درسنامه کامل فلسفه (2) فصل 9 آغاز فلسفه در جهان اسلام
تعداد بازدید : 3.05Mخلاصه نکات فلسفه (2) فصل 9 آغاز فلسفه در جهان اسلام - درسنامه شب امتحان فلسفه (2) فصل 9 آغاز فلسفه در جهان اسلام - جزوه شب امتحان فلسفه (2) نوبت اول فصل 9 آغاز فلسفه در جهان اسلام
مقدمه ای بر فسلفه در جهان سلام
مقدمه ای بر فسلفه در جهان سلام
به لحاظ تاریخی در جهان اسلام مسیر شکل گیری حیات ،عقلی علمی و فلسفی این گونه بوده است:
اما به لحاظ تاثیر و تاثر (اثرگذاری) این گونه است :
نخستین فیلسوف مسلمان ابویوسف یعقوب بن اسحاق کندی است.
تهیه کننده : دکتر حمیدرضا عبدلی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)
زمینه های رشد فلسفه
زمینه های رشد فلسفه
الف ) دعوت قرآن کریم و پیامبر اکرم به خردورزی :
عوامل زمینه ساز بحث های علمی ، به زبان ساده و خلاصه :
- ارزش قایل شدن به فکر
- ارزش قایل شدن به علم
- ارزش قایل شدن به عالم
- نفی و مذمت جهل و نادانی
- طرح مباحث علمی و فلسفی و استدلال آوری
- دعوت به یادگیری از ملت های دیگر
ب ) گسترش مباحث اعتقادی میان مسلمانان طرح مباحثی چون اثبات وجود خدا صفات خدا ضرورت ، معاد ، جبر و اختیار و ... .
ج ) نهضت ترجمه متون ترجمه کتب گوناگون فلسفی ، منطقی ، طبی ، ریاضیاتی ، سیاست و ... از زبان های یونانی ،پهلوی ، هندی و سریانی به عربی ( زبان علمی رایج آن زمان )
- فلاسفه مسلمان اگرچه از آرای افلاطون و ارسطو بهره بردند ؛ اما با نقد و بررسی ، یک نظام فلسفی نوینی را بنیان گذاشتند و اندیشه های جدید و بی سابقه ای ارائه کردند .
تهیه کننده : دکتر حمیدرضا عبدلی
جزوات جامع پایه (2)
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 1 هستی و چیستی
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 2 جهان ممکنات
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 3 جهان علّی و معلولی
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 4 کدام تصویر از جهان؟
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 5 خدا در فلسفه_قسمت اول
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 6 خدا در فلسفه_قسمت دوم
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 7 عقل در فلسفه_قسمت اول
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 8 عقل در فلسفه_قسمت دوم
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 9 آغاز فلسفه در جهان اسلام
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 10 دورۀ میانی
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 11 دوران متأخّر
جزوه جامع فلسفه (2) فصل 12 حکمت معاصر
حکمای مشّاء
حکمای مشّاء
- فلسفه اسلامی از ابتدا ، روش استدلالی و برهانی و قیاسی داشت و متکی به آرای ارسطو بود.
- این شیوه استدلالی و قیاسی، به خاطر موسس اول آن، ارسطو، به «حکمت مشاء» مشهور شد .
- فارابی و ابن سینا بزرگترین حکمای مشاء هستند.
تهیه کننده : دکتر حمیدرضا عبدلی
مقام علمی و فلسفوی فارابی
مقام علمی و فلسفی فارابی
تستی ساده و حفظی
- موسس روش مشائی (استدلالی) در فلسفه: ارسطو
- اولین فیلسوف مسلمان: کندی
- موسس فلسفه اسلمی (حکمت مشاء اسلمی): فارابی
- اوج حکمت مشاء (نظاممند کننده و تدوین کننده حکمت مشائی): ابن سینا
- فارابی کتاب «الجمع بین رای الحکیمین» را برای بیان «نقاط مشترک» اندیشه افلطون و ارسطو نوشت .
- فارابی بر کتاب «ما بعد الطبیعه» ارسطو شرحی نوشت به نام «اغراض ارسطو فی کتاب مابعدالطبیعه».
- فارابی با آشنایی عمیقش با تعالیم اسلم و نیز با افلطون و ارسطو، نظام جدیدی (فلسفه اسلامی) را بنیان نهاد.
یک بحث روش شناسی مهم
این روش شناسی را از همین حالا یاد بگیریم و تا انتهای کتاب آن را دنبال خواهیم کرد:
روش حکمت مشاء: استدلال و قیاس و برهان
روش حکمت اشراق: استدلال و قیاس و برهان + سیر و سلوک و تهذیب نفس (عرفان) +
روش حکمت متعالیه: استدلال و قیاس و برهان + سیر و سلوک و تهذیب نفس (عرفان) + قرآن (وحی)
فلسفه حکمت مشاء: فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی .
فلسفه حکمت اشراق: شهاب الدین سهروردی، قطب الدین رازی .
فلسفه حکمت متعالیه: ملصدرا و پیروان او (صدرائیان) .
تهیه کننده:دکتر حمیدرضا عبدلی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
- گام به گام تمامی دروس پایه (2)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)
فلسفه سیاسی فارابی
فلسفه سیاسی فارابی
- از نگاه فارابی، انسان مدنی بالطبع (مدنی یعنی شهری و متمدن) است؛ یعنی طبع و ذات و فطرتش به اجتماعی زیستن گرایش دارد. (پس انسان به اجبار و اضطرار، مجبور به زندگی اجتماعی نشده، حتی اگر به همنوعانش نیاز داشته است)
- پس از آنجا که انسان طبعا به زندگی اجتماعی گرایش دارد، سعادت او در گرو زندگی اجتماعی است؛ یعنی از نگاه فارابی اگر کسی از اجتماع فاصله بگیرد و خود را منزوی کند، سعادتمند نمی شود .
- سعادت مد نظر فارابی، هم سعادت دنیا است و هم آخرت .
- مدینه فاضله: از نگاه فارابی، مردم مدینه فاضله، آراسته به فضایلند و به اموری مشغولند که آنها را سعادتمند (دنیا و آخرت) می کند .
- مدینه فاضله مانند بدنی سالم است؛ یعنی هر عضو (فرد) کار و وظیفه خودش را به درستی انجام می دهد. همچنین همانطور که بدن، رئیس دارد، مدینه فاضله هم زعیم و رهبر دارد و بر مردم ریاست می کند .
- رئیس مدینه فاضله این شرایط را دارد:
- روحی بزرگ و سرشتی عالی
- نایل شده به عالی ترین درجات تعقل
- میتواند احکام و قوانین الهی را دریافت کند
- این ویژگی ها بر پیامبر صدق می کند . (پس نبوت، شرط ریاست مدینه فاضله نیست!) و حتی شامل امامان و... هم می شود .
- رئیس مدینه فاضله با فرشته وحی عقل فعال اتصال دارد (تعبیر اتحاد غلط است.)
- نتیجه اینکه رئیس مدینه فاضله جامعه را به درستی و در جهت نیل به سعادت حقیقی راهنمایی می کند
مدینه جاهله : در مقابل مدینه فاضله است و تفاوت اصلی آن در هدف .است هدف مردم مدینه جاهله .
۱. سلامت جسم و ۲. لذت های دنیایی .است اگر آنها به این دو نرسند ، احساس بدبختی (شقاوت) دارند.
منظور این نیست که مردم مدینه جاهله ، سعادت را نمیفهمند و نمیشناسند؛ بلکه آن را در چیز دیگری میجویند ؛ یعنی فضایل و سعادت دنیا و آخر ، برایشان مهم نیست .
تهیه کننده : دکتر حمیدرضا عبدل