درسنامه کامل علوم و فنون ادبی (3)
تعداد بازدید : 302.15kخلاصه نکات علوم و فنون ادبی (3) - درسنامه شب امتحان علوم و فنون ادبی (3) - جزوه شب امتحان علوم و فنون ادبی (3) نوبت اول
سبک بازگشت
فصل 1 : تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورۀ بازگشت و بیداری)
سبک بازگشت
این سبک در دوران حکومت های افشاریه زندیه و ابتدای قاجار رواج داشت.
در این سبک شاعران به تقلید از آثار پیشینیان پرداختند و شعر را به سبک خراسانی و عرقی بازگشت دادند.
عوامل سیاسی و اجتماعی مؤثر در ایجاد نهضت بازگشت:
۱- تاراج کتابخانه اصفهان که سبب شد تعدادی از کتاب های کتابخانه سلطنتی به دست مردم افتد و ارتباط مجدد اهل ذوق با ادب کهن برقرار شود.
2توجه به ادبیات در دربار قاجاریه و رونق بازار شعر و شاعری و مدح شاهان
3تضعیف جامعه بر اثر شکست ایران از روسیه تزاری
تأسیس انجمن های ادبی
در این دوره انجمن های ادبی تأسیس شدند که مهم ترین آنها عبارت اند از:
1 انجمن ادبی اصفهان: با اداره مشتاق اصفهانی
۲ - انجمن ادبی نشاط : تأسیس عبدالوهاب نشاط
- انجمن ادبی خاقان : به ریاست فتحعلی شاه - هدف شعر فارسی را از تباهی و انحطاط اواخر دوره صفویه و بعد از آن رها کند.
اهمیت شاعران سبک بازگشت در این بود که توانستند زبان شعر را از آن سستی که در اواخر سبک هندی در آن به وجود آمده بود.نجات دهند.
شاعران سبک بازگشت:
1بازگشت به قصیده سرایی به سبک خراسانی و عهد سلجوقی _ صبای کاشانی،قانی شیرازی، سروش اصفهانی
2بازگشت به غزل سرایی به سبک عراقی ،(حافظ و سعدی) _مجمرا اصفهانی ،فروغی بسطامی و نشاط اصفهانی
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
ادبیات مشروطه دوره بازگشت
فصل 1 : تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورۀ بازگشت و بیداری)
ادبیات مشروطه (دوره بیداری)
به نوعی از ادبیات که گویای اوضاع ،سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی روزگار مشروطه است ادبیات «بیداری» یا (ادبیات مشروطه)گفته اند.
عوامل مؤثر در بیداری جامعه و انقلاب مشروطه اب مشروطه:
۱ تأثیر جنگهای نفرجام ایران و روس و توجه مردم به واقعیتها و امکانات فنی دنیای جدید؛
2کوشش های عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه در روی آوردن به دانش و فنون نوین
3اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور برای تحصیل
-۴- رواج صنعت چاپ و روزنامه نویسی و ترجمه و نشر کتابهای غربی
5 تأسیس مدرسه دارالفنون به فرمان امیرکبیر و آموزش دانشهای نوین در آن
ادبیات بیداری با ظهور مقامیسی تو مش ،آزادی وطن قانون خواهی و مبارزه با استبداد و استعمار شکل گرفت.
ویژگی های شعر دوره بیداری
-۱ زبان محاوره ای شعر برای قابل فهم بودن و انتقال مفاهیم جدید
-۲- شکل گیری نهضت ساده نویسی همراه با نهضت آزادی خواهی
3شعر از نظر آنان بیان هنرمندانه واقعیات و وسیله ای برای بهبود زندگی بود.
برخی از شاعران این دوره:
ادیب الممالک فراهانی - سیداشرف الدین گیلانی - ایرج میرزا - عارف قزوینی - محمد تقی بهار - فرخی یزدی
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع فارسی (3)
جزوه جامع نگارش (3)
جزوه جامع زبان انگلیسی (3)
جزوه جامع کتاب کار انگلیسی (3)
جزوه جامع سلامت و بهداشت
جزوه جامع ریاضی و آمار (3)
جزوه جامع فلسفه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3)
جزوه جامع جغرافیا (3)
جزوه جامع عربی (3) رشته انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (3) رشته انسانی
جزوه جامع تحلیل فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
جزوه جامع مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
ادیب الممالک فرهانی
فصل 1 : تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورۀ بازگشت و بیداری)
ادیب الممالک فراهانی
از جانب مظفرالدین شاه به ادیب الممالک ملقب شد.
فعالیت اصلی اش روزنامه نگاری بود.
سردبیری روزنامه مجلس را برعهده داشت.
در قصیده بیشتر از قالب های دیگر طبع آزمایی کرده و مضامین ،وطنی سیاسی و اجتماعی در شعرش آشکارتر است.
از سروده هایش:
جنگ ننگ است در شریعت من
جزی پاس دین و حفظ وطن
سید اشرف الدین گیلانی
به نسیم شمال مشهور بود.
او توانست با شعرهای ساده و عامیانه اش در میان مردم جایگاه مناسبی پیدا کند.
شعرهای او به زبان ساده و طنز آمیز در راه مبارزه با استبداد و عشق به وطن در روزنامه نسیم شمال» به چاپ می رسید.
از نمونه های اشعار انتقادی او شعرای «قلم» است که با بیت زیر آغاز می شود.
غلغلی انداختی در شهر تهران ای قلم خوش حمایت می کنی از شرع قرآن ای قلم
ایرج میرزا
در به کارگیری تعبیرات عامیانه و آفریدن اشعاری ساده و روان مهارت بسیار داشت.
در طنز هجو و هزل چیره دست بود.
در شعر وی اگر چه اندیشه های نوگرایانه وجود دارد، ولی جایگاه خانوادگی (از نوادگان فتحعلی شاه قاجار) و تفکرات شخصی او مانع از آن می شود که در ردیف شاعران آزادی خواه مشروطه قرار گیرد.
ایرج میرزا از شعرهای غربی نیز ترجمه هایی منظوم پدید آورده است که قطعه قلب مادر یکی از آن نمونه هاست و با بیت زیر آغاز می شود.
داد معشوقه به عاشق پیغام که کند مادر تو با من جنگ
عارف قزوینی
شاعر وطنی و از موسیقی دانان بزرگ عهد مشروطیت بود.
عرصه هنر وی تصنیف ها و ترانه های میهنی ای بود که در برانگیختن مردم و آزادی خواهی نقش بسیار مؤثری داشت.
شعر عارف ساده و دور از پیچیدگی بود.
وی مضامین وطن دوستی و ستیز با نادانی را با آوازی زیبا و پرشور می خواند.
بیت زیر از تصنیف معروف او است:
از خون جوانان وطن لاله دمیده از ماتم سرو قدشان سرو خمیده
محمد تقی بهار (مالک الشعرا)
فصل 1 : تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورۀ بازگشت و بیداری)
محمد تقی بهار (ملک الشعرا)
او با زبان حماسی و در سبک خراسانی شعر می سرود.
بهار علاوه بر تحقیق و تدریس در دانشگاه در حوزه سیاست و روزنامه نویسی نیز فعالیت داشت.
برخی از آثار او: تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران - سبک شناسی - تاریخ تطور نظم فارسی – دیوان اشعار .
سرآغاز یکی از سروده های او:
من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید قسم برده به باغی و دلم شاد کنید
فرخی یزدی
او را به سبب آزادی خواهی به زندان انداختند.
تحت تأثیر شاعران گذشته به ویژه مسعود سعد و سعدی بود.
آشنایی با سعدی طبع فرخی را شکوفا ساخت.
در دوره هفتم مجلس نماینده مردم یزد شد و در نهایت جانش را در راه آزادی فدا کرد.
بیت زیر سر آغاز یکی از سروده های اوست.
آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی دست خود ز جان شستم از برای آزادی
نثر فارسی در قرنهای ۱۲ و ۱۳ (دورۀ بیداری)
در سال های انقلاب مشروطه در نثر فارسی دگرگونیهایی به وجود میآید که نشر را به سمت سادگی و بی پیرایگی سوق میدهد.
عوامل ساده شدن نثر در دورۀ بیداری:
١ رواج و گسترش روزنامه
-۲ روی آوردن به ترجمه و ادبیات داستانی بر اثر ارتباط با ادبیات اروپا
3تغییر مخاطب نوشته ها
از پیشگامان نثر ساده این دوره:
قائم مقام فراهانی - ناصر الدین شاه قاجار - عبدالرحیم طالبوف - میرزا آقاخان کرمانی - زین العابدین مراغه ای – علامه دهخدا
موضوع ها و حوزه های ادبی نثر مشروطه
۱ - روزنامه نگاری
-۲- داستان نویسی
۳- نمایش نامه نویسی
-۴- ترجمه
-۵- تحقیقات ادبی و تاریخی
مهم ترین روزنامه های دوره بیداری (مشروطه):
۱- صور اسرافیل:
مدیریت میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل
۲- نسیم شمال :
مدیریت و نویسندگی سید اشرف الدین گیلانی
3مجله بهار:
با مدیریت میرزا یوسف خان اعتصامی آشتیانی (پدر پروین اعتصامی)
4 مجله دانشکده و نوبهار:
با مدیریت ملک الشعرا بهار
داستان نویسی (رمان نویسی)
داستان نویسی به شیوه جدید( رمان نویسی )در ادبیات کلاسیک فارسی سابقه ندارد.
پیش از انقلاب مشروطه نویسندگان ایرانی نوشتن رمان داستان بلند به مفهوم امروزی را از طریق ترجمه زمان های تاریخی غربی آغاز کردند.
بیشترین رویکرد نویسندگان به زمانهای تاریخی بود؛ زیرا:
1-نوعی باستان گرایی و روحیه کاوشگرانه در شناخت هویت گذشته میان آنها حاکم بود.
۲- نگارش رمان های تاریخی و اجتماعی سطحی در قیاس با کارهایی مثل روزنامه نویسی یا نوشتن رمان سیاسی، دردسر کمتری داشت.
از رمان نویسان عصر مشروطه:
محمد باقر میرزا خسروی:
با زمان «شمس و طغرا»
میرزا حسن خان بدیع:
با دو اثر «شمس الدین و قمر» و «داستان باستان
نمایش نامه نویسی
در دوره ناصرالدین شاه با رفت و آمد ایرانیان به اروپا این نوع ادبی هم رواج یافت.
اولین کسی که در ایران به نوشتن نمایشنامه فارسی ،پرداخت میرزا آقا تبریزی بود.
زبان این نمایش نامه ها مانند نثر داستانی قبل از مشروطه ساده روان بی تکلف و عوام فهم است.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
ترجمه
فصل 1 : تاریخ ادبیات قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورۀ بازگشت و بیداری)
ترجمه
ترجمه آثار اروپایی در ایران با تأسیس چاپخانه در زمان فتحعلی شاه آغاز شد.
از مهمترین آثار ترجمه شده در این دوره میتوان از سرگذشت حاجی بابای اصفهانی» اثر جیمز موریه نام برد که میرزا حبیب اصفهانی آن را ترجمه کرده است.
تحقیقات ادبی و تاریخی
تحقیقات ادبی و تاریخی در محدوده تاریخی مشروطه به علت اشتغال اهل قلم به روزنامه نویسی و موضوعات دیگر جاذبه ای نداشت.
تنها اثر قابل توجه، «تاریخ بیداری ایرانیان» تألیف ناظم الاسلام کرمانی است که موضوع آن تاریخ مشروطه است.
برخی از نویسندگان دورۀ بیداری:
قائم مقام فراهانی - علی اکبر دهخدا
قائم مقام فراهانی
قبل از وی سبک نویسندگان فارسی با تکلف و تصنع همراه بود.
او با تغییر سبک نگارش تخلف را در نثر از بین برد و مسائل عصر را با کاربرد زبان و اصطلاحات رایج و آمیخته به شعر و ضرب المثل های لطیف به سبک گلستان سعدی نوشت و موجب اقبال عامه به نشر گردید.
قائم مقام احیاکننده نثر فارسی است و .منشآت. مهم ترین اثر قائم مقام است.
متن مخدوم مهربان من ...» اثر اوست.
علی اکبر دهخدا
از پیشگامان نشر جدید فارسی است شعر هم می سرود.
وی با روزنامه صور اسرافیل همکاری داشت و مجموعه نوشته های طنزآمیز سیاسی - اجتماعی او با عنوان چرند و پرند» در آن روزنامه منتشر میشد.
دهخدا بعدها در استانبول روزنامه «روش» را منتشر کرد.
او در رواج نثر ساده و عامیانه که بعدها در داستانهای محمد علی جمالزاده و صادق هدایت به کار رفت، نقش مؤثری داشت.
حاصل پژوهش های او در فرهنگ نویسی کتاب ارزشمند لغت نامه است که مفصل ترین کتاب لغت زبان فارسی محسوب میشود مثال و حکم از دیگر آثار اوست.
متن «ننه هان این زمین روی چیه؟» نیز اثر دهخدا است.
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع فارسی (3)
جزوه جامع نگارش (3)
جزوه جامع زبان انگلیسی (3)
جزوه جامع کتاب کار انگلیسی (3)
جزوه جامع سلامت و بهداشت
جزوه جامع ریاضی و آمار (3)
جزوه جامع فلسفه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3)
جزوه جامع جغرافیا (3)
جزوه جامع عربی (3) رشته انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (3) رشته انسانی
جزوه جامع تحلیل فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
جزوه جامع مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
اوزان همسان
فصل 2 : پایه های آوایی ناهمسان
اوزان همسان
از تکرار یکنواخت یک پایه آوایی و اوزان همسان دولختی که از تکرار متناوب دو پایه یا رکن حاصل میشود.
در قلمرو شعر فارسی وزن و موسیقی سروده ها همواره از نوعی نظم آهنگین و موسیقی پیروی نمی کنند؛ بلکه در شعر فارسی، اوزان دلنشین و گوش نوازی وجود دارد که نظمی ناهمسان دارند در این گونه وزنها موزن و اژدها ناهمگون و غیر تکراری اند.
برای مشخص کردن وزن هر بیت نخست هجاهای بیت را به صورت تکراری با همسان یک پایه ای دسته بندی میکنیم؛ در صورتی که نظمی همسان حاصل نشد آن را با نظم همسان دولختی می سنجیم یعنی هجاها را به صورت ۴ تایی ۳ تایی یا ۳ تایی ۴ تایی برش میزنیم. اگر نظم برشهای آوایی ،بیت با هیچ یک از این شیوهها ممکن نبود با توجه به درک آهنگ و موسیقی ،بیت پایه ها را به صورت نظم ناهمسان مشخص میکنیم و وزن آن را تعیین میکنیم.
در ساماندهی نشانه های هجایی همواره این گونه نیست که با یک روش روبه رو باشیم.
در تعیین مرز پایه ها و نیز دسته بندی هجاها نشانه های هجایی، نظم ،همان بر چینش و دسته بندی ناهمسان ترجیح دارد.
پرکاربردترین اوزان ناهمسان:
آرایه ها
فصل 3 : مراعات نظیر، تلمیح و تضمین
آرایه ها
آرایه های مراعات نظیر، تلمیح و تضمین در بدیع معنوی بررسی میشوند.
منظور از بدیع معنوی آرایه هایی است که از لطف تعبیر و زیبایی معنی به وجود می آید.
مراعات نظیر (تناسب):
مراعات نظیر (تناسب) در اصطلاح ادبی آوردن واژههایی است در سخن که با یکدیگر ارتباط معنایی (غیر از تضاد) داشته و یادآور یکدیگر باشند.
مثال
گاهی اوقات واژه هایی که با هم تناسب دارند از یک دسته نیستند و به دلیلی یادآور یکدیگرند. مثلا گنج ویرانه و مار
تلميح
تلمیح در لغت به معنی اشاره کردن با گوشه چشم است و در اصطلاح ادبی آن است که سخنور در کلام خود به داستان آیه حدیث یا ضرب المثل اشاره کند.
مثال
تلمیح گنجاندن یک مفهوم بلند در سخنی کوتاه است که معانی بسیار را در کمترین واژه ها جای میدهد.
لازمه دریافت معنی و زیبایی تلمیح یا شرط لذت بردن از این آراید آشنایی با آن داستان آیه و حدیث است.
تضمین
تضمین در لغت به معنی ضمانت کردن و متعهد شدن به انجام کاری است.
در علم بدیع، آوردن ،آیه حدیث ،مصراع ،بیت یا سخن دیگری را در شعر یا کلام تضمین گویند.
در تضمین شعر با سخن دیگران گاه به نام آن شاعر یا نویسنده اشاره میشود و گاه نیز نام او به دلیل شهرت نمی آید.
چند مثال از تضمین:
حافظ از جور تو حاشا که بگرداند روی همن از آن روز که در بند توام آزادم
خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم کر نسیمش بوی جوی مولیان آید همی
بهر این فرمود رحمان ای پسر كل يوم هو في شأن ای پسر
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
سبک بازگشت
فصل 4 : سبک شناسی قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورهٔ بازگشت و بیداری)
سبک بازگشت
تغییر و تحول چندانی در شیوه ها و ویژگی های سخن به وجود نیاورد بلکه بازگشتی به دوره های خراسانی و عراقی بود.
سبک شعر دوره بیداری:
سطح زبانی:
. سادگی و روانی از بارزترین شاخصه های زبان شعر عصر بیداری است.
. شعر این دوره به دلیل موقعیت اجتماعی و انقلابی برای عامه مردم قابل فهم است.
توجه به مردم و استفاده از شعر برای آگاه سازی آنان در این دوره سبب شده بود که شاعران شعر را متناسب با زبان و فهم مردم عادی محاوره ای بیان کنند.
شعر در این دوره عمومیت یافت و به عنوان زبان برنده نهضت در اختیار روزنامه ها قرار گرفت.
گروهی مانند ملک الشعرا بهار و ادیب الممالک فراهانی با آگاهی از سنتهای ادبی به زبان گذشته وفادار ماندند.
گروهی دیگر مانند سید اشرف الدین گیلانی و عارف قزوینی به زبان ساده و صمیمی کوچه و بازار روی آوردند و از واژه ها و اصطلاحات موسیقی عامیانه و حتی واژههای فرنگی بهره بردند.
عوامل مؤثر در کم توجهی به کاربرد جمله ها و ترکیب های زبانی در شعر دوره بیداری:
۱- اغلب شاعران صرفاً به محتوا گرایش داشتند.
2- برخی شاعران تسلط کافی بر ادبیات کهن نداشتند؛
3- شاعران برای آگاه سازی مردم و انتشار آثار در روزنامه ها ناگزیر بودند به شتاب شعر بسرایند.
سطح ادبی
قالب های شعری در عصر بیداری تغییر چندانی نداشت.
ملک الشعرا بهار و ادیب الممالک فراهانی به قالبهای قصیده و مثنوی توجه داشتند.
شاعرانی که به زبان مردم کوچه و بازار شعر میگفتند به قالب هایی مثل مستزاد و چهارپاره و نیز سرودن ترانه و تصنیف رغبت داشتند.
همین گرایش به قالبهای کم کاربرد یا نوین به تدریج زمینه را برای ظهور شعر نو فراهم کرد.
شاعرانی که به زبان مردم عادی شعر میگفتند به آرایه های بیانی و بدیعی و سنت های ادبی کمتر پایبند بودند و شعر را وسیله ای برای بیان مقاصد خود میدانستند.
شاعران دورۀ بیداری تخیلات سرایندگان پیشین را در نظر داشتند و گاه با تأثیرپذیری از اوضاع اجتماع، نوآوری هایی در عرصه تخیل پدید آوردند.
نمونه این تخیلات را در پاره ای از اشعار میرزاده عشقی می توان دید.
سطح فکری
در دوره مشروطه، نگرش شاعران و نویسندگان نسبت به جهان بیرون تغییر یافت و از کلینگری و ذهنیت گرایی به جزئی نگری و عینیت گرایی تغییر کرد.
در این دوره مضامین کلی و ذهنی مسائل ،اخلاقی عارفانه برایی و غزل گویی تا حد زیادی کارایی خود را از دست داد و مضامین سیاسی اجتماعی و وطنی رونق یافت.
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع فارسی (3)
جزوه جامع نگارش (3)
جزوه جامع زبان انگلیسی (3)
جزوه جامع کتاب کار انگلیسی (3)
جزوه جامع سلامت و بهداشت
جزوه جامع ریاضی و آمار (3)
جزوه جامع فلسفه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3)
جزوه جامع جغرافیا (3)
جزوه جامع عربی (3) رشته انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (3) رشته انسانی
جزوه جامع تحلیل فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
جزوه جامع مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
درون مایه های شعر عصر بیداری
فصل 4 : سبک شناسی قرن های دوازدهم و سیزدهم (دورهٔ بازگشت و بیداری)
شاخص ترین درون مایه های شعر عصر بیداری
۱ - آزادی:
مترادف با مفهوم دموکراسی در غرب
2 وطن:
سرزمینی که مردمی با مشترکات ،قومی فرهنگی و زبانی در آن زندگی میکنند.
3 قانون:
بنیادی ترین تفکر و خواست مشروطه خواهان
4 تعلیم و تربیت جدید
۵- توجه به مردم:
از بارزترین ویژگی های ادبیات دوره بیداری - ابوالقاسم لاهوتی و فرخی یزدی از شاخص ترین شاعران این حوزه
6- دانشها و فنون نوین
سبک نثر در دورۀ بیداری
از آغاز سلطنت ناصرالدین شاه تا پدید آمدن مشروطیت نثر فارسی به سمت سادگی و روانی پیش رفت و لغات دشوار در آن کمتر شد.
درون مایه نثر نیز که در سال های نزدیک به انقلاب مشروطه آزادی و آزادی خواهی سنت شکنی و تجدد خواهی بود. در این دوره با لحنی سطح زبانیآرام تر ادامه یافت.
سطح زبانی
در نثر این دوره واژه ها و ترکیب های عربی نا آشنا کمتر میشود و به دلایل گوناگون بسیاری از لغات انگلیسی، ترکی، فرانسوی و ... به نشر فارسی وارد می شود.
بر خلاف نثر دوره های پیش عبارت های وصفی دور و دراز و لفظ پردازی های بیجا در نامه ها و نوشته ها کاهشی آشکار می یابد.
نثر این دوره ساده و قابل فهم است در ساختار و ترکیب دستوری کلام نیز جمله ها درست تر و با طبیعت زبان هم آهنگ تر میشود.
سطح ادبی
نثر فارسی در دوره ،بیداری قید و بندهای نثر مصنوع و فنی را کنار میگذارد و گزارشی و ساده میشود.
صنایع ادبی از نثر جدا میشود و نثر در خدمت بیان خواست و آمال مردم ظاهر میگردد.
یکی از ضعف های تکنیکی در اغلب داستانهای دوران مشروطه حضور راوی سوم شخص در بعضی صحنه های داستان و سخن گفتن او با خواننده است که امروزه کاربرد چندانی ندارد.
نویسندگان این دورد داستان را مطابق ذوق عامه مردم مینوشتند و سبک نویسندگی آنان مطابقت کاملی با ادبیات داستانی جدید نداشت.
سطح فکری
نثر در دوران مشروطه با ویژگی هایی چون نوگرایی تجدد خواهی و آزادی طلبی و با هدف تأثیر بر عامه مردم گسترش یافت.
از شاخه های ارزنده نشر عصر ،بیداری طنز سیاسی - اجتماعی است.
دشمنی با استعمار و استبداد در نشر روزنامه ای مورد توجه قرار گرفت.
بسیاری از نثر های دوره بیداری به ویژه نثر داستانی به موضوع تنفر از خرافات می پردازد.
حقوق مدنی زنان و تعلیم و تربیت نوین و همگانی نیز مورد توجه نویسندگان بوده است.
اختیارات شاعری
فصل 5 : اختیارات شاعری (1) : زبانی
اختیارات شاعری
گاهی تناسب آوایی و یکسانی و همنوایی مصراع ها در یک بیت دستخوش ناهمگونی ها و ناهماهنگی هایی می.شود شاعران برای اینکه این ناهماهنگی را به همواری تبدیل کنند از قابلیت هایی بهره میبرند که به آن اختیارات شاعری میگویند.
اختیارات شاعری به دو نوع «زبانی» و «وزنی» تقسیم میشوند.
اختیارات زبانی اختیاراتی است که شاعر با نحوه بیان و شیوه تلفظ خود اعمال می کند.
مثال
برای حذف همزه:
سعدی نظر از رویت کوته نکند هرگز ور روی بگردانی ،در دامنت آویزاد
مثال
برای بلند تلفظ کردن مصوت های کوتاه(کسره اضافه):
نسیم صبح را گفتم که با او جانبی داری کز آن جانب که او باشد صبا عنبر فشان آید
مثال
برای بلند تلفظ کردن مصوت های کوتاه ( واو عطف یا ربط):
به صد جان ارزد آن رغبت که جانان نخواهم گوید و خواهد به صد جان
مثال
برای بلند تلفظ کردن مصوت های کوتاه ( مصوت کوتاه پایان کلمه ):
همه کارم ز خودکامی به بدنامی کشید آخر نهان کی ماند آن رازی که از او سازند محفل ها
شاعران به ندرت مصوت کوتاه /-/ را بلند در نظر میگیرند.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
کوتاه تلفظ کردن مصوت های بلند
فصل 5 : اختیارات شاعری (1) : زبانی
کوتاه تلفظ کردن مصوت های بلند
در کلماتی که به مصوت بلند/و/و/ی/ختم می شوند. اگر بعد ار آن مصوت ها،مصوتی بیاید. شاعر اختیار دارد که مصوت های بلند /و/و/ی/ را کوتاه تلفظ کند. ضمنا میان دو مصوت. صامت (ِی) قرار می گیرد که آن را (ی) میانجی می نامند.
مثال
پیش کمان ابرویش لایه همی کنم؛ ولی گوش کشیده است از آن گوش به من نمی کند
مصوت بلند و در کلمات تک هجایی بود رو جو مو و .... هیچ گاه کوتاه نمی شود اما در کلمه و در صورت اضافه شدن ممکن است کوتاه شود.
مثال
پس سوی کاری فرستاد آن دگر تا از این دیگر شود او باخبر
مصوّت بلند (ی) در کلماتی مانند بیا ،گیاه عامیانه زیاد ،سیاست بیاموز قیامت و واژه هایی از این قبیل بیاید، همواره کوتاه است.
مثال
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع فارسی (3)
جزوه جامع نگارش (3)
جزوه جامع زبان انگلیسی (3)
جزوه جامع کتاب کار انگلیسی (3)
جزوه جامع سلامت و بهداشت
جزوه جامع ریاضی و آمار (3)
جزوه جامع فلسفه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3)
جزوه جامع جغرافیا (3)
جزوه جامع عربی (3) رشته انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (3) رشته انسانی
جزوه جامع تحلیل فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
جزوه جامع مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
لف و نشر
فصل 6 : لف و نشر، تضاد و متناقض نم ا
لف و نشر
لف در لغت به معنی پیچیدن و نشر به معنی «گستردن» است.
در اصطلاح بدیع، هرگاه در کلام دو یا چند لفظ ذکر کنند سپس دو یا چند لفظ دیگر بیاورند که هر کدام از اینها به یکی از آن لفظ ها مربوط شود، لف و نشر گویند.
در لف و نشر معمولاً معنی بخش اول ناتمام و نیازمند ادامه مطلب است.
تلاش ذهنی در انتظار ادامه مطلب و دریافت ،آن سبب لذت بردن خواننده میشود.
انواع لف و نشر
۱ - لف و نشر مرتب
اگر لفها به صورت مرتب با نشرها مرتبط باشند به آن لف و نشر مرتب می گویند.
مثال
به روز نبرد آن یل ارجمند به شمشیر و خنجر به گرز و کمند
برید و درید و شکست و بیست یلان را سر و سینه و پا و دست
۲ - لف و نشر نامرتب (مشوش)
اگر ارتباط لف ها با نشرها نامنظم ،باشد لف و نشر نامرتب خواهد بود.
مثال
افروختن و سوختن و جامه دریدن پروانه ز من شمع ز من گل ز من آموخت
دوره معاصر تا انقلاب اسلامی
فصل 7 : تاریخ ادبیات قرن چهاردهم (دوره معاصر و انقلاب اسلامی)
دوره معاصر تا انقلاب اسلامی
منظور از ادبیات معاصر آثار ادبی هستند که پس از مشروطیت پدید آمده اند.
رضاخان پس از به قدرت رسیدن مدرن کردن همه ابعاد جامعه را سرلوحه برنامه هایش قرار داد؛ اما وی این تحولات را با استبداد و ارعاب آزادی خواهان همراه کرد.
محمدرضا پهلوی در آغاز کوشید تا با آزادی های نسبی سیاسی و اجتماعی نظر روشنفکران را به خود جلب کند که این آزادی موقت تا حدودی موجب گسترش و تثبیت ادبیات شد.
شعر در این دوره
شعر دوره معاصر را بیشتر با عنوان (شعر نو) میشناسیم.
در این دوره ابتدا تقی رفعت و افرادی مانند شمس کسمایی ابوالقاسم لاهوتی جعفر خامنه ای و در نهایت نیما یوشیج تلاش هایی در تغییر شعر فارسی از نظر قالب و محتوا داشتند که آنها را پیشگامان شعر نو خوانده اند.
نیما زبان تخیل ،احساس معنی فرم و ساختار شعر را متحول کرد. ادبیات دوره معاصر را از زمان مشروطه تا زمان ما دانسته اند.
شروع واقعی شعر نو از سال ۱۳۰۰ یعنی اندکی پیش از به سلطنت رسیدن رضاخان است.
شعر فارسی در دوره معاصر تا سال ۱۳۵۷ به چهار دوره تقسیم میشود:
دوره اول: دوره سلطنت رضاخان
این دوره را دوره درخشش نیما و جدال بر سر شعر کهنه و تو می دانند.
دوره دوم :از آغاز حکومت محمدرضا تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
در این دوره قضای سیاسی آزادتری نسبت به دوره قبل بر ایران حاکم بود.
اشعار نیما و دیگر نوگرایان در برخی نشریات مانند روزگار نو و سخن منتشر می شد.
مهم ترین حادثه ادبی این سال ها تشکیل اولین کنگرۀ نویسندگان و شاعران ایران بود که نیما در آنجا شعر ای آدم ها را خواند و پس از آن شیوه نیما در کنار شعر سنتی رواج یافت.
دوره سوم : از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲
در این دوره (شعر نو تغزلی) که از دوره قبل شروع شده بود به تدریج راه خود را ادامه داد به ویژه که از طرف حکومت نیز تقویت شد و در دهه ۱۳۲۰ و اوایل ۱۳۳۰ از گسترده ترین جریان های زمان خود شد.
پس از وقایع کودتای ۲۸ مرداد نوعی سرخوردگی و پاس در میان روشنفکران و شعرا پیدا شد و جریان سمبولیسم اجتماعی یا شعر حماسی نیز رواج یافت.
دوره چهارم : از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷
در این دوره مسیر عمده شعر همچنان اجتماعی و حماسی است.
این دوره را باید دوره کمال جریانهای ادبی دوره های پیشین به حساب آورد.
شاعران بهتر و هنری تر از گذشته به جوهر شعر دست یافتند و مضمون شعر آنها بیشتر نقد اجتماعی است.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
تنی چند از شاعران این دوره
فصل 7 : تاریخ ادبیات قرن چهاردهم (دوره معاصر و انقلاب اسلامی)
پروین اعتصامی
رخشنده اعتصامی معروف به پروین ، پدرش یوسف اعتصام الملک آشتیانی از فضلای زمان بود و در تربیت اخلاقی و ادبی وی نقش بسزایی داشت.
پروین در قصیده به سبک ناصر خسرو به روانی و لطافت شعر سعدی می سراید.
اوج سخن پروین در قطعات اوست که در آنها به شیوه انوری و ستایی توجه دارد.
آنچه شعر پروین را از دیگران متمایز میکند، شکل تصرف وی در مضامین و کیفیت ارائه آن هاست.
شهریار (سید محمد حسین بهجت تبریزی)
از بزرگترین شاعران غزل سرای معاصر است که علاوه بر شعر فارسی به ترکی آذری نیز شعر می سراید.
منظومة حیدر بابایه سلام از شاهکارهای ترکی آذری است شهریار در این منظومه با شیفتگی تمام از اصالت فرهنگی و زیبایی های روستای زادگاهش یاد میکند.
او به بزرگان دین به ویژه حضرت علی (ع) ارادت خاصی داشت و چند شعر ارزنده با این مضمون از او به جا مانده است.
در غزل طبعی لطیف و احساسی رقیق دارد و از غزل سرایان نامی ایران به ویژه حافظ تأثیر فراوان پذیرفته است.
بیت زیر ابتدای یکی از غزل های اوست :
باز امشب ای ستاره تابان نیامدی بازای سپیده شب هجران نیامدی
علی اسفندیاری (نیما یوشیج)
نیما، بنیان گذار شعر نو کوشید تا شعر را به هنجار نثر و سادگی نزدیک کند و در قالب زبان و مضمون آن تغییراتی ایجاد کند.
نیما در این مسیر از واژگان روز مرد عامیانه و تو بهره برد و از نوآوری و به کار گرفتن ترکیبهای تازه نهراسید.
او در سال ۱۳۰۱ منظومه افسانه را منتشر کرد که به عنوان بیانیه شعر نو است و چنین آغاز میشود:
در شب تیره دیوانه ای کاو دل به رنگی گریزان سپرده ...
مهم ترین ویژگی های شعر «افسانه» نیما:
-۱ تغییر در آوردن جایگاه قافیه
-۲- نگاه نو و نگرش عاطفی به واقعیات ملموس
3- سیر آزاد تخیل
4- نزدیکی به ادبیات نمایشی
جریان نوگرایی شعری نیما با سرایش ققنوس در سال ۱۳۱۶ تثبیت شد.
تیما در این سال ها (۱۳۰۱ تا ۱۳۱۶ چارچوب و طرح کار خود را به بهترین شکل ممکن تدوین کرد.
همین بابرنامه بودن است که کار نیما را از دیگر نوگرایان متمایز میکند.
او در ققنوس تغییراتی در اصول و ضوابط شعر سنتی ایجاد کرد و تجددی را که از مشروطه آغاز شده و به (افسانه) او رسیده بود. تکامل بخشید. نیما را به خاطر این نو آوری ، (پدر شعر نو) دانسته اند.
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع فارسی (3)
جزوه جامع نگارش (3)
جزوه جامع زبان انگلیسی (3)
جزوه جامع کتاب کار انگلیسی (3)
جزوه جامع سلامت و بهداشت
جزوه جامع ریاضی و آمار (3)
جزوه جامع فلسفه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3)
جزوه جامع جغرافیا (3)
جزوه جامع عربی (3) رشته انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (3) رشته انسانی
جزوه جامع تحلیل فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
جزوه جامع مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
اختیارات زبانی
فصل 8 : اختیارات شاعری (2): وزنی
اختیارات زبانی
اختیار زبانی قابلیت ها و تسهیلاتی در تلفظ برای شاعر فراهم می سازد تا به ضرورت وزن از آن استفاده کند؛ بی آنکه موجب تغییر در وزن شود اما اختیار وزنی امکان تغییراتی کوچک در وزن است تغییراتی که گوش فارسی زبانان آنها را عیب نمی شمارد این اختیار را که به وزن و آهنگ شعر مربوط می شود. «اختیار وزنی» می نامند.
اختیارات وزنی:
بلند بودن هجای پایان مصراع
آوردن فاعلاتن به جای فعلاتن
ابدال
قلب
1_بلند بودن هجای پایان مصراع:
هجای پایانی مصراع ها چه کوتاه باشد چه کشیده همواره بلند به حساب میآید و با علامت (-) نشان داده میشود.
مثال
سرو را مانی ولیکن سرو را رفتار نه ماده را مانی ولیکن ماه را گفتار نیست
این قاعده در هجای پایانی نیم مصراع اوزان همسان دولختی نیز اعمال میشود.
2- آوردن فاعلاتن به جای فعلاتن
شاعر میتواند فقط در رکن اول به جای فعلاتن، فاعلاتن بیاورد.
البته عکس این کار درست نیست؛ یعنی نمیتوان به جای فاعلاتن از فعلاتن استفاده کرد.
مثال
یاد باد آن که ز ما وقت سفر یاد نکرد به وداعی دل غم دیده ما شاد نکرد
ابدال
فصل 8 : اختیارات شاعری (2): وزنی
ابدال
شاعر میتواند در میان مصراع به جای دو هجای کوتاه کنار هم یک هجای بلند بیاورد اما عکس آن صادق نیست.
یعنی به جای «UU -» (فعلن) میتواند (--) (فع لن) بیاورد.
این اختیار شاعری در دو هجای ماقبل آخر بسیار رایج است.
در صورت استفاده شاعر از ،ابدال ،اصل دو هجای کوتاه است به بیان دیگر برای نامگذاری وزن ،بیت دو هجای کوتاه معیار تعیین وزن شعر خواهد بود.
مثال
چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست سخن شناس نه ای جان من خطا این جاست
قلب
شاعر می تواند بنا به ضرورت ،وزن یک هجای بلند و یک هجای کوتاه کنار هم را جابه جا کند و به جای یک هجای کوتاه و یک بلند (-) یک هجای بلند و یک کوتاه (U) بیاورد یا برعکس.
کاربرد این قابلیت وزنی بسیار کم است و تنها در مفتعلن (-UU-) و مفاعلن (U-U-) رخ میدهد.
مثال
کیسه هنوز فربه است با تو از آن قوی دلم چاره چه خاقانی ،اگر کیسه رسد به لاغری
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
اغراق،ایهام،ایهام تناسب
فصل 9 : اغراق، ایهام و ایهام تناسب
اغراق
اغراق در لغت به معنی سخت کشیدن کمان است.
در اصطلاح بدیع زیاده روی در توصیف یا مدح یا ذم را گویند. چنان که از حد معمول بگذرد و برای شنونده شگفت انگیز و زیبا باشد.
به عبارت دیگر بازنمود دگرگونه مفاهیم و موضوعات سخن است به صورتی که معانی خود را بزرگ گرداند و معانی بزرگ را خرد بنماید تا تأثیر سخن را بیشتر کند.
اغراق مناسبترین آرایه برای تصویر آفرینی در حماسه است.
مثال
بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران
دلم گرفته از این روزها دلم تنگ است میان ما و رسیدن هزار فرسنگ است
می شناسمت / چشم های تو میزبان آفتاب صبح سبز باغ هاست / می شناسمت .
چو رامین که گهی بنواختی چنگ، ز شادی بر سر آب آمدی سنگ
ایهام
ایهام در لغت به معنی در وهم و گمان افکندن است.
در اصطلاح بدیع آوردن واژه ای یا عبارتی است در سخن با دو یا چند معنا که معمولا بیت با تمام معانی پذیرفتنی و دارای ارزش است.
دریافت همزمان چند معنا از یک واژه یا یک عبارت در کلام تصویری زیبا در ذهن ایجاد میکند و سبب زیبایی کلام میگردد.
مثال
بی مهر رخت روز مرا نور نمانده است وز عمر مرا جز شب دیجور نمانده است مهر: «محبت» و «خورشید»
خانه زندان است و تنهایی ضلال هر که چون سعدی گلستانیش نیست گلستان باغ و گلزار» و «کتاب گلستان»
اگر سنت اوست نوآوری نگاهی هم از تو به سنت کنیم تو: «مجدد» و «شعر نو»
عهد کردی که کشی فرصت خود را روزی فرصت از یافتی، آن عهد فراموش مکن فرصت «فرصت و مجال» و «نام شاعر»
ایهام تناسب
آوردن واژه ای است با دو معنی که یک معنای آن مورد نظر و پذیرفتنی است و معنای دیگر - که مورد نظر نیست - با بعضی از اجزای کلام تناسب دارد.
این آرایه شاعرانه را که در آن ذهن به تلاش و تکاپو می افتد تا معنی درست واژه را با توجه به مفهوم بیت دریابد( ایهام تناسب) نامند.
مثال
روی خوبت اینی از لطف بر ما کشف کرد زان زمان جز لطف و خوبی نیست در تفسیر ما
گر هزار است بلبل این باغ همه را نغمه و ترانه یکی است
یک روز که خسرو زنگ قرآن در شهناز شوری به پا کرده بود، مدیر مدرسه آواز خسرو را شنید.
چنان سایه گسترد بر عالمی که زالی نیندیشد از رستمی
پرستش به مستی است در کیش مهر برون اند زین جرگه هشیارها
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع فارسی (3)
جزوه جامع نگارش (3)
جزوه جامع زبان انگلیسی (3)
جزوه جامع کتاب کار انگلیسی (3)
جزوه جامع سلامت و بهداشت
جزوه جامع ریاضی و آمار (3)
جزوه جامع فلسفه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3)
جزوه جامع جغرافیا (3)
جزوه جامع عربی (3) رشته انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (3) رشته انسانی
جزوه جامع تحلیل فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
جزوه جامع مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
ویژگی های سبک شناسی ادبیات معاصر تا انقلاب اسلامی
فصل 10 : سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی
شعر
سطح زبانی:
ورود لغات و ترکیبات امروزی و جدید به شعر
باز بودن دست شاعر برای استفاده از همه واژدها
سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندیهای ساده در شعر معاصر
سطح ادبی:
تغییر در قالب های شعری مشهود است و واحد شعر بیشتر بند است نه بیت.
آرایه های بیانی و بدیعی به صورت طبیعی وارد شعر می شود.
علاوه بر قالب های سنتی قالب نیمایی و سپید پرکاربرد است.
در اشعار نو تساوی طولی مصراع ها رعایت نمیشود و مصراع ها از نظر تعداد پایه های آوایی هم اندازه نیستند.
ابهام در شعر معاصر پسندیده است و معنی گریزی از ویژگی های شعر این دوره است.
صور خیال جدید و نوهستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.
گرایش به نماد در تصاویر شعری بیشتر میشود.
انتخاب وزن، متناسب با لحن طبیعی گفتار و زبان شعر است.
سطح فکری:
معشوق در ادبیات معاصر مانند دوره های آغازین شعر فارسی زمینی است.
مخاطب شعر عامه مردم هستند.
تفکر شاعر بیشتر زمینی و پیرامون امور دنیوی است.
موضوع شعر محدود نیست و بسیار تنوع دارد و شاعر برای انتخاب موضوع آزاد است.
مفاهیم خصوصی، سیاسی و اجتماعی بسیار مورد توجه شاعران قرار گرفته اند.
لحن شاعر صمیمانه و متواضعانه است.
مدح و ذم و هجو در شعر این دوره بسیار کم است.
نثر
سطح زبانی:
شماری از واژه های اروپایی به زبان فارسی راه یافته اند.
از واژه های عربی نسبت به گذشته کاسته شده است.
بسیاری از واژه ها کنایات و اصطلاحات عامیانه وارد نثر داستانی این دوره شده اند.
نثر داستانی به شدت تحت تاثیر گفتار و محاوره اقشار اجتماعی ایران است.
بسیاری از افعال حذف می شوند و ساختار نحوی جمله ها به هم ریخته است و کوتاهی جملات و فعل ها در کلام دیده می شود.
سطح ادبی
فصل 10 : سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی
سطح ادبی
گونه های نثر فنی و مصنوع جایگاهی ندارند.
توصیف پدیده ها و شخصیتها در نثر این دوره ،عینی کوتاه، بیرونی و مشخص است.
قالب ها و ساختار داستانی متنوع و گوناگون است.
در نشر این دوره سبک های متفاوتی در داستان نویسی وجود دارد.
مثال
سبک جمال زاده سبک آل احمد سبک هدایت و سبک دولت آبادی
سطح فکری:
نثر داستانی تنوع مضمون دارد.
زمان های تاریخی ،سیاسی ،علمی فلسفی و.... نگاشته میشوند.
اساطیر یونانی ،رومی هندی و عبری رد پای آشکاری در داستان نویسی معاصر دارند.
مکتبهای فلسفی و ادبی قرن نوزدهم و بیستم اروپا مانند رمانتیسم در ادبیات داستانی این دوره حضوری آشکار و تأثیر گذار دارند.
مثال
از موضوعات عمده داستان در این دوره میتوان به عشق ،انسان ستیز با خرافات آموزش و پرورش نفت مسائل ،زنان ،روشن ،فکری به داری کارگری سیاست استبداد انقلاب و جنگ اشاره کرد.
سبک شناسی دوره انقلاب اسلامی
الف) شعر:
سطح زبانی:
زبان و واژگان شعری در قصاید دوره انقلاب به سبک خراسانی نزدیک است.
واژگان متناسب با دین جبهه و جنگ شهادت ایثار و وطن دوستی در شعر و نثر این دوره بیشتر شد.
باستان گرایی و علاقه فراوان به استفاده از واژه های کهن در زبان شعر این دوره محسوس است.
آشنایی زدایی زبانی و روی آوردن به ترکیبهای بدیع و بی سابقه که در نتیجه روی آوردن به مفاهیم انتزاعی حاصل شده است.
سطح ادبی:
بعد از پیروزی انقلاب قالب های سنتی مورد توجه قرار گرفت و شیوۀ نیمایی به ویژه در میان جوانان و انقلابیون تا حدودی از رونق افتاد و قالب های قصیده و غزل رایج شدند.
در شعر سنتی این دوره تقلید از سبک عراقی و خراسانی و تمایل به آنها زیاد است.
گرایش به خیال بندی شعر برخی شاعران این دوره را گاه به شعر بیدل و صائب نزدیک کرده است.
در سال های نخستین شعر این دوره از تمثیل و نمادگرایی کمتر بهره گرفته است و شاعران به صراحت بیان روی آورده اند؛ اما به تدریج با الهام از فرهنگ ،اسلامی تمثیل و نماد در ادبیات راه پیدا کرد.
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)
سطح فکری
فصل 10 : سبک شناسی دوره معاصر و انقلاب اسلامی
سطح فکری
شاعران به مفاهیم و مضامین اسلامی به ویژه فرهنگ عاشورایی توجه نمودند.
روح حماسه و عرفان در شعر این دوره آشکار است در حماسه بعد زمینی غلبه دارد و در عرفان بعد آسمانی؛ تلفیق این دو را در غزل حماسی انقلاب میتوان دید.
روی آوردن به مفاهیم انتزاعی در شعر این دوره آشکار است.
فرهنگ دفاع مقدس یکی از اصلی ترین درون مایه های شعر این دوره است.
نثر
سطح زبانی:
زبان داستان ها به ویژه در زمان جنگ بیشتر عامیانه است.
ساده نویسی که در دوره های پیش شروع شده بود در این دوره نیز ادامه یافت.
با انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی بسیاری از واژه های مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت و مبارزه و مقاومت وارد زبان داستان شد.
سطح ادبی:
از پایان دهه پنجاه تا پایان دهه شصت گرایش به داستان های بلند بیشتر از داستان کوتاه است در صورتی که قبل از انقلاب اقبال به داستان کوتاه، هم در میان مردم و هم نویسندگان وجود داشت از آغاز دهه هفتاد گرایش به داستان کوتاه بیشتر شد.
در دهه نخست انقلاب دوری از سبکهای جدید داستان دیده میشود اما به تدریج به ویژه بعد از جنگ گرایش به سبکهای جدید داستان نویسی مانند جریان سیال ذهن بیشتر میشود و نیز در دهه هشتاد شاهد داستانک نویسی مینیمال) و مدرن نویسی هستیم.
گرایش به برخی قالب های دیگر مانند ،خاطره قطعه ،ادبی ،سفرنامه شرح حال و نوشته های ادبی - تحقیقی رایج شد.
سطح فکری:
تنوع موضوع ها یکی از خصایص برجسته ادبیات داستانی پس از انقلاب است. دگرگونیهای بنیادی سرچشمه ای برای نویسندگان بعد از انقلاب شد.
اندیشه حاکم بر داستان های دهه اول پس از پیروزی انقلاب ابتدا سیاسی بودن و در مرحله بعد اجتماعی بودن است.
از مضامین نثر این دوره میتوان به بی توجهی به مادیات دعوت به اخلاقیات استکبارستیزی مبارزه با بی عدالتی اجتماعی، استقبال از شهادت و فرهنگ ایثار و دفاع از وطن اشاره کرد.
یکی از ویژگی های ادبیات داستانی معاصر تا پیش از انقلاب، غیردینی و گاه ضددینی بودن آن است. حتی گاهی در آثار غیردینی مبارزه با ا لطلاب، غیردینی و گاه دینی بودن اصل اسلام و تعالیم آن دیده میشود.
تفکر انسان گرایانه اومانیسم که در آثار قبل از انقلاب وجود داشت گاهی در برخی از آثار بعد از انقلاب به گونه ای کمرنگ مشاهده میشود.
جزوات جامع پایه (3)
جزوه جامع فارسی (3)
جزوه جامع نگارش (3)
جزوه جامع زبان انگلیسی (3)
جزوه جامع کتاب کار انگلیسی (3)
جزوه جامع سلامت و بهداشت
جزوه جامع ریاضی و آمار (3)
جزوه جامع فلسفه (2)
جزوه جامع جامعه شناسی (3)
جزوه جامع علوم و فنون ادبی (3)
جزوه جامع جغرافیا (3)
جزوه جامع عربی (3) رشته انسانی
جزوه جامع دین و زندگی (3) رشته انسانی
جزوه جامع تحلیل فرهنگی
جزوه جامع تاریخ (3) ایران و جهان معاصر
جزوه جامع مدیریت خانواده و سبک زندگی (پسران)
وزن در شعر نیمایی
فصل 11 : وزن در شعر نیمایی
وزن در شعر نیمایی
هر بیت دو پاره یا مصراع دارد که چونان کفه های ترازو با یکدیگر برابرند و به طور دقیق نشانه های هجایی و وزن آن دو، همگونی و برابری دارند.
نیما برای رهایی از تنگناهای عروضی مبتنی بر تساوی و نظم هجاهای هر مصراع شکل جدیدی از وزن را ایجاد کرد. به این صورت که قید تساوی هجاهای دو مصراع را برداشت و دست شاعر را در سرودن شعر باز گذاشت؛ بی آنکه از زیبایی موسیقایی وزن قدیم بکاهد.
شعر نیمایی وزن عروضی دارد؛ اما کوتاهی و بلندی مصراع ها و نیز تعداد هجاها برابر نیست.
یعنی لازم نیست که تعداد وزن واژه های هر بخش آن یکسان باشد؛ مثلاً در یک مصراع میتوان یک فاعلاتن آورد و در مصراع دیگر، دو یا سه یا چهار؛ یا حتی میتوان نیمی از یک وزن واژه را در یک مصراع قرار داد.
کوتاهی و بلندی مصراع های ،شعر در برخی از قالب های شعر کهن مانند قالب مستزاد پیشینه داشته است.
در عروض سنتی برای هر یک از وزن ها اسمی نهاده اند.
مثال
وزن حاصل از تکرار ارکان زیر را چنین می نامند:
برای نام گذاری وزن ها به شیوۀ عروض عرب ،بیت مبنای محاسبه قرار میگیرد که در عروض سنتی آن را «بحر» نامیده اند.
کوتاه ترین مصراع شعر سنتی فارسی دو رکن و طولانی ترین آن چهار رکن دارد که در مجموع بیت های شعر فارسی ۴ ۶ یا ۸ پایه خواهند داشت.
اگر تعداد پایه ها هشت تا باشد به آن «متن» میگویند.
اگر تعداد پایه ها شش تا باشد به آن «مدس» میگویند.
اگر تعداد پایه ها چهار تا باشد به آن (مربع) میگویند.
چنانچه پایه آخر کامل باشد. «سالم» و اگر یک هجا از رکن پایانی حذف شود. «محذوف» نامیده می شود.
حسن تعلیل
فصل 12 : حسن تعلیل، حس آمیزی و اسلوب معادله
حسن تعلیل
حسن تعلیل در لغت به معنای دلیل و برهان نیکو آوردن است.
در اصطلاح ادبی آن است که دلیلی هنری (شاعرانه و غیر واقعی برای امری بیاورند؛ به گونه ای که بتواند مخاطب را اقناع کند و خیال انگیز باشد.
مثال
نرگس همی رکوع کند در میان باغ زیرا که کرد فاخته بر سرو مؤذنی
باران همه برجای عرق میچکد از ابر پیداست که از دست کریم تو حیا کرد
رسم بدعهدی ایام چو دید ابر بهار گریداش بر سمن و سنبل و نسرین آمد
حس آمیزی
عبارت است از آمیختن دو یا چند حسن در کلام چنان که ذهن را به کنجکاوی وا دارد و با ایجاد موسیقی معنوی بر تأثیر و زیبایی سخن بیفزاید.
حس آمیزی گاه آمیختگی حواس با امور ذهنی و انتزاعی است.
مثال
سپهبد پرستنده را گفت گرم سخن های شیرین به آوای نرم
بر لب کوه جنون خنده شیرین بهار نقش زخمی است که از تیشه فرهاد شکفت
با من بیا به خیابان تا بشنوی بوی زمستانی که در باغ رخنه کرده است.
از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر یادگاری که در این گنبد دوار بماند
اسلوب معادله
بیان مطلبی در دو عبارت مستقل به نحوی که یکی از طرفین معادلی است برای تأیید عبارت دیگر؛ چنان که زیبایی آفرینی آن بر پایه شباهت باشد.
به عبارتی دیگر معمولاً مفهومی ذهنی در یک مصراع یا بیت و مفهومی محسوس در مصراع یا بیتی دیگر برای تأیید آن می آید.
این شیوه برابر نهادن مفاهیم و محسوس شدن امری معقول برای خواننده موجب زیبایی آفرینی میشود.
مثال
دود اگر بالا نشیند. کسر شأن شعله نیست جای چشم ابرو نگیرد؛ گرچه او بالاتر است
سعدی از سرزنش خلق نترسد، هیهات غرقه در نیل چه اندیشه کند باران را
آدمی پیر چو شد، حرص جوان می گردد خواب در وقت سحرگاه گران می گردد
مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران
پوشش تمام محتواهای درسی پایه (3)- آزمون آنلاین تمامی دروس پایه (3)
- گام به گام تمامی دروس پایه (3)
- ویدئو های آموزشی تمامی دروس پایه (3)
- گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس پایه (3)
- فلش کارت های آماده دروس پایه (3)
- گنجینه ای جامع از انشاء های آماده پایه (3)
- آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه پایه (3)