صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

نوع شناسیِ علوم نافع در جهان اسالم

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | نوع شناسیِ علوم نافع در جهان اسالم
bookmark_border دوازدهم انسانی
book جامعه شناسی (3)
bookmarks فصل 9 : پیشینة علوم اجتماعی در جهان اسلام
6 ماه قبل
0

 نوع شناسی علوم نافع به لحاظ موضوعی

علوم ابزاری که نیازهای روزمره جامعه اسلامی را برطرف می کنند. مانند: علم پزشکی، علوم فنی و مهندسی و علوم پایه که به نوعی مادر این علوم به شمار می آیند، )این علوم از روش حسی و تجربی، استفاده می کنند.

 علومی که دربارۀ اهداف، ارزش ها و آرمان های انسان، مانند: عدالت، آزادگی، مسؤولیت و صحبت می کنند این علوم، چگونگی استفاده از علوم ابزاری را مشخص می کنند مانند: فلسفه، منطق، علوم اجتماعی و...

 

علوم اجتماعی (علم به جامعه و تاریخ)، در شرایطی بعنوان علوم نافع محسوب می شوند که؛ آموختن این علوم با هدف درس آموختن از گذشتگان و شناخت قوانین اجتماعی برای استفاده از آن قوانین در حال و آینده، صورت گیرد.

علومی که دربارۀ حقیقت انسان و آغاز و انجام او سخن می گویند. (علومی مانند: علم نفس، علم توحید، علم به مبدأ و معاد و ...). این علوم از جملۀ نافع ترین علوم محسوب می شوند.

 

نوع شناسی علوم نافع به لحاظ روشی

علومی که از روش های حسی و تجربی استفاده می کنند. مانند: علوم ابزاری.

علومی که از روش های عقالنی و وحیانی استفاده می کنند مانند علومی که از آغاز و انجام زندگی یا ارزش ها و آرمانهای انسانی سخن می گویند.

از آنجاییکه درجهان اسلام ابزار های شناخت علمی، عالوه بر روش های حسی و تجربی ، روش های عقلانی و وحیانی را نیز شامل می شود فلذا علوم نافع نیز علاوه بر علوم ابزاری شامل علوم دیگر نیز می شود.

تهیه کننده: محمود کرمی


سایر مباحث این فصل