نصب اپلیکیشن

صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

خلاصه نکات فلسفه (2) فصل 6 خدا در فلسفه_قسمت دوم - درسنامه شب امتحان فلسفه (2) فصل 6 خدا در فلسفه_قسمت دوم - جزوه شب امتحان فلسفه (2) نوبت اول فصل 6 خدا در فلسفه_قسمت دوم



استدلال فارابی

 استدلال فارابی درباره اثبات وجود خدا

در جهان پیرامون ما اشیایی هستند که وجودشان از خودشان نیست و معلول چیزهای دیگرند.

وجود علت بر وجود معلول مقدم است و وجود معلول مشروط به وجود علت است ،یعنی فقط در صورتی که علت موجود باشد ، معلول هم موجود خواهد بود.

اگر معلولی که اکنون موجود است علتی داشته باشد که آن علت هم خودش معلول ،باشد به ،ناچار این معلول هم علت دیگری دارد . حال اگر این علت دوم هم معلول ،باشد برای موجود شدن به علت سومی نیازمند است

.تسلسل علل نامتناهی

تسلسل علل نامتناهی

اکنون اگر سلسله علت ها بخواهد تا بی نهایت پیش برود یعنی منتهی به علتی نشود که معلول دیگری نباشد، تسلسل علل نامتناهی پیش میآید و چنین تسلسلی محال است؛ زیرا اگر سلسله علت ها بخواهد تا بی نهایت به عقب برود ، اصلاً نوبت به معلولی که هم اکنون پیش روی ماست نمیرسد به عبارت دیگر ابتدا داشتن سلسله بی نهایت خود متناقض و غیر ممکن است.

 

تعریف تسلسل علل نامتناهی 

شخصی میخواهد تعدادی آجر را به صورت مایل و با تکیه یکی بر دیگری روی یک سطح صاف بچیند.

برای این کار ابتدا یک ستون عمودی روی زمین نصب میکند و آجر اول را به صورت مایل به آن تکیه می دهد.

آنگاه آجر دوم را به آجر اول تکیه میدهد و بقیه آجرها را به همین ترتیب می چیند.

در این میان ، اگر کسی بگوید به آن ستون ثابت نیازی نیست ، عملاً نمی تواند هیچ سلسله ای از آجرهای مایل حتی یک آجر را روی زمین قرار دهد و همان آجر اول هم خواهد افتاد.

معلول بودن هر موجود و نیاز آن به علت مانند متکی بودن هر آجر به آجر دیگر است.

همان طور که سلسله آجرهای متکی به هم باید به ستونی ختم به ستونی ختم شوند که نگه دارنده همه آجرهای دارای اتکاست سلسله موجودات معلول نیز نیازمند موجودی است که معلول نباشد ، پس در ابتدای سلسله علت ها و معلول ها علتی وجود دارد که وجودش وابسته به دیگری نیست؛ یعنی خودش « واجب الوجود» و « علة العلل » موجودات دیگر است .

تهیه کننده : حیدر جلالی



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



استدلال ابن سینا

استدلال ابن سینا درباره اثبات وجود خدا 

در درس « جهان ممکنات » که بحث از وجوب و امکان بود ، برهان ابن سینا برای اثبات واجب الوجود بالذات را خواندیم.

خلاصه برهان « وجوب و امکان »

وقتی به موجودات این جهان نگاه می کنیم می بینیم که این موجودات در ذات خود نسبت به وجود و عدم بودن و نبودن مساوی اند هم میتوانند باشند و هم میتوانند .نباشند به عبارت دیگر این موجودات ذاتا ممكن الوجودند.

ممكن الوجود بالذات برای اینکه از تساوی میان وجود و عدم درآید و موجود ،شود نیازمند واجب الوجود بالذات است؛ موجودی که وجود ذاتی او باشد

پس موجودات این جهان به واجب الوجودى بالذات وابسته اند که آنها را از حالت امکانی خارج کرده و پدید آورده است .

تهیه کننده : طاهر جلالی





بیان ملاصدرا

بيان ملاصدرا 

ملاصدرا استدلال ابن سينا را در اثبات وجود خدا ارتقا ء می بخشد و توضيح می دهد. 

بيان ملاصدرا چه تفاوتی با برهان ابن سينا در اثبات وجود خدا دارد؟ 

ملاصدرا به جای نگاه به ماهيت اشيا و اينکه چون ممکن الوجود هستند و نياز به علت دارند، از همان ابتدا به خود«وجود» واقعيت نگاه می کنيم. 

نظريه امکان فقری(فقر وجودی) ملا صرا در باره ملاک نيازمندی موجودات به علت را بنويسيد. 

ملاصدرا می گويد: «همه موجودات و واقعيات عين وابستگی و نيازمندی هستندو نيازمندی به غير سراسر وجود واقعيات را فرا گرفته است؛ وی اين وابستگی و نياز را «امکان فقری» می نامند. 

 

 استدلال ملاصدرا 

  • به هر موجودی که نگاه می کنيم وجودش عين وابستگی و نياز است .
  • موجود وابسته و نيازمند بايد به وجودی متصل باشد که در ذات خود غير نيازمند و برخوردار باشد .
  • پس موجودات اين جهان وابست به وجودی بی نياز و غير وابسته اند .

ملاصدرا موجودات را به چند دسته تقسيم می کند؟   

دو دسته: 

  • وجود بی نياز و غير وابسته 
  • وجود های نيازمند و وابسته 

بر اساس نظريه «امکان  فقری» جهان چگونه تفسير می شود؟ 

يکپارچه نياز به و تعلق به ذات الهی است و از خود استقلالی ندارد اگر ذات الهی آنی پرتو عنايت خويش را باز گيرد، کل موجودات جهان نابود می شوند.





فلاسفۀ مسلمان و معناداری حیات

فلاسفۀ مسلمان و معناداری حیات

بحث دیگری که فلاسفه مسلمان در کنار اثبات وجود خدا داشته اند بحث درباره تأثیر این اعتقاد در زندگی انسان و نقش آن در معنابخشی به حیات بشری است. در مقام مثال آنان وجود خدا و تأثیر آن در حیات انسانی را شبیه به وجود آب و نقش آن در حيات جسمانی بشر میدانند

فلاسفه مسلمان می گویند که بشر ابتدا از طریق حواس به وجود آب پی می برد و آن را یک امر واقعی می یابد؛ آنگاه این آب واقعی می نوشد .آب واقعی است که نیاز او را بر طرف می کند و سیرابش می سازد خدا نیز همین گونه است.

اعتقاد به خدایی ، میتواند به زندگی معنا دهد و انسان را وارد مرتبه ای برتر از زندگی کند که به کمک عقل و منطق یا هر راه دیگری وجود او را پذیرفته باشد و در ارتباط روحی و معنوی با او زندگی کند.

از نظر یک فیلسوف الهی ، پذیرش وجود خداوند با صفاتی که دارد به فیلسوف این امکان را میدهد که بتواند معیارهای یک زندگی معنادار را به دست آورد :

جهان را غایتمند بیابد و آن را توضیح دهد.

انسان را موجودی هدفمند بشناسد و این هدف را مشخص کند.

برای گرایش فطری انسان به خیر و زیبایی ما بازانی واقعی قائل شود..

آرمان های مقدس و فراتر از زندگی مادی را معتبر و درست بداند.

در برابر یک وجود متعالی و برتر احساس تعهد و مسئولیت داشته باشد.

اگر فیلسوفی نتواند وجود چنین خدایی را اثبات کند امکان پذیرش پنج گزاره فوق را از دست می دهد.

ابن سینا که وجود خداوند را با دلایل فلسفی اثبات کرده است ، در عین حال توصیفی مبتنی بر عشق از رابطه خدا و جهان و انسان ارائه می دهد که می تواند در بردارنده برخی از عناصر پنج گانه باشد. او در رساله ای که درباره عشق نوشته است می گوید: « هر یک از ممکنات به واسطه حقیقت وجودش همیشه مشتاق کمالات و خیرات است و برحسب فطرت خود از بدی ها گریزان همین اشتیاق ذاتی و ذوق فطری را که سبب بقای ممکنات و مخلوقات است عشق می نامیم »

ابن سینا معتقد است که عشق و محبت میان انسان و جهان از جاذبه عشق الهی ناشی میشود که در ی شود که در کنه و ذات جهان هستی به ودیعت نهاده شده است.

فلک جز عشق محرابی ندارد

جهان بی خاک عشق ، آبی ندارد

 

کسی کز عشق خالی شد فسرده ست

گرش صد جانب و دبی عشق مرده ست

 

طبايع جز کشش کاری ندانند

حکیمان این کشش را عشق خوانند

 

گر اندیشه کنی از راه بینش

به عشق است ایستاده آفرینش

پاورقی جهت مطالعه کنکور

اصطلاح « تسلسل» از کلمه «سلسله» به معنای زنجیر است فلاسفه ترتب معلولها بر علتها را به حلقه های زنجیر تشبیه کنند که به ترتیب پشت سر یکدیگر قرار گرفتهاند و هر کدام از یک طرف به حلقه قبلی و از طرف دیگر به حلقه بعدی مربوط می شوند.

جان استوارت میل فیلسوف انگلیسی قرن نوزدهم است. وی در علوم طبیعی مانند شیمی و جانورشناسی و علوم ریاضی و نیز فلسفه تحصیل کرد میل در فلسفه پیرو مکتب اصالت فایده است و در تعلیم و تربیت نیز نظریاتی دارد.

میان امکان یا عدم امکان اثبات وجود خداوند چه تفاوتی بین نگرش برخی فیلسوفان اروپایی و فیلسوفان اسلامی وجود دارد؟

برخی از فلاسفه اروپایی به این نتیجه رسیده بودند که وجود خدا را نمیتوان از طریق عقل و استدلال عقلی اثبات کرد برخلاف فلاسفه اروپایی فیلسوفان مسلمان از فارابی تا ملاصدرا و فلاسفه معاصر به این نتیجه رسیدند که اثبات وجود خدا از طریق استدلال عقلی امکان پذیر است.

چه زمانی بحث یک فیلسوف در مورد خدا ، بحثی فلسفی قلمداد می شود ؟

بحث فیلسوف ، خواه مسلمان ، خواه مسیحی و خواه پیرو هر مسلک دیگر درباره خدا تا وقتی فلسفی است که از روش فلسفه ، یعنی استدلال عقلی محض تجاوز نکند و نتایج تفکر خود را به صورت استدلالی عرضه نماید.

مقصود از تسلسل علل نامتناهی چیست؟ چرا تسلسل علل نامتناهی محال است؟

اگر سلسله علت ها بخواهد تا بی نهایت پیش برود یعنی منتهی به علتی نشود که معلول دیگری نباشد، تسلسل علل نامتناهی پیش می آید و چنین تسلسلی محال است؛ زیرا اگر سلسله علت ها بخواهد تا بی نهایت به عقب برود اصلاً نوبت به معلولی که هم اکنون پیش روی ماست ، نمی رسد به عبارت دیگر، ابتدا داشتن رسد. به عبارت دیگر، ابتدا داشتن سلسله بی نهایت خود متناقض و غیر ممکن است.

تهیه کننده : طاهر جلالی  



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه (2)
  • آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (2)
  • گام به گام تمامی دروس پایه (2)
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (2)
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (2)
  • فلش کارت های آماده دروس پایه (2)
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (2)
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (2)

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن



برهان های اثبات وجود خدا نزد فیلسوفان مسلمان

 برهان های اثبات وجود خدا نزد فیلسوفان مسلمان

یادآوری

بحث فيلسوف خواه ،مسلمان خواه مسیحی و خواه پیرو هر مسلک دیگر درباره خدا تا وقتی فلسفی است که از روش ،فلسفه و یعنی استدلال عقلی محض تجاوز نکند و نتایج تفکر خود را به صورت استدلالی عرضه نماید.

فیلسوف کسی نیست که عقیده ای نداشته باشد بلکه کسی است که براساس قواعد فلسفی عقیده ای را پذیرفته و با قواعد فلسفی از عقیده خود دفاع کند.

فيلسوف معتقد به خدا ، از طریق استدلال به خدا اعتقاد پیدا کرده است و از همین طریق هم از خدا دفاع می کند.

برخی از فلاسفه اروپایی به این نتیجه رسیده بودند که وجود خدا را نمی توان از طریق عقل و استدلال عقلی اثبات کرد.

برخلاف فلاسفه اروپایی ، فیلسوفان مسلمان ، از فارابی تا ملاصدرا و فلاسفه معاصر ، به این نتیجه رسیدند که اثبات وجود خدا از طريق استدلال عقلی امکان پذیر است.

هر کدام از فلاسفه اسلامی تلاش کردهاند با بیانی بسیار دقیق ، استدلال های طرح شده درباره اثبات وجود خدا را توضیح دهند یا استدلالی جدید ارائه کنند.

تهیه کننده : حیدر جلالی






محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 0 رای