درسنامه کامل جامعه شناسی (3) فصل 7 نابرابری اجتماعی
تعداد بازدید : 3.74Mخلاصه نکات جامعه شناسی (3) فصل 7 نابرابری اجتماعی - درسنامه شب امتحان جامعه شناسی (3) فصل 7 نابرابری اجتماعی - جزوه شب امتحان جامعه شناسی (3) نوبت اول فصل 7 نابرابری اجتماعی
توضیح درس
نظر گروه اول
به هر کسی به اندازه ای که شایستگی دارد دستمزد پرداخت شود آن ها:
1-تفاوت افراد ( مانند توان جسمی و ذهنی ، انگیزه و مهارت ) را بر جسته می کنند.
2- رقابت میان افراد را برای تولید بیشتر را ضروری می دانند.
3- افراد وگروه های توانگر را در اولویت قرار می دهند.
نظر گروه دوم
از هر کسی به اندازه توان او کار بخواهیم ، اما به اندازه نیازی که دارد ، به او دستمزد بدهیم آن ها:
1-شباهت های افراد ( مانند همنوع ، هم وطن و همکار بودن ) را برجسته می کنند.
2- بر همدلی و نوع دوستی افراد تاکید می کنند.
3- افراد و گروه های «کم توان» را در اولویت قرار می دهند.
راهکار گروه اول
بازار می تواند قیمت کار افراد را نیز ( مانند قیمت کاال ) بر اساس قانون عرضه و تقاضا تعیین می کنند.
راهکار گروه دوم
قانون عرضه و تقاضای بازار نمی تواند ارزش واقعی کاالها و کار افراد را مشخص کند.
گروه دوم ، دخالت دولت برای کنترل بازار الزم می دانند ؛ آنها به دولت اعتماد می کنند و معتقدند دولت به نمایندگی از همه و به نفع همه عمل می کند.
تهیه کننده: امین امینی زاده
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
تفاوت
تفاوت
افراد از جنبه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند، انسان ها از نظر قد ، وزن ، جنس ، رنگ پوست ، توانایی ها جسمی و ذهنی ، قدرت سیاسی ، ثروت ، تحصیالت ، لهجه ، زبان و با هم تفاوت دارند.
با دقت در تفاوت میان افراد مشخص می شود که همه تفاوت ها از یک نوع نیستند:
تفاوت های اسمی:
نمی توان افراد را بر اساس این تفاوت ها رتبه بندی کرد.
مثال
برخی افراد سیاه پوست ، برخی ، رنگین پوست هستند: این دوگروه از نظر رنگ پوست متفاوتند ، اما هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند.
مثال
زن و مرد از نظر جنسیت با یکدیگر متفاوتند ، اما هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند.
تفاوت های رتبه ای:
می توان افراد را بر اساس این تفاوت ها رتبه بندی کرد. مثال : افراد در قد ، هوش ، ثروت و تحصیالت با هم تفاوت دارند: یعنی برخی افراد کم تر و برخی افراد بیشتر از این ویژگی ها برخوردارند.
تفاوت های رتبه ای ( برخالف تفاوت های اسمی ) نابرابری ایجاد می کنند؛ یعنی افرادی که دارای ثروت و تحصیالت متفاوت هستند ، با هم نابرابرند.
تهیه کننده: امین امینی زاده
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 1 ذخیره دانشی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 2 علوم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 3 نظم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 4 کنش اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 5 معنای زندگی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 6 قدرت اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 7 نابرابری اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 8 سیاستِ هویت
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 9 پیشینة علوم اجتماعی در جهان اسلام
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام
سه رویکرد به نابرابری اجتماعی
سه رویکرد به نابرابری اجتماعی
یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه جامعه شناسان ، « نابرابری اجتماعی » است ؛ یعنی تفاوت های های اسمی و نابرابری های طبیعی فقط زمانی مورد توجه جامعه شناسان قرار می گیرند که به نابرابری اجتماعی منجر شوند.
جامعه شناسان در مطالعه نابرابری های اجتماعی ، به قشربندی اجتماعی در جوامع توجه دارند و از نظر آن ها ، علت نابرابری های اجتماعی این است که مزایای اجتماعی ( یعنی ، ثروت ، قدرت و دانش ) به صورت نابرابر میان افراد توزیع شده اند ؛ بنابراین برخی افراد در باالی سلسله مراتب اجتماعی قرار می گیرند و برخی افراد در پائین آن.
آیا وجود نابرابری های اجتماعی برای جامعه ضرورت دارد؟ یا برای برقراری عدالت اجتماعی باید با نابرابری اجتماعی مبارزه کرد و تالش نمود تا همه افراد و گروه ها با هم برابر شوند؟
برای پاسخ به پرسش فوق ، باید رویکرد های متفاوتی را مورد مطالعه و بررسی قرار داد عبارت اند از:
برخی جامعه شناسان معتقدند که نابرابری اجتماعی برای بقای جامعه ضرورت دارد.
از نظر این گروه از جامعه شناسان ، نابرابری اجتماعی از تفاوت ها یا نابرابری های طبیعی ناشی می شود.
مثال
دو نفر را تصور کنید که هر کدام یک هکتار زمین دارند و در آن کشاورزی می کنند. در پایان سال ، فردی که توانمند بوده و تالش بیشتری کرده است، محصول بیشتری برداشت می کند ؛ اما ممکن است فرد دیگر به دلیل ناتوانی یا تنبلی نتواند هیچ محصولی برداشت نماید.
فرد اخیر برای برطرف کردن نیازهایش، به دیگری که محصول بیشتری برداشت نموده ، نیازمند خواهد شد و این جا یک مبادله رخ می دهد ؛
مثال
فردی که که محصول اضافی دارد، نصف زمین فردی که محصول ندارد را می گیرد و در مقابل ، هزینه های زندگی او را برای یکسال تامین می کند. از این به بعد ، یکی از کشاورزان ، یک و نیم هکتار و دیکری نیم هکتار . اگر این روند سالهای بعد هم ادامه پیدا کند ، کسی که باز هم نتوانسته محصولی برداشت نماید دیگر زمینی نخواهد داشت و ناچار به کار مزدی خواهد شد ؛ یعنی برای دیگری کار خواهد کرد.
باورهای جامعه شناسان طرفدار مدل لیبرالی
1-موافق قشربندی اجتماعی هستند.
2- معتقدند از گذشته تا کنون ، هیچ جامعه ای بدون قشربندی اجتماعی نبوده است.؛ یعنی قشر بندی پدیده ای است که در همه زمان ها و مکان ها وجود داشته است.
3- بر این باورند که نابرابری های اجتماعی نتیجه تفاوت ها یا نابرابری ها طبیعی هستند، بنابراین عادالنه اند.
4- با طبیعی دانستن قشر بندی اجتماعی ، نقش انسان ها و جوامع را در پدید آمدن و ادامه یافتن قشربندی اجتماعی نادیده می گیرند و تغییر در آن را چندان امکان پذیر نمی دانند.
5- با تاکید بر کارکردهای قشر بندی ، آن ها را تائید و تثبیت می کنند.
تهیه کننده: امین امینی زاده
مدل کمونیستی ( مخالفان قشر بندی اجتماعی )
مدل کمونیستی (مخالفان قشر بندی اجتماعی)
جامعه شناسان طرفدار این رویکرد برخالف رویکرد اول ( مدل لیبرالی )، مخالف قشربندی اجتماعی هستند.
باورهای جامعه شناسان طرفدار مدل کمونیستی
1- معتقدند نابرابری های اجتماعی ناشی از تفاوت ها و نابرابری های طبیعی نیستند ، بلکه نتیجه روابط سلطه جویانه میان انسان ها هستند و از این رو باید با آنها مبارزه کرد.
2- عدالت اقتصادی را مهم می دانند و معتقدند که عدالت ، با توزیع برابر ثروت برقرار می شود.
3- بر این باورند که مالکیت خصوصی موجب برقراری روابط ظالمانه میان افراد شده و نابرابری اجتماعی ایجاد کرده است ، بنابراین برای ایجاد برابری ، باید مالکیت خصوصی را از میان برداشت . مخالفان قشر بندی گمان می کنند که اگر مالکیت خصوصی از بین برود ، دیگر طبقه پائین نخواهیم داشت و همگان شرایطی یکسان پیدا می کنند.
4- عقیده دارند قشربندی اجتماعی توسط انسان ها پدید آمده و تداوم یا تغییر آن به دست خود آن هاست.
5- تاکید آنها بر معایب قشربندی نشان می دهد که خواهان از میان برداشتن قشربندی هستند.
انتقاد به مدل کمونیستی با حذف مالکیت خصوصی
انگیزه رقابت از بین می رود؛ زیرا این امر سبب می شود تالش و شایستگی بیشتر افراد کوشا و توانمند نادیده گرفته شود.
اگر چه در این رویکرد ، نقطه شروع رقابت ها یکسان می شود ، اما به دلیل از بین رفتن انگیزه رقابت ، راه پیشرفت مادی ، مسدود می گردد.
رقابت میان اشخاص برای رسیدن به جایگاه اجتماعی یا مادی بالاتر ، بلوغ فکری و اجتماعی آن ها را به دنبال دارد.
تهیه کننده: امین امینی زاده
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
مدل عدالت اجتماعی (رویکرد عادلانه)
مدل عدالت اجتماعی (رویکرد عادلانه)
طرفداران عدالت اجتماعی معتقدند هیچ کدام از دو رویکرد قبل ، عادلانه نیستند.
مدل لیبرالی عادلانه نیست زیرا:
این واقعیت را نادیده می گیرد که افرادی که در طبقه اجتماعی پائین متولد می شوند ، حتی با داشتن شایستگی و تالش برابر ، به سادگی امکان رقابت با افرادی که در طبقه اجتماعی باال متولد می شوند، ندارند. (در رویکر نخست نقطه آغاز رقابت عادلانه نیست)
مدل کمونیستی عادلانه نیست؛ زیرا:
در این رویکرد ، افراد توانمند و کوشا به اندازه استحقاقی که دارند، از مزایای اجتماعی برخوردار نمی شوند هر دو رویکرد اول و دوم ، به علت ناعادلانه بودن ، با فطرت انسانی سازگار نیستند و در نتیجه به شکست می انجامند. (در رویکرد دوم ، نقطه پایان رقابت عادلانه نیست)
در رویکرد عادلانه:
1- مالکیت خصوصی لغو نمی شود.
2- جامعه وظیفه دارد امکان رقابت را برای همه فراهم کند.
3- جامعه باید زمینه رقابت از نقطه شروع یکسان را برای همه ، فراهم نماید.
4- برای تحقق دو هدف فوق ، دولت به نمایندگی از جامعه موظف است نیازهای ضروری همه افراد ( مانند خوراک ، پوشاک و مسکن) را تامین کند. در نتیجه همه کودکان از امکانات اولیه برای پیشرفت ، بهره مند می شوند و می توانند بر اساس توانایی و شایستگی خود با دیگران رقابت کنند.
5- دولت باید برای کاهش نابرابری های اجتماعی تدابیر بیشتری بیندیشد ؛ مثال از ثروتمندان مالیات بگیرد و از آن برای رفع فقر در جامعه استفاده کند.
تهیه کننده: امین امینی زاده
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 1 ذخیره دانشی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 2 علوم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 3 نظم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 4 کنش اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 5 معنای زندگی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 6 قدرت اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 7 نابرابری اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 8 سیاستِ هویت
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 9 پیشینة علوم اجتماعی در جهان اسلام
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام
ویژگی های جامعه شناسی انتقادی
ویژگی های جامعه شناسی انتقادی
1- به « توصیف و تبیبن » پدیده های بسنده نمی کند.
2- به « داوری ارزشی » پدیده های مورد مطالعه می پردازد و آن را با مالک های ارزشی ( خوب و بد) و مالک های هنجاری( باید و نباید ) ارزیابی می کند.
3- علم را به معنای حسی و تجربی آن محدود نمی کند و تالش می کند از محدودیت های علم تجربی رها شود تا بتواند معیارهای ارزشی و هنجاری را جست و جو کند.
مثال
صرفا به توصیف و تبیین تبعیض نژادی در جوامع نمی پردازد، بلکه آن را تقبیح و از آن انتقاد می کند و یا عدالت اجتماعی را تحسین می کند. و برای گسترش آن راه حل هایی تجویز می کند.
4- مهم ترین هدف خود را ، نقد وضعیت موجود جهان اجتماعی و تجویز راه حل هایی برای رسیدن به یک وضعیت بهتر
می داند. فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب جهان اجتماعی ، جامعه شناسی را به داوری درباره ارزش ها و انتقاد از آن ها می کشاند ، جامعه شناسان انتقادی نیز برای داوری و انتقاد ، به «معیارهای علمی» نیاز دارند تا بر اساس آن:
1- وضعیت موجود را « ارزیابی » کنند.
2- تصویری از وضعیت مطلوب « ترسیم » کنند.
3- راه عبور از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب را «پیشنهاد» دهند.
رابطه متقابل کنش های اجتماعی افراد و ساختارهای نظام اجتماعی زندگی اجتماعی انسان ، دو وجه دارد:
1- از یک سو ، افراد در زندگی گروهی خود با یکدیگر ، جهان اجتماعی و ساختارهای آن را می سازند.
2- از سوی دیگر هر جهان اجتماعی ، الزام ها و پیامدهایی دارد که زندگی انسان را متاثر می سازد. تا زمانی که یک جهان اجتماعی از طریق مشارکت اجتماعی افراد پا برجاست ، پیامدهای آن نیز باقی است؛ اما با تغییر جهان اجتماعی موجود و به تبع آن ، برداشته شدن الزام هایش ، جهان اجتماعی جدیدی شکل می گیرد که پیامدها و الزام های دیگری را به دنبال می آورد. همیشه این امکان وجود دارد که یکی از دو وجه زندگی اجتماعی انسان مورد توجه و تاکید بیشتری قرار گیرد و وجه دیگر آن نادیده گرفته شود؛ یعنی گاهی نظام اجتماعی و ساختارهای آن در کانون توجه قرار می گیرند ؛ یعنی پیامدهای جهان اجتماعی برای افراد برجسته می گردد ، ولی این وجه که جهان اجتماعی ساخته انسان هاست ، نادیده گرفته می شود.
گاهی به کنش های اجتماعی افراد توجه بیشتری می شود؛ یعنی بر این نکته که جهان اجتماعی محصول کنش افراد است تاکید بیشتری می شود و از وجه دیگر ، یعنی پیامدها و الزام های جهان اجتماعی غفلت می شود برجسته کردن یک وجه از زندگی اجتماعی انسان و تاکید بر آن و نادیده گرفتن وجه دیگر، می تواند آثار و پیامدهای نامطلوبی برای زندگی اجتماعی داشته باشد.
تهیه کننده: امین امینی زاده