درسنامه کامل جامعه شناسی (3) فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام
تعداد بازدید : 3.74Mخلاصه نکات جامعه شناسی (3) فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام - درسنامه شب امتحان جامعه شناسی (3) فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام - جزوه شب امتحان جامعه شناسی (3) نوبت اول فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام
ویژگی های تمدن اسلامی
ویژگی های تمدن اسلامی
تمدن اسلامی ؛ ترکیب کننده و تکمیل کننده فرهنگ های قدیم شرق و غرب بود و نه تقلید کننده صرف و ادامه دهنده محض آنها .
دوره کمال تمدن اسلامی ، دوره سازندگی بود ؛ دوره ای که طی آن یک فرهنگ جهانی و انسانی با ترکیب و تکاملی از عناصر مختلف یونانی ، هندی ، ایرانی و حتی چینی شکل گرفت .
اهمیت تمدن اسلامی در ترکیبی بودن آن از یکسو و بنیاد و اساس اسلامی آن از سوی دیگر است . بنیاد و اساسی که ارزش جهانی و انسانی دارد .
آنچه تمدن اسلامی را جهانی کرد ، شوق و اراده کسانی بود که از هر قوم و ملتی منادی اسلام و جهت گیری الهی و انسانی آن ، بوده اند .
جامعه اسلامی بعنوان وارث تمدن عظیم اسلامی ، جامعه ای بود که در اصل ، مرکز آن قرآن بود و نه شام و عراق . در سرتاسر این جامعه اسلامی ، یک قانون اساسی وجود داشت و آن قرآن بود .
در قلمرو جهان اسلام به سبب وجود مدارا و وحدت ، خبری از سوگیری ها و تعصبات قومی ، نژادی ، جغرافیایی شرقی غربی ، زبانی و . . . . نبود .
مثال
درمصر یک خراسانی و در هند یک ترک حکومت می کرد. غزالی در بغداد کتابی در انکار فلسفه می نوشت و در اندلس ابن رشد به آن پاسخ میداد مصادیقی از مناسبات و روابط فرا قومیتی فرا نژادی، فرا زبانی، فراجغرافیایی و ...در جهان اسلام.
تا وقتی که جامعه اسلامی به سبب مدارا و وحدت در داخل ، از همکاری تمام عناصر جامعه بهره داشت و در خارج با دنیای غیراسلامی مرتبط بود ، با قدرت و بنیه قوی به لحاظ جسمی و روحی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به لحاظ عملکرد و اندیشه ( ، می توانست هر چیز تازه و مطبوع را هضم و جذب کند .
جامعۀ متمدن اسلامی:
مدارا و وحدت در داخل جلب همدلی و همکاری تمام استعدادهای موجود فارغ از رنگ ، نژاد ، قومیت ، زبان و . . . برخورداری از قدرت و بنیه قوی تعامل آگاهانه و سازنده با جوامع غیراسلامی و هضم و جذب هر عنصر یا پدیده جدید و مطبوع بطور خلاصه تر : جامعه متمدن اسلامی : مدارا و وحدت در داخل تعامل سازنده با خارج .
دو نکته مهم درخصوص دین اسلام:
۱ - اسلام دین زندگی و حیات است نه مرگ و نیستی
۲ - اسلام دین فرازمانی و فرامکانی است ( به زمان و مکان خاصی اختصاص ندارد و ویژگی حیات بخشی ) زندگی بخشی ( آن محدود به مکان و زمان خاصی نیست . اسلام تمام انسانها را فارغ از هر رنگ ، نژاد ، زبان ، جغرافیا و . . . مخاطب خود قرار می دهد . )
دو ویژگی اساسی به مثابه شاخصی از زنده و پویا بودن جهان اسلام :
1- آگاهی همراه با عمل
2- عمل همراه با آگاهی
این دو ویژگی ؛ نشانگر وجود هماهنگی و هارمونی میان ارزش ها و رفتارهاست ، بنابراین تا زمانیکه پندار ( افکار ) ، گفتار و کردار مسلمانان یکی باشد ؛ جهان اسلام زنده و پویا خوهد ماند . یکی بودن این عوامل نیز به مشروعیت و مقبولیت بالای پندارها یا همان ارزش ها و افکار اسلامی در میان مسلمانان ؛ وابسته است .
پیامدهای این دو ویژگی اساسی برای جهان اسلام:
دو ویژگی آگاهی همراه با عمل و عمل همراه با آگاهی ، پیامدهایی مانند همبستگی ، تعاون و همکاری ، امید و اطمینان ، توجه به آینده و برنامه ریزی را بدنبال می آورد .
اساس و پایۀ شکل دهی علوم و دانش ها در جهان اسلام:
جهان اسلام بر دو پایه و اساس ، علوم و دانش هایی را شکل داده است .
۱ - با توجه به تعریفی که از دانش علمی داشته است .
۲ - به تناسب جریان های فکری و اجتماعی که در درون جهان اسلام موجود بوده است .
علوم اجتماعیِ جهان اسلام:
علوم اجتماعی جهان اسلام همواره ناظر به مسائل و نیازهای اجتماعی و متناسب با آنها بوده است . به عبارت دیگر ؛ علوم اجتماعی در جهان اسلام محور محور و نیاز پایه ، بوده است.
تهیه کننده: محمود کرمی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
ویژگی های علم فقه در جهان اسلام
ویژگی های علم فقه در جهان اسلام
علم فقه ( فقه اسلامی ) ؛ مسائل اجتماعی را توصیف و تبیین نمی کند اما درباره چگونگی رفتار اجتماعی مسلمانان و جامعه اسلامی ، احکام و قواعدی را مطرح می کند .
علم فقه :
علم تجویز رفتار اجتماعی مناسب برای مسلمانان و جامعه اسلامی برای عبور از وضع موجود به وضع مطلوب است .
جامعه اسلامی با استفاده از علم فقه ( شاخه علم اجتماعی مسلمانان ) ، رفتارها و هنجارهای اجتماعی را ارزیابی و نقد می کند و درباره آنها داوری می نماید .
علم فقه ( فقه اسلامی ) ؛ نه تنها ویژگی های جامعه آرمانی و مطلوب را مشخص می کند بلکه راه های برون رفت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب را تجویز می کند .
در طول تاریخ ، در جهان اسلام ، مکاتب و مذاهب مختلف فقهی فعال بوده اند .
توضیح : دلیل پیدایش و فعالیت مکاتب و مذاهب مختلف فقهی در جهان اسلام این بوده است که در طول تاریخ در جهان اسلام ، سبک های زندگی ، نظام های اجتماعی و بویژه قدرت های اجتماعی مختلفی وجود داشته است ، لذا در هر دوره و متناسب با هر کدام از آنها ، مکاتب و مذاهب فقهی مختلفی نیز ایجاد و فعال شده اند .
علم فقه ( فقه اسلامی ) ؛ با به رسمیت شناختن تفاوت های قومی ، نژادی ، زبانی ، فقهی و . . . آنها را از یک تهدید به فرصتی برای شکل گیری امت اسلامی ، تبدیل نموده است .
علم فقه ( فقه اسلامی ) ، بیان کننده آرمان های اجتماعی جهان اسلام بوده است . آرمان هایی مانند : مدارای اجتماعی با مسلمانان و همه کسانی که بدنبال زندگی صلح امیزند / دفاع از مرزهای اسلامی در برابر تهاجم متجاوزان / تلاش برای تحقق و گسترش عدالت و دفاع از مظلومان و ستم دیدگان جهان ؛ بدون در نظر گرفتن نژاد ، زبان و مذهب آنها .
تهیه کننده: محمود کرمی
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 1 ذخیره دانشی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 2 علوم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 3 نظم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 4 کنش اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 5 معنای زندگی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 6 قدرت اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 7 نابرابری اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 8 سیاستِ هویت
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 9 پیشینة علوم اجتماعی در جهان اسلام
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام
میرزای نائینی
میرزای نائینی
میرزای نائینی؛ ؛ در آغاز قرن بیستم و در شرایط آن روز جامعه ایران ، معتقد بود که ما نمی توانیم ویژگی دوم جامعه مطلوب را تحقق ببخشیم . به باور میرزای نائینی این ویژگی تنها با ظهور امام زمان عج تحقق پذیر است ؛ چراکه یگانه حاکم عالم و عادل حضرت مهدی موعود می باشد که به اذن خداوند در زمان مقرر ظهور یافته و بر جهان اسلام حکمرانی خواهد نمود .
اما میرزای نائینی در عین حال معتقد بود ؛ ما می توانیم ویژگی اول را محقق کنیم تا مردم از طریق مجلس ، سازمان ها و ساختارهای اجتماعی را به گونه عادلانه ای شکل دهند .
از نظر میرزای نائینی:
نظام مشروطه ؛ به معنای مشروط کردن حاکمان و حکومتی است که در چارچوب مقررات عادلانه مجلس عمل کند . در نظام مشروطه ؛ مردم با کمک مجلس شورا ، ویژگی اول نظام اسلامی را محقق می کنند .
حکومت مشروطه:
به معنای حکمرانی در چارچوب قوانین مجلس است . به این معنا که : حاکم دیگر نمی تواند بصورت خودسرانه ، خودکامه و دلخواه حکومت کند . در حکومت مشروطه : حاکم نه آنگونه که خود می خواهد بلکه آنگونه که مجلس و قانون اساسی می خواهد ، حکومت خواهد کرد .
حکومت مشروطه در مقابل حکومت خودکامه قرار می گیرد . در حکومت خودکامه ، حاکم بصورتی کامل خودسرانه حکومت می کند ، اراده و نظر شخصی او فصل الخطاب بوده و الزم االجراست و قدرت و اختیارات حاکم ؛ مشروط به هیچ قانون و قاعده ای نیست .
اما در حکومت مشروطه ؛ حکومت از حالت خودکامه درآمده و مشروط به قانون می شود و قدرت و اختیارات حاکم را نمایندگان مردم در مجلس تعیین می کنند .
در حکومت مشروطه ؛ مقام شاه از ظل اهل یا سایه خدا به نماینده قانون تعدیل می شود .
تهیه کننده: محمود کرمی
امام خمینی
امام خمینی
در پایان قرن بیستم امام خمینی ( ره ) ، در ادامه تلاش و مبارزه برای تشکیل جامعه مطلوب به این نتیجه رسید که مردم ایران می توانند با مشارکت و حضور فعال خود ، جامعه ای ایجاد کنند که هر دو ویژگی جامعه مطلوب را داشته باشد .
یعنی هم قوانین آن عادلانه باشند و هم مجریان این قوانین از دو شرط علم و عدالت برخوردار باشند .
بر اساس نظر امام خمینی ( ره ) ؛ مجلس شورای اسلامی با مشارکت نمایندگان مردم موظف است شرط اول جامعه مطلوب را محقق کند و مجلس خبرگان نیز موظف است شرط دوم جامعه مطلوب را تحقق بخشد ؛ یعنی رهبر جامعه را بر اساس معیارهای اسلامی شناسایی و معرفی کند و بر عملکرد او نظارت نماید .
قاعده شکل دهی نظام های سیاسی :
جوامع اسلامی می توانند بنا به شرایط متفاوت فرهنگی و تاریخی خود ، الگوهای متنوعی از نظام های سیاسی – اجتماعی اسلامی را پدید آورند . الگوی مشروطه میرزای نائینی در اوایل قرن ۲۰ میلادی و الگوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی امام خمینی ( ره ) در اواخر قرآن میلادی ۲۰ ، محصول تلاش های نظری و عملی فقه شیعه ( فقه سیاسی – اجتماعی شیعه ) در ایران است .
فقه اهل سنت نیز این امکان را دارد که نظام های سیاسی – اجتماعی متناسب با خود را پدید آورد .
جهان اسلام با استفاده مناسب از فقه اسلامی می تواند از هویت اسلامی خویش پاسداری کند .
جوامع اسلامی شکل دهی نظام سیاسی - اجتماعی متناسب پاسداری از هویت اسلامی بیانات امام خمینی ( ره ) درباره شکل دهی دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل و بیانات مقام معظم رهبری در راستای توجه به اقتضائات فرهنگی ، تاریخی ، سیاسی در هر یک از جوامع اسلامی ، بر محور نکته کلیدی ذیل قابل تأمل می باشند :
تشکیل دولت هایی با اساس اسلامی و با الگوهایی بومی :
توضیح : هر یک از کشورهای اسلامی می توانند در بستر و زمینه اسلامی ، الگوها یا مدل های بومی و متناسب خود را ایجاد کنند دولت های اسلامی در جوامع اسلامی مختلف قرار نیست عین هم باشند .
تهیه کننده: محمود کرمی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
موضوع علوم اجتماعی از دیدگاه عالمان مسلمان
علّامه طباطبائی و موضوع علوم اجتماعی
اعتباریات ؛ بعنوان موضوع علوم اجتماعی علامه با با طرح اعتباریات؛ اعتباریات ؛ تعریف دقیق تری از موضوع علوم اجتماعی است کرده است .
از نظر علامه طباطبائی؛ ؛ اعتباریات یا همان پدیده های قراردادی و اعتباری در جامعه ؛ موضوع علوم اجتماعی هستند .
دو سطح عقلانیت از دیدگاه عالمه طباطبائی
عقل نظری : به شناخت ( هست ها ) می پردازد و با روش حسی - تجربی ، هستی های طبیعی را می شناسد . احکام و قواعد ریاضی و متافیزیکی را در می یابد . این سطح از عقلانیت ؛ علوم طبیعی ، ریاضی و فلسفه ( متافیزیک ) را شکل می دهد .
عقل عملی : بایدها و نبایدها و احکام ارزشی ( خوب / بد ) را می شناسد و درباره ارزش های فردی و اجتماعی داوری می کند .
مثال
عدالت را خوب و ظلم را بد ارزیابی می کند.
عقل عملی به انسان در انجام عملش یاری می رساند و در این مسیر پدیده هایی را ایجاد می کند . عالمه طباطبائی این پدیده ها را اعتباریات ( پدیده های اعتباری یا قراردادی ) می نامد .
اعتباریات ( پدیده های اعتباری یا قراردادی ) دو ویژگی دارند :
۱ - با خواست و اراده انسان ها بوجود می آیند .
۲ - پس از شکل گیری ؛ دارای آثار و پیامدهای غیرارادی می گردند .
مثال
پدیده هایی مانند جامعه، خانواده، قانون، مدرسه، آداب و رسوم، سنت هاو .....از جملۀ اعتباریات یا پدیده های اعتباری هستند.
چراکه ؛ اول با بصورت خودبخودی و طبیعی وجود نداشته اند بلکه انسان ها با خواست و اراده آنها را ایجاد کرده اند . ثانیا آثار و پیامدهای غیرارادی و برنامه ریزی نشده دارند . . .
مثال
پدیده هایی مانند خانواده، مدرسه و ...عالوه بر پیامدهای قابل پیش بینی؛ دارای پیامدهای غیرارادی و غیرقابل کنترل نیز هستند.
واقعیت های اجتماعی؛ بعنوان موضوع علوم اجتماعی
فارابی موضوع علم مدنی ( علوم اجتماعی ) را واقعیت های اجتماعی می داند . منظور از واقعیت های اجتماعی از نظر فارابی ؛ پدیده هایی هستند که با آگاهی و اراده انسانها ایجاد می شوند .
فارابی علم مدنی یا همان علوم اجتماعی را در مقابل علومی قرار می دهد که موضوع آنها مستقل از اراده انسانها وجود دارد .
تهیه کننده: محمود کرمی
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 1 ذخیره دانشی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 2 علوم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 3 نظم اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 4 کنش اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 5 معنای زندگی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 6 قدرت اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 7 نابرابری اجتماعی
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 8 سیاستِ هویت
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 9 پیشینة علوم اجتماعی در جهان اسلام
جزوه جامع جامعه شناسی (3) فصل 10 افق علوم اجتماعی در جهان اسلام
ویژگی های علوم اجتماعیِ اسلام در مقایسه با علوم اجتماعیِ متجدد
ویژگی های علوم اجتماعیِ اسلام در مقایسه با علوم اجتماعیِ متجدد
لوم اجتماعی جهان اسلام ؛ متناسب با معنای علم در جهان اسلام است .
علوم اجتماعی جهان اسلام برای توصیف و تبیین مسائل اجتماعی ؛ علاوه بر منابع و روش های تجربی از منابع و روش های عقلانی و وحیانی نیز استفاده می کند .
کاربرد روش های تجربی / عقلانی / وحیانی ، در توصیف و تبیین پدیده های اجتماعی .
عقلانیت مورد استفاده در جهان اسلام ؛ علاوه بر آنکه با داده های حسی و تجربی و همچنین با هنجارها ، ارزش ها و آرمان های فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی پیرامون خود تعامل فعال دارد ؛ آنها را مورد ارزیابی انتقادی قرار می دهد .
یعنی : عقلانیت جهان اسلام ؛ ضمن اهمیت دادن به داده های حسی - تجربی و ضمن لحاظ نمودن ارزش ها و آرمان های پیرامون خود ؛ آنها را در عین حال ؛ خطا پذیر و انحراف یاب نیز قلمداد می کند . . بنابراین ؛ عقلانیت الهی محور جهان اسلام ؛ بعنوان عقلانیت پویا ، پیشرو و جهانی اندیش ؛ فارغ از تعصب و پیش داوری ؛ ضمن توجه و لحاظ نمودن داده های تجربی و یافته های ارزشی و هنجاری پیرامون خود ؛ آنها را قابل نقد و ارزیابی نیز می داند .
عقلانیت در جهان اسلام ؛ با وجود تعامل با فرهنگ و سنت های تاریخی محیط خود ، ارزش ها و اعتبار روشنگرانه خود را از متن فرهنگ و کنش های عام الن نمی گیرد ، بلکه عالمان با استفاده از این عقلانیت ، به گونه ای مستقل به ارزیابی فرهنگ و تاریخ مربوط به خود می پردازند .
یعنی : عقلانیت در جهان اسلام ؛ صرفا از دل فرهنگی فرهنگی و تاریخی محیط خود برنیامده است چرا که در این صورت برد روشنگری و هدایت گری آن محدود به همان محیط خود می شد . درست این است که بگوییم ؛ عقلانیت جهان اسلام ضمن ارتباط با فرهنگ و سنت های تاریخی محیط خود و درک و و نیازهای آنها ؛ قدرت هدایت گری خود را از حقایق جهانشمول الهی می گیرد و به همین دلیل برد روشنگری آن شامل تمامی انسان ها و جوامع بشری می باشد . در عقلانیت جهان اسلام ؛ ملاک ها و شاخص های عقلانی بودن امور در اصل از حقایق الیزال الهی سرچشمه می گیرند .
به همین دلیل است که عاملان انسانی بواسطه تجهیز به این عقلانیت ، توان عبور از تعصبات فرهنگی و تاریخی و امکان نقد آنها را می یابند.
عقلانیت جهان اسلام ؛ در تولید دانش علمی درباره محیط فرهنگی و اجتماعی ، نقش محوری دارد . ولی همه عرصه های علمی را به تنهایی سامان نمی دهد ، بخشی از آن را به کمک حس و تجربه زیسته و بخشی دیگر را با استفاده از وحی سامان می بخشد .
یعنی : عقلانیت جهان اسلام ؛ عقلانیت و و بیگانه با روش های انسان ساخته مانند روش های حسی - تجربی و . . . نیست . بلکه ؛ این عقلانیت ضمن اینکه پایه در حقایق الهی دارد ، در تولید دانش علمی و به اقتضای موضع مورد بررسی ؛ از روش های مختلف حسی / تجربی / وحیانی بهره می گیرد .
علوم اجتماعی جهان اسلام ؛ علاوه بر تبیین وضعیت موجود جهان اسلام ؛ درباره وضعیت مطلوب و آرمانی جامعه اسلامی و همچنین جامعه جهانی نیز داوری خواهد کرد و راه های برون رفت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب را شناسایی می کند .
یعنی علوم اجتماعی جهان اسلام ؛ علاوه بر سطوح توصیفی و تبیینی ؛ دارای سطوح انتقادی و تجویزی نیز می باشد .
بطور خلاصه می توان گفت : عقلانیت جهان اسلام ؛ تمامی انسان ها و جوامع را مخاطب خود قرار می دهد و بعنوان عقالنیتی فرازمانی و فرامکانی ؛ شاخص ها و مالک های عقلانی بودن امور را از حقایق جهانشمول الهی می گیرد . عقلانیت جهان اسلام بعنوان عقلانیت حقیقت اندیش ؛ برد روشنگری و قدرت هدایت گری بسیار فراری از عقلانیت مصلحت اندیش صرفا این جهانی دنیای متجدد دارد .
تهیه کننده: محمود کرمی
مروری بر مباحث مربوط به عقلانیتت
مروری بر مباحث مربوط به عقلانیت
عقل در معنای عام : به هر گونه تلاش ذهنی و علمی گفته می شود .
عقل در معنای خاص : نیرویی که انسان به کمک آن حقایق و قواعد جهان را می شناسد .
عقل در معنای خاص ، بر اساس موضوع مورد مطالعه ، به انواع مختلف تقسیم می شود :
۱ - عقل نظری : عقل مربوط به شناخت واقعیت های مستقل از انسان ها ( : واقعیت هایی را که مستقل از آگاهی و اراده انسان وجود دارند ؛ شناسایی می کند و علومی مانند فلسفه ، ریاضیات و طبیعیات را پدید می آورد .
مثال
قانون عقلیّت در فلسفه و قانون جاذبه در فیزیک با این عقل شناخته می شوند.
مثال
در طبیعت و جامعه هیچ رخدادی، خودبخودی و بدون علت رخ نمی دهد. گزاره ای از عقالنیت نظری.
۲ - عقل عملی : عقل مربوط به شناخت واقعیت های انسان ساخته ( : واقعیت هایی را که با آگاهی و اراده انسان بوجود می آیند را شناسایی می کند . واقعیت هایی مانند ارزش ها و آرمان های اجتماعی . بعنوان مثال : خوب بودن عدالت و بد بودن ظلم با این نوع عقلانیت شناسایی می شود . این عقل ؛ علوم انسانی و اجتماعی را پدید می آورد .
مثال
هرگز جامعه ای بدون تأمبن میزانی از عفت ، شجاعت ، حکمت و عدالت ، روی سعادت دنیوی و اخروی را نخواهد دید . گزاره ای از عقلانیت عملی .
تفکیک عقلانیت به عقل نظری و عملی به موضوع شناسایی ) موضوع بررسی و شناخت ( آنها بر میگیرد . موضوع شناسایی عقل نظری ؛ پدیده های تکوینی ، طبیعی و مستقل از انسانهاست و موضوع شناسایی عقل عملی ؛ پدیده های قراردادی ، اعتباری و انسانی ساخته است.
تهیه کننده: محمود کرمی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)