درسنامه کامل فلسفه (2) فصل 1 هستی و چیستی
تعداد بازدید : 3.05Mخلاصه نکات فلسفه (2) فصل 1 هستی و چیستی - درسنامه شب امتحان فلسفه (2) فصل 1 هستی و چیستی - جزوه شب امتحان فلسفه (2) نوبت اول فصل 1 هستی و چیستی
قدم نخست
قدم نخست
- یکی از مباحث اولیه فلسفه تعیین نسبت دو مفهوم هستی و چیستی وجود و ماهیت است؛ زیرا این دو مفهوم از پرکاربردترین مفاهیم میان انسانها هستند و معمولا در کنار هم به کار می روند.
- همواره در اطرافمان چیزهایی را یافته و به حسب نیاز از آنها استفاده کرده ایم. . گاهی چیزی را واقعی و موجود پنداشته ایم اما اندکی بعد به اشتباه خود پی برده و متوجه شده ایم که آن چیز خیالی و واقعیت ندارد مانند غول ،دیو قفنوس، سیمرغ و سراب.
- وقتی کودکی می پرسد و این حیوان چیست؟ می داند که آن شی موجود است اما از ماهیت و چیستی آن شی آگاه نیست. او می خواهد آن حیوان یا حیوانات دیگر را که همه موجودند بشناسد و از چیستی شان آگاه شود؛ هر چند که این آگاهی کامل نباشد.
تهیه کننده : حیدر جلالی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)
قدم دوم
مغایرت وجود و ماهیت در ذهن
توضیح معنی مغایرت :
عین هم نبودن = یکی نبودن = دو چیز بودن = مختلف و متفاوت بودن = متمایز و از هم جدا بودن
هدف بحث مغایرت وجود و ماهیت :
- اثبات اینکه ؛ مفهوم وجود و ماهیت در ذهن عینیت و یکسانی ندارند
- وجود و ماهیت در ذهن دو چیزند (مختلف و متفاوت ، متمایز و از هم جدا هستند).
چون وجود و ماهیت فقط در خارج یکسانند لذا موضوع بحث و اثبات ما نیستند .
۱ _ انسان در هر چیزی که مشاهده می،کند، در حیثیت می یابد :
حیثیت اول : حیثیت موجود بودن
حیثیت دوم : حیثیت چیستی داشتن
۲ _ وجود، وجه مشترک موجودات است و ماهیت ، وجه اختصاصی آنها.
تهیه کننده : حیدر جلالی
جزوات جامع پایه (2)
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 1 هستی و چیستی
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 2 جهان ممکنات
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 3 جهان علّی و معلولی
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 4 کدام تصویر از جهان؟
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 5 خدا در فلسفه_قسمت اول
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 6 خدا در فلسفه_قسمت دوم
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 7 عقل در فلسفه_قسمت اول
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 8 عقل در فلسفه_قسمت دوم
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 9 آغاز فلسفه در جهان اسلام
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 10 دورۀ میانی
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 11 دوران متأخّر
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 12 حکمت معاصر
قدم سوم
قدم سوم
-
فارابی فیلسوف بزرگ مسلمان ، به نسبت میان «وجود» و «ماهیت توجه ویژه ای کرد و در تمایز میان این دو مفهوم، نکاتی را مطرح نمود.
- ابن سینا دیگر فیلسوف ،مسلمان راه فارابی را ادامه داد.
- به عقیده ابن سینا وقتی میگوییم «هستی» و «چیستی دو جنبه یک چیزند به این معنا نیست که آنها دو جزء از یک چیزند که با هم ترکیب یا جمع شده اند؛ آن گونه که اکسیژن و هیدروژن دو جزء تشکیل دهنده آب هستند؛ حتی مثل کاغذ و رنگ كاغذ هم نیستند که مثلاً اگر کسی بپرسد چه رنگی است میگوییم سفید است.
- وقتی میگوییم « انسان موجود است » تفاوت « انسان » و « وجود » فقط در ذهن و از جه ذهن و از جهت مفهوم است، والا در خارج ، دو امر جداگانه به نام « وجود » و « انسان » نداریم؛
- در خارج از ذهن ، واقعیتی است که هر دو مفهوم را به آن نسبت می دهیم به عبارت دیگر انسان » و «وجود» دو مفهوم مختلف و متفاوت اند نه دو موجود جداگانه
تهیه کننده : حیدر جلالی
قدم چهارم
قدم چهارم
- ابن سینا این بحث را ادامه داد و به نتایج دیگری هم رسید.
- به عقیده ابن سینا در دو گزاره انسان حیوان ناطق است» و «انسان موجود است » حمل «وجود» بر «انسان» با حمل « حيوان ناطق » بر «انسان » کاملا متفاوت است . ( دال بر مغایرت ذهنی وجود و ماهیت در ذهن )
- «در عبارت انسان حیوان ناطق است» ، « حیوان ناطق » که محمول قضیه است در تعریف انسان آمده است؛ پس «انسان » همان « حیوان ناطق» است
- به عبارت دیگر، دو مفهوم حیوان ناطق » و «انسان» از یکدیگر جدایی ناپذیرند هر انسانی حیوان ناطق است و هر حیوان ناطقی انسان است.
- اصولاً لفظ « انسان برای همین چیزی که حیوان ناطق است به کار میرود همان طور که از واژه مثلث برای شکل سه ضلعی » استفاده میشود و تفاوت آنها صرفا در گستردگی شان است؛ یعنی حیوان ناطق مفهوم گسترده انسان است.
- بنابراین حمل «حیوان ناطق» بر «انسان» یک « حمل ضروری» است و به دلیل نیاز ندارد؛ یعنی نمی توان پرسید چه عاملی باعث شد که شما « حیوان ناطق » را بر « انسان » حمل کنید.
- در عبارت « انسان موجود است » مفهوم «وجود» از مفهوم « انسان » جداست و جزء تعریف آن قرار نمی گیرد .بنابراین، میان انسان » به عنوان یک «چیستی » و « وجود » رابطه ضروری برقرار نیست به همین سبب انسان می میتواند موجود باشد و می تواند موجود نباشد
- ،بنابراین حمل «وجود» بر هر «چیستی » از جمله «انسان» نیازمند دلیل است حال این دلیل ممکن است حسی و تجربی باشد یا عقلی محض.
تهیه کننده : حیدر جلالی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)
گذری تاریخی
اشاره گذرا به تاریخچه مغایرت وجود و ماهیت در ذهن
- توجه ویژه فارابی و بیان دقیق ابن سینا در بحث مغایرت وجود و ماهیت در ذهن بدین معنا نیست که فیلسوفان گذشته به این موضوع توجهی نداشته اند.
- ارسطو در کتاب «ما بعد الطبیعه» وجود را از ماهیت جدا میسازد اما به توضیحات کوتاهی اکتفا می کند.
- به علت توجه خاص ابن سینا این بحث با عنوان « مغایرت وجود و ماهیت» و یا عنوان هایی مشابه ، مقدمه طرح مباحث جدیدی قرار گرفت؛ به گونه ای که گفته اند « فرق بین ماهیت و وجود بی تردید یکی از اساسی ترین آرا و عقاید فلسفی در تفکر اسلامی است »
- این نظر پایه یکی از برهانهای ابن سینا در اثبات وجود خدا به نام برهان وجوب و امکان نیز قرار گرفت. یکی از فیلسوفان بزرگ اروپا به نام « توماس آکوئیناس » که با فلسفه ابن سینا آشنا بود این نظر را در اروپا گسترش داد و موجب مناقشات فراوانی در آنجا شد.
- توماس آکوئیناس همچون ابن سینا این نظر را پایه برهانهای خود در خداشناسی قرار داد و پایه گذار فلسفه تو ماسی تومیسم در اروپا شد که هنوز هم به نام وی در جریان است.
- فلاسفه دیگری مانند آلبرت كبير و راجر بیکن نیز نظری نزدیک به توماس آکوئیناس داشتند.
- آلبرت كبیر و راجر بیکن در قرنهای ۱۳ تا ۱۵ میلادی فلسفه ای را در اروپا ترویج می کردند که بیشتر متکی به دیدگاههای ابن سینا و تا حدودی ابن رشد بود همین امر فرصتی را فراهم کرد تا فلاسفه غرب از طریق ابن سینا و ابن رشد مجدداً با فلسفه ارسطویی آشنا شوند؛ گرچه از قرن ۱۶ میلادی با رشد تجربه گرایی، این دیدگاه ها جای خود را به فلسفه های حس گرا و تجربه گرا دادند.
- نظر ابن سینا مورد توجه فلاسفه مسلمان نیز قرار گرفت و زمینه گفت و گوهای مهم فلسفی فراوانی را فراهم آورد که تا عصر ملاصدرا دنبال شد و تا امروز هم ادامه یافته است.
پاورقی جهت مطالعه کنکور
- فلاسفه در قضیة ( انسان حیوان ناطق است و مثلث شکلی سه ضلعی است حمل را حمل اولی ذاتی و در قضیۀ انسان موجود است حمل را حمل شایع صناعی نامیده اند.
- هرگاه مفهوم موضوع و محمول یکی ،باشد حمل اوّلی ذاتی است .
- هرگاه مفهوم محمول غیر از موضوع ،باشد حمل شایع صناعی است .
- البرت کبیر از پیشگامان رشد ارسطو گرایی در اروپاست.
- توماس آکوئیناس از شاگردان البرت کبیر بود.
چرا گفته می شود که یکی از مباحث اوّلیه فلسفه ، تعیین نسبت دو مفهوم هستی و چیستی ( وجود و ماهیت ) است ؟
زیرا این دو مفهوم از پرکاربردترین مفاهیم میان انسان ها هستند و معمولا در کنار هم به کار می روند.
با توجه به عقیده ابن سینا ، توضیح دهید که آیا فهم ما از قضیه « انسان حیوان ناطق است » با فهم ما از قضیه « انسان موجود است » یکسان است ؟ چرا ؟
به عقیده ابن سینا در دو گزاره «انسان حیوان ناطق است» و «انسان موجود است » حمل «وجود» بر «انسان » با حمل « حیوان ناطق » بر «انسان» کاملا متفاوت است. زیرا در عبارت «انسان حیوان ناطق است» «حیوان ناطق » که محمول قضیه است در تعریف انسان آمده است؛ پس «انسان» همان «حیوان ناطق» است و لذا دو مفهوم « حيوان ناطق » و «انسان» از یکدیگر جدایی ناپذیرند یعنی می توان گفت که هر انسانی حیوان ناطق است و هر حیوان ناطقی انسان است پس حمل «حیوان ناطق» بر «انسان» یک حمل ضروری است و به دلیل نیاز ندارد؛ زیرا نمی توان پرسید چه عاملی باعث شد که شما حیوان ناطق » را بر «انسان » حمل کنید . اما در عبارت «انسان موجود است» مفهوم «وجود» از مفهوم «انسان» جداست و جزء تعریف آن قرار نمی گیرد. پس میان «انسان» به عنوان یک «چیستی » و «وجود» رابطه ضروری برقرار نیست؛ به همین سبب انسان میتواند موجود باشد و می تواند موجود نباشد. بنابراین ، حمل وجود بر هر چیستی از جمله «انسان» نیازمند دلیل است این دلیل ممکن است حسی و تجربی باشد یا عقلی محض.
چرا یک کودک به هنگام مواجه با یک حیوان می پرسد این حیوان چیست؟
زیرا وی میداند که آن شی موجود است اما از ماهیت و چیستی آن شی آگاه نیست لذا میخواهد آن حیوان یا حیوانات دیگر را که همه موجودند ، بشناسد و از چیستی شان آگاه شود؛ هر چند که این آگاهی کامل نباشد.
تهیه کننده : حیدر جلالی