صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

طبقه بندی عناصر

پاسخ تایید شده
2 سال قبل
2 سال قبل
0

طبقه بندی عناصر:

ابتدا مدل اتمی بور را برای عناصر رسم می کنیم؛ سپس عناصری که در مدار آخرشان تعداد الکترون مساوی دارند را زیر هم ردیف می کنیم و با آنها چند ستون درست می کنیم ؛ مثلا عناصری که در مدار آخر یک الکترون دارند در ستون شماره یک قرار می گیرند)گروه یک). عناصری که در مدار آخر 2 الکترون دارند در ستون شماره 2 قرار می گیرند)گروه دو) و الی آخر یعنی عناصری که در مدار آخر 1 الکترون دارند در گروه شماره 1 و عناصری که در مدار آخر 8 الکترون دارند در گروه شماره 8 قرار می گیرند. مطابق شکل زیر:

               

تمام عناصری که دو مدار دارند در ردیف دوم (ردیف افقی) و تمام عناصری که سه مدار دارند در ردیف سوم (ردیف افقی) قرار می گیرند.

عناصری که در یک ستون قرار دارند خواص و ویژگی های نسبتا مشابهی دارند مثلا لیتیم و سدیم در ستون اول هستند هر دو فلز هستند، هر دو نرم هستند، هر دو با آب واکنش می دهند.

فلوئور و کلر در ستون هفتم قرار دارند، هر دو گاز هستند، هر دو خاصیت میکروب کشی دارند.

فایده ی طبقه بندی عناصر:

در جدول طبقه بندی عناصر عناصری که در یک ستون (گروه) قرار دارند خواص نسبتا مشابهی دارند و این به ما کمک می کند که اگر با خواص یک عنصر آشنا نباشیم فقط کافی است جای آن عنصر را در جدول بدانیم و با دانستن محل عنصر در جدول می توانیم خواص و ویژگیهای آن عنصر را حدس بزنیم یعنی به جای این که خواص تک تک عناصر را بدانیم فقط کافی است خواص و ویژگیهای هر گروه را بدانیم و از خواص گروه به خواص عناصر پی ببریم. از طرفی با رسم مدل اتمی بور می توانیم محل عنصر را در جدول مشخص کنیم و با دانستن محل عنصر خواص و ویژگی های آن را حدس بزنیم.

با کمک رسم مدل اتمی بور برای یک عنصر می توانیم از بسیاری از خواص و ویژگی های عنصر مطلع شویم.

برخی ویژگی های عنصر سدیم از عناصر گروه اول:

1) برای اینکه با اکسیژن ندهد،آن را درون نفت نگه می دارند.

2) با لیتیم در یک گروه قرار دارند،و خصوصیات مشترکی دارند. (با آب واکنش می دهد)

3) سدیم وقتی درخارج از نفت،درمجاورت هوا قرار گیرد، رنگ آن تیره می شود.

4) فلزی نرم،که با چاقو می توان برش داد.


سایر مباحث این فصل