درسنامه کامل جامعه شناسی (2) فصل 5 باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب
تعداد بازدید : 3.73Mخلاصه نکات جامعه شناسی (2) فصل 5 باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب - درسنامه شب امتحان جامعه شناسی (2) فصل 5 باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب - جزوه شب امتحان جامعه شناسی (2) نوبت اول فصل 5 باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب
عقاید و ارزش های بنیادین فرهنگ
عقاید و ارزش های بنیادین فرهنگ
عقاید و ارزش های بنیادین هر فرهنگ ، عمیق ترین لایه های آن فرهنگ را تشکیل می دهند.
در علوم اجتماعی برای شناسایی و معرفی پیچیدگی ها و ظرافت های زندگی ، فرهنگی و اجتماعی انسان،آن ها را به چیزهای آشناتری تشبیه می کنیم.
|
لایه های سطحی فرهنگ(هنجارها و نمادها) |
لایه های عمیق فرهنگ(عقایدوارزش ها) |
انسان |
جسم |
روح |
ساختمان |
نمای ساختمان |
پی وشالوده ساختمان |
درخت |
ساق و برگ درخت |
ریشه درخت |
عقاید و ارزش های بنیادین هر فرهنگ در پاسخ به پرسش های اساسی انسان پدید می آیند
(هستی شناسانه – انسان شناسانه – معرفت شناسانه)
ارزش ها و عقاید بنیادین فرهنگ غرب
اروپا در پنج قرن اخیر ، کانون شکل گیری فرهنگ جدیدی است که آن را به نام فرهنگ غرب می شناسیم.
هنجارها ، رفتارها و نمادهای مختلف فرهنگ غربی در قالب رویکرد های مذهبی ، فلسفه ها ، مکاتب و ایدئولوژی ها مختلف شکل گرفته اند، ریشه در باورها و ارزش های بنیادین این فرهنگ دارند .
عقاید و ارزش های بنیادین در فرهنگ غرب
-
هستی شناسانه : مهم ترین ویژگی ارزش هستی شناسانه : سکولاریسم
-
انسان شناسانه : مهم ترین ویژگی ارزش انسان شناسانه : اومانیسم
-
معرفت شناسانه : مهم ترین ویژگی ارزش معرفت شناسانه : روشنگری
امین امینی زاده
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)
سکولاریسم و رویکرد دنیوی
سکولاریسم
سکولاریسم پاسخ فرهنگ معاصر غرب به پرسش های هستی شناسانه بشر است .
سکولاریسم جهان بینی فرهنگ غرب یا تصور آن از جهان هستی است .
سکولاریسم به معنا رویکرد دنیوی و صرفا این جهانی به هستی است .
در رویکرد سکولاریسم همه ظرفیت های وجودی انسان متوجه آرمان ها و اهداف دنیوی می شود .
مثال
توجیه هنجارها و رفتارهای دینی با تفاسیر دنیوی : مانند مطابقت دادن حرکات نماز با حرکات ورزشی و بیان مفید با تنگی و دنیوی بودن آن برای سلامت بدن
سکولار در فرهنگ غرب
-
سکولاریسم آشکار : فلسفه و باور هایی را شمال می شود ، که به صراحت ابعاد غیر مادی جهان هستی را انکار می کنند .
-
سکولاریسم پنهان : شامل فلسفه و باورهایی است که ابعاد معنوی هستی را نفی نمی کنند بلکه بخش هایی از باورهای معنوی و دینی را در خدمت نظام دنیوی و این جهانی قرارمی دهند و از توجه و عمل به بخشهای دیگر سر باز می زنند .
سکولاریسم پنهان دارای رویکرد گزینشی است .
پروتستانتیسم
به برخی از نهضت های جدید گفته میشود که حاصل رویکرد گزینشی غرب به ابعاد معنوی و دینی جهان هستند (دارای رویکرد سکولاریسم پنهان است .)
توجه به دنیا و زندگی این جهان از دیر باز در فرهنگهای مختلف بشری وجود داشته اما در فرهنگ غرب این رویکرد در ابعاد مختلف علمی غلبه یافته است.
در فرهنگ معنوی و دینی
-
آبادی دنیا هدفی مستقل نیست بلکه وسیله ای است که در خدمت اهداف معنوی قرار می گیرد. دنیا را هدف برتر خود قرار داده باشند. از آشکار کردن معنوی و دینی اگر افرادی که درون فرهنگ دینی زندگی می آن پرهیز میکنند و رفتار دنیوی خود را توجیه می کنند .
در جهان غرب
-
سکولاریسم به صورت جهان بینی غالب درآمده است ، به گونه ای که دین داران ، ناگزیر هنجار ها و رفتار های دینی خود را توجیه دنیوی و این جهانی می کنند .
امین امینی زاده
جزوات جامع پایه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 1 جهان فرهنگی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 2 فرهنگ جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 3 نمونه های فرهنگ جهانی 1
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 4 نمونه های فرهنگ جهانی 2
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 5 باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 6 چگونگی تکوین فرهنگ معاصر غرب
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 7 جامعۀ جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 8 تحولات نظام جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 9 جهان دو قطبی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 10 جنگ ها و تقابل های جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 11 بحران های اقتصادی و زیست محیطی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 12 بحران های معرفتی و معنوی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 13 سرآغاز بیداری اسلامی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 14 انقلاب اسلامی ایران، نقطۀ عطف بیداری اسلامی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 15 افق بیداری اسلامی
اومانیسم و اصالت انسان دنیوی
اومانیسم
یکی دیگر از پرسشهای اساسی ،بشر پرسش انسان شناسانه است؛ یعنی پرسش از چیستی و کیستی انسان اومانیسم ؛ پاسخ فرهنگ معاصر غرب به این پرسش بنیادین است.
اومانیسم ، مهمترین ویژگی انسان شناختی فرهنگ معاصر غرب و به معنای اصالت انسان دنیوی و این جهانی است.
اومانیسم از نتایج منطقی سکولاریسم است.
دیدگاه اسلام نسبت به انسان و مقایسه آن با جایگاه اومانیسم در فرهنگ غرب
اگر در کانون هستی یک وجود مقدس و متعالی باشد هیچ موجودی در مقابل آن نمیتواند اصالت داشته باشد بلکه همه موجودات و از جمله انسان ، ایات و نشانه های او خواهند بود .
در فرهنگ اسلامی ، انسان ، برترین آیت و نشانه خداوند و خلیفه خدا روی زمین است و از این رو برسایر موجودات برتری دارد. مطابق آموزههای قرآن کریم کرامت و خلافت انسان هنگامی تحقق پیدا میکند که به ابعاد دنیوی و این جهانی خود محدود نشود و هرچه میتواند به خداوند نزدیک تر شود. بنابراین اگر انسان به ابعاد دنیوی خود محدود بماند به گمراهی و حیاتی حیوانی یا پست تر از آن گرفتار می شود.
در فرهنگی که نگاه توحیدی ندارد انسان موجودی صرفا این جهانی است که مستقل از خدا ، اراده تصرف در دیگرموجودات و تسلط بر آنها را دارد .
ظهور اومانیسم در فرهنگ غرب
اومانیسم در ابعاد مختلف فرهنگ غرب، نظیر هنر ، ادبیات و حقوق بروز و ظهور یافته است .
اومانیسم در هنر (مقایسه هنر قرون وسطی با هنر مدرن)
-
هنر قرون وسطی : بر بعد معنوی و آسمانی انسان تاکید داشت و نقاشان، چهره انسان های اسوه را در هاله ای از قداست ترسیم می کردند.
-
هنر مدرن : بر بعد جسمانی وجود انسان و زیبایی های بدنی او تمرکز می کنند.
اومانیسم در ادبیات
ادبیات مدرن
-
به سلوک های معنوی و مکاشفات و مشاهدات الهی انسان توجهی نمی کند.
-
حالات روانی آدمیان در زندگی روزمره دنیوی و این جهانی را منعکس می کند.
در نتیجه : رمان در فرهنگ غرب بیشترین اهمیت را پیدا کرد.
اومانیسم در حقوق (مقایسه حقوق فطری و الهی انسان با حذف بشر)
-
حقوق انسان در فرهنگ دینی : مبتنی بر فطرت الهی انسان است.
-
حقوق بشر: بر مبنای اندیشه اومانیستی است و صرفا بر اساس خواسته ها عادت ها و تمایلات طبیعی آدمیان شکل می گیرد.
اگر در فرهنگ های دینی ، افرادی هواهای نفسانی خود را دنبال کنند:
-
هواهای نفسانی خود را به صورت آشکار و رسمی اظهار نمی کنند.
-
نفس پرستی خود را در قالب مفاهیم دینی پنهان می کردند.
مثال
فرعون از خواسته های نفسانی خود تبعیت می کرد و از دیگران می خواست که از او پیروی کنند فرعون ناچار بود خود را در زمره خدایان معرفی کند تا بتواند موقعیت و رفتار ظالمانه خود را توجیه نماید و می گفت « انا ربكم الأعلى : من پروردگار برتر شما هستم »
اما انسان مدرن ، خواسته های دنیوی و این جهانی خود را بدون نیاز به توجیه الهی و آسمانی ، به رسمیت می شناسند.
امین امینی زاده
روشنگری و علوم جدید
روشنگری و علوم جدید
یکی دیگر از پرسش های اساسی بشر ، پرسش معرفت شناسانه است ، و روشنگری ، پاسخ فرهنگ غرب به این پرسش بنیادین است، به همین دلیل از روشنگری به عنوان مهم ترین ویژگی معرفت شناختی فرهنگ معاصر غرب یاد می شود.
روشنگری، راه شناخت حقیقت و موانع شناخت آن را معرفی می کند.
روشنگری دارای دو معنای خاص و عام است:
-
معنای عام روشنگری : پدیدهای مدرن و مربوط به فرهنگ معاصر غرب نیست .
انبیای الهی از دیرباز برای روشنگری و برداشتن موانع موجود بر سر راه حقیقت آمده اند.
در فرهنگ دینی اسلام ، عقل ، وحی و تجربه به عنوان روش های شناخت حقیقت معرفی شده اند. روشنگری در این معنا ، هنگامی که همراه با هستی شناسی و انسان شناسی دینی باشد، با استفاده از وحی، عقل و تجربه ، تفسیری دینی از انسان و جهان ارائه می دهد .
-
معنای خاص روشنگری : به مبنای معرفت شناسی پذیرفته شده در فرهنگ غرب گفته می شود.
روشنگری در این معنا، روشی از معرفت و شناخت است که با سکولاریسم و اومانیسم همراه شده است این روش در طول بیش از چهارصد سال فرهنگ جدید غرب ، شکل های مختلفی پیدا کرده است که وجه مشترک همه آنها ، کنار گذاشتن وحی و شهود در شناخت حقیقت است.
سیر تحولات روشنگری در گذر زمان
قرن ۱۷ و ۱۸ |
روشنگری بیشتر شکلی عقل گرایانه داشت روشنگری با رویکرد دنیوی ، هنگامی که همراه با شناختعقلی باشد به دلیل این که وحی را نمی پذیرد به عقلی باشد به دلیل این که وحی را نمی پذیرد به دئیسم منجر می شود و دئیسم یعنی اعتقاد به خدایی که هیچ گونه برنامه ای برای هدایت و سعادت بشر ندارد. |
قرن ۱۹ و ۲۰ |
روشنگری بیشتر شکلی حس گرایانه پیدا کرد ، وقتی روشنگری محدود به شناخت حسی و تجربی باشد نوعی علم تجربی سکولار پدید می آورد. این علم، توان داوری درباره ارزش ها و آرمانهای انسانی را ندارد. زیرا این پدیده ها حسی نیستند بلکه صرفا به صورت دانش ابزاری در خدمت اهداف دنیوی انسانی قرار می گیرد. |
از قرن ۲۰ |
با افول حس گرایی فرهنگ غرب گرفتار بحران معرفت شناختی شده است. در این بحران امکان تشخیص درست یا نادرست بودن باورها و اندیشهها و خوب یا بد بودن هنجارها و رفتارها از بشر سلب می شود. |
روشنگری عقل گرایانه : منجر به : دئیسم
روشنگری حس گرایانه : منجر به : علم تجربی سکولار
روشنگری |
||
دوره زمانی |
ویژگی |
پیامد |
قرن هفدهم و هجدهم |
تائید عقل گرایی نفی وحی |
دئیسم |
قرن نوزدهم و بیستم |
تائید حس گرایی نفی عقل و وحی |
دانش ابزاری |
پایان قرن بیستم |
افول تجربه گرایی نفی تجربه ، عقل و وحی |
بحران معرفتی |
امین امینی زاده
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)