
گه درختش نام شد، گاه آفتاب گاه بحرش نام شد، گاهی سحاب
علم، نام های مختلفی داشت: گاهی درخت بود، گاهی آفتاب، گاهی دریا و گاهی ابر.
نکات دستوری و آرایه ادبی:
آفتاب و سحاب ß قافیه (ردیف ندارد)
تعداد جمله ß 4:
آن یک کِش صد هزار آثار خاست کمترین آثار او، عمر بقاست
علم از هزاران فایده به وجود آمده است که کمترین نشانه و فایده ی آن می تواند عمر جاودانی باشد.
نکات دستوری و آرایه ادبی:
خاست و بقاست ß قافیه (ردیف ندارد)
تعداد جمله ß 2:
واژه |
معنی واژه |
واژه |
معنی واژه |
عجیب |
شگفت انگیز |
روانه کرد |
فرستاد، حرکت داد |
صورت |
ظاهر |
شاخ |
شاخه |
بحر |
دریا |
سحاب |
ابر |
بقا |
جاودانی |
قصد |
منظور، هدف، نیّت |
شیخ |
مرد سال خورده، پیر، مرد بزرگ |
||
بار سفر ببندد |
کنایه از خود را آماده ی سفر کند |
||
علیم |
بسیار دانا، عالم؛ در این درس از روی طنز به معنی بی خبر و نادان است |
||
سلیم |
سالم، ساده دل، در این درس از رویِ طنز به معنی ساده دل و نادان به کار رفته است |
در این درس از یک داستان استفاده شده است که در آن نشان داده شد که انسان ها برای رسیدن به حقیقت (خدا) صورت های ظاهری را باید رها کنند و از راهِ معنویّت به حقیقت برسند؛ یعنی، باید ظاهر را رها کرد و باطن را در نظر گرفت.
نام کتابی است که جلال الدّین محمّد بلخی در قرن هفتم سروده است و شامل شش دفتر و بیست و شش هزار بیت است و شامل حکایت هایی جالب و پندآموز است.