درسنامه کامل جامعه شناسی (2) فصل 14 انقلاب اسلامی ایران، نقطۀ عطف بیداری اسلامی
تعداد بازدید : 3.73Mخلاصه نکات جامعه شناسی (2) فصل 14 انقلاب اسلامی ایران، نقطۀ عطف بیداری اسلامی - درسنامه شب امتحان جامعه شناسی (2) فصل 14 انقلاب اسلامی ایران، نقطۀ عطف بیداری اسلامی - جزوه شب امتحان جامعه شناسی (2) نوبت اول فصل 14 انقلاب اسلامی ایران، نقطۀ عطف بیداری اسلامی
مقدمه
وصیت نامه ی الهی - سیاسی امام خمینی (ره)
انقلاب اسلامی ایران :
- منحصر به فرد از همهی انقلاب ها ( به لحاظ پیدایش / کیفیت مبارزه / انگیزه انقلاب و قیام )
- به عنوان یک تحفه ی الهی ، هدیه ی غیبی و عنایتی الهی برای ملت مظلوم و غارت زده ی ایران
انقلاب اسلامی ایران تنها یک انقلاب سیاسی نبود و تمامی انسان ها را مخاطب خود قرار می داد.
مهتاب اسدی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)
انقلاب مشروطه
انقلاب مشروطه
بیدارگران اسلامی :
- داخل کشورها ایران ( اصلاحات امیرکبیر )
- خارج از ایران ، دیگر کشورهای اسلامی ( سید جمال الدین اسد آبادی و شاگردانش )
اولین بیدارگران اسلامی در دوره ی قاجار هستند.
بیدار گران اسلامی جنبش هایی به منظور اصلاح رفتار حکمان و ساختار حکومت قاجار به وجود آوردند. شیوه ی تعامل آنها مبتنی بر مقاومت منفی بود یعنی؛ حاکمیت پادشاه را ظالمانه و غیر مشروع می دانستند و همکاری سیاسی آنها در حد واجبات نظامیه بود .
مقاومت منفی
حاکمیت پادشاه ظالمانه و غیرمشروع دانسته میشود و همکاری سیاسی با حکومت پادشاه بصورت بسیار حداقلی انجام می شود در حد واجبات نظامیه
واجبات نظامیه
در حدی که برای بقای زندگی اجتماعی لازم است مانند: حفظ امنیت ملی یا مقابله با دشمنان خارجی
حاکمان قاجار به جای مقاومت در برابر بیگانگان به قراردادهای استعماری روی آوردند پس ؛ مقاومت
منفی به فعالیت رقابت آمیز تغییر کرد.
این رقابتها شامل دو جنبش : جنبش تنباکو و جنبش عدالتخانه
منظور از فعالیت رقابت آمیز ورود فعال به عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی نه در جهت تایید قدرت حاکم و حمایت از آن بلکه در رقابت و مقابله مستقیم با آن
جنبش تنباکو نمونهای موفق از فعالیت رقابت آمیز بود که از اصلاح رفتار به اصلاح ساختار تغییر پیدا کرد و به جنبش عدالتخانه منجر شد
در جنبش عدالتخانه :
- هدف اصلاح رفتار شاه نیست بلکه شاه باید شیوه حکمرانی خود را عوض کند
- تاسیس مجلسی که قانون گذاری کند. قوانین عادلانه الهی
- ملزم کردم شاه در جهت عمل کردن در چارچوب قوانین
جنبش عدالتخانه حاکمیت را از مدار استبداد به مدار عدالت منتقل می کرد.
ازآنجایی که جنبش عدالتخانه ساختار سیاسی جامعه را تغییر می داد پس یک انقلاب اجتماعی بود.
با اوج گرفتن این جنبش پس منورالفکران هم به جنبش عدالتخانه پیوستند. آنها وارد سفارتخانه انگلیس شدند و بست نشینی کردند و در نهایت نام مشروطه را به وجود آوردند. عالمان مسلمان از همراهی منورالفکران استقبال کردند و نام مشروطه را پذیرفتند اما در این جا دو برداشت از مشروطه وجود داشت .
- منظور عالمان مسلمان از مشروطه ، مشروط کردن حاکمیت به احکام عادلانه ی الهی بود.
- منظور منورالفکران از مشروطه، نوعی حاکمیت سکولار مانند دولت انگلستان
منورالفکران معتقد بودند که مجلس محلی است که که قوانین باید بر اساس اراده و خواست بشر تنظیم و تدوین شود نه بر پایه احکام اسلام .
نهایتا رقابت بین این دو گروه پس از دو دهه کشمکش با حضور قدرتهای استعماری و دخالت انگلستان به نفع جریان منورالفکران پایان یافت. حاکمیت آنها در ایران به استبداد استعماری رضا خان ختم شد.
مهتاب اسدی
جزوات جامع پایه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 1 جهان فرهنگی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 2 فرهنگ جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 3 نمونه های فرهنگ جهانی 1
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 4 نمونه های فرهنگ جهانی 2
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 5 باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 6 چگونگی تکوین فرهنگ معاصر غرب
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 7 جامعۀ جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 8 تحولات نظام جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 9 جهان دو قطبی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 10 جنگ ها و تقابل های جهانی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 11 بحران های اقتصادی و زیست محیطی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 12 بحران های معرفتی و معنوی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 13 سرآغاز بیداری اسلامی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 14 انقلاب اسلامی ایران، نقطۀ عطف بیداری اسلامی
جزوه جامع جامعه شناسی (2) فصل 15 افق بیداری اسلامی
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
رهبران دینی بعد از شکست در مشروطه ، از موضع فعالیت رقابت آمیز به موضع مقاومت منفی برگشتند این موضع تا شروع انقلاب اسلامی ادامه یافت.
وضعیت ایران در زمان انقلاب اسلامی ؛ (زمان و شرایط وقوع)
بیش از هفتاد سال از انقلاب مشروطه و نیم قرن از حاکمیت پهلوی گذشته بود .
امام خمینی انقلاب را زمانی آغاز کرد که ؛
- شاه تحت حمایت دولت های غربی بود و ماموریت حفظ امنیت منطقه را به عهده داشت.
- روشنفکران چپ نیز از صحنه ی رقابت های سیاسی داخلی کشور حذف شده بودند .
امام خمینی به عنوان یک مرجع دینی، مردم و عالمان را از موضع مقاومت منفی به موضع فعالیت رقابت آمیز بازگرداند. این فعالیت رقابت آمیز با اعتراض به کاپیتولاسیون و رفتار استعماری شاه آغاز شد و کم کم به صورت یک حرکت انقلابی در آمد که حذف کامل شاهنشاهی و تحقق حکومت اسلامی را دنبال می کرد.
حکومت آرمانی دینی در فقه شیعه
حکومتی که به وسیله پیامبر و اهل بیت تحقق پیدا میکند و در زمان غی بت امام زمان اجرای احکام الهی، وظیفه کسانی میشود که به احکام و شرایط اجرای آنها آگاه باشند و هم به آگاهی خود عامل باشند.
مشکل عدالتخانه
- رفتار عادلانه را بر کسانی تحمیل میکرد که با معیارهای الهی به قدرت نرسیده بودند بصورتی که آنها قدرت را با شمشیر قوم و عشیره یا با حمایت دولتهای استعمارگر به دست آورده بودند.
- عالم به عدالت نبودند و عمل به عدالت نیز به قدر کافی در شخصیت آنها نهادینه نشده بود
به همین دلیل ، مشروطه در شرایطی که برقراری حاکمیت آرمانی ممکن به نظر نمی رسید، در مقایسه با نظام استبدادی ترجیح داده شد .
انقلاب اسلامی؛ بازگشت مردم ایران به حرکت ناتمامی بود که در مشروطه آغاز شده بود.
- قرن بیستم را قرن انقلاب های آزادی بخش می دانند.
- انقلاب اسلامی آخرین انقلاب قرن بیستم است.
- قرن بیستم انقلاب ها و جنبش های آزادی بخش در بسیاری از کشورهای جهان سوم؛ در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین شکل گرفتند
مهتاب اسدی
مقایسۀانقلاب اسلامی و انقلاب های ازادی بخش
مقایسه انقلاب اسلامی و انقلاب های آزادی بخش
شباهت ها
همگی آنها جهت گیری ضد استعماری داشتند ، در جهت از بین بردن سلطه سیاسی کشورهای غربی عمل میکردند
تفاوت ها
- انقلاب اسلامی ایران موضع ضد مارکسیستی ، ضد آمریکایی ، ضد صهیونیستی اما انقلابهای آزادی بخش در مقابل بلوک غرب قرار گرفتند و مورد حمایت بلوک شرق بودند .
- انقلاب اسلامی فراگیر و مردمی با مرجعیت و رهبری دینی بود و همه اقشار و گروههای جامعه را در برمی گرفت اما انقلاب ها ی آزادی بخش با جنبش های چریکی گروه ها و احزاب مختلف شکل می گرفتند.
- انقلاب اسلامی از آموزه های اسلامی بهره می برد و به فلسفه ها و مکاتب سیاسی غرب تعلقی نداشت اما انقلاب های آزادی بخ ش در چارچوب نظریه ها و مکاتب چپ شکل می گرفتند
- انقلاب اسلامی ایران فقط یک انقلاب سیاسی نبود بلکه هویتی فرهنگی و تمدنی داشت این انقلاب قطب بندی فرهنگی جدیدی را شکل داده بود که خود در کانور قرار داشت اما انقلابهای آزادی بخش در مقابل استعمار قدیم موفق می شدند ولی در قطع وابس تگی اقتصادی و فرهنگی توفیقی نداشتند و در واقع تحت سلطه استعمار نو قرار گرفتند.
مهتاب اسدی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)