صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

پاسخ تحقیق کنید صفحه 26 هدیه های آسمانی ششم

-

گام به گام تحقیق کنید صفحه 26 درس سرور آزادگان

-

تحقیق کنید صفحه 26 درس 3

-

1- درباره ی کودکان و نوجوانان دیگری که در حماسه ی کربلا حاضر بودند، تحقیق کنید و آن را برای دوستانتان در کلاس بخوانید.

2- یک نوجوان مسلمان برای زنده نگهداشتن نام و قیام امام حسین (علیه السّلام) چه  کارهایی می تواند انجام دهد؟

عاشورا صحنه هنرمندی خاندان اهل بیت پیامبر بود. روزی که قصاوت دشمنان رسول اسلام بر همگان آشکار شد چرا که آنان به کودکان و نوجوانان حاضر در این میدان هم رحم نکردند. با تحقیق درباره کودکان و نوجوانان در حماسه کربلا می‌توان دریافت که چه کسانی در این حماسه تاریخی حضور داشتند:

تحقیق درباره کودکان و نوجوانان در حماسه کربلا

در منابعی مانند کتاب الفتوح ابن اعثم کوفی که در قرن سوم هجری قمری نوشته شده است، ارشاد شیخ مفید و تاریخ طبری، حضور ۸۴ بانو و کودک در واقعه عاشورا ذکر شده که حدود ۳۰ تن از آن‌ها کودک بودند.

۱- قاسم بن الحسن (ع(:

سن: ۱۳ سال

پدرش امام حسن مجتبی (ع) و مادرش «رمله» می‌باشد. او پس از اصرار زیاد از امام حسین (ع) اجازه به میدان رفتن گرفت. او کارزار سختی نمود و با اینکه نوجوانی کم سن و سال بود، پس از کشتن چند نفر از دشمنان، در نهایت‌بر اثر ضربت شمشیر نقش بر زمین گشت و به شهادت رسید.

۲- ابوبکر بن الحسن (ع(:

پدرش امام حسن مجتبی (ع) و مادرش، کنیز آن حضرت بود. او از مدینه همراه عمویش امام حسین (ع) به کربلا آمد و بعد از شهادت برادرش قاسم، به میدان آمد و جنگید تا به فیض شهادت نایل گشت.

۳- عبدالله بن الحسن (ع(:

سن: ۱۱ سال

پدرش امام حسن مجتبی (ع) و مادرش، دختر شلیل بن عبدالله می‌باشد. عبدالله در کربلا نوجوانی بود که به سن بلوغ نرسیده بود و، چون عمویش حسین (ع) را زخمی و بی‌یاور دید، خود را به آن حضرت رسانید و گفت: «به خدا قسم از عمویم جدا نمی‌شوم». در آن هنگام شمشیری به طرف امام حسین (ع)) روانه شد. عبدالله دست خود را سپر شمشیر قرار داد و دستش به پوست آویزان شد و فریاد زد: «عموجان»! حسین (ع) او را در بغل گرفت و به سینه چسبانید و فرمود: برادرزاده! بر این مصیبت که بر تو وارد آمده است، صبر کن و از خداوند طلب خیر نما، زیرا خداوند تو را به پدران صالحت ملحق می‌کند. ناگاه حرمله بن کاهل تیری بر او زد و او در دامان عمویش حسین (ع)، به شهادت رسید.

۴- عون بن عبدالله:

پدرش عبدالله و مادرش حضرت زینب (س) است. او در اوائل راه مکه به کربلا، در «وادی عقیق» به امام حسین (ع) پیوست. او در روز عاشورا به میدان نبرد تافت و شمشیر زد تا به شهادت رسید. رجزی که در میدان جنگ می‌خواند، چنین بود: «اگر مرا نمی‌شناسید من پسر عبداللّه جعفرم همان که در بهشت با دو بال پرواز می کند…». در زیارت ناحیه مقدسه آمده است:

سلام بر عون فرزند عبدالله بن جعفر، همان طیّار بهشت، هم پیمان ایمان، هماورد همگنان، یاور خدای رحمان و تلاوت کنندگان قرآن. خداوند، قاتل او عبدالله بن قطبه طایی را لعنت کند.

۵- محمدبن عبدالله:

پدرش عبدالله و مادرش خوصاء می‌باشد. او با برادرش «عون» در راه مکه به کربلا در «وادی عقیق» به امام حسین (ع) پیوست و در روز عاشورا قبل از برادرش عون به میدان رفت و به شهادت رسید. در زیارت ناحیه مقدسه آمده است:
«
سلام بر محمد بن عبدالله بن جعفر که جایگاه جدش را در بهشت دید و پس از برادرش، به شهادت رسید و نگه دار بدن برادر بود. خداوند، قاتل او عامر بن نهشل تمیمی را لعنت کند».

۶- عبدالله بن مسلم:

سن: ۱۴ سال

پدرش مسلم بن عقیل و مادرش رقیه دختر حضرت علی (ع) می‌باشد. وی در روز عاشورا در میدان جنگ، سه مرتبه با دشمن کارزار کرد. دشمن به سوی او تیری رها کرد و و عبدالله دستش را روی صورت گذاشت تا از اصابت تیر جلوگیری کند. تیر دستش را به پیشانی دوخت. تیری دیگر، قلب او را نشانه گرفت. شهادت او در روز عاشورا این‌گونه بود.

۷- محمد بن مسلم:

سن: ۱۳ سال

پدرش مسلم بن عقیل و مادرش از کنیزان بود. او در روز عاشورا پس از شهادت برادرش «عبدالله» در حمله دسته جمعی فرزندان ابی طالب به دشمن شرکت کرده، سپس به شهادت رسید.

۸- عمرو بن جُناده انصاری:

سن: ۹ یا ۱۱ ساله

از شهیدان نوجوان کربلا است که پدرش در رکاب سیدالشهداء علیه‏السلام شهید شد. او هنگامی که خواست به میدان برود، امام فرمود: «پدر این جوان کشته شد، شاید مادرش راضی نباشد که به میدان رود.» گفت: مادرم دستور داده که به میدان بروم و لباس جنگ بر من پوشانده است. عمرو به میدان رفت و رجز خواند و جنگید تا کشته شد. نام او در زیارت ناحیه مقدسه آمده است.

9- حضرت علی اصغر:

سن: حدود ۶ ماه

 

2- دروغ نمی گوید، در برابر دشمنان اسلام ایستادگی می کند، امر به معروف و نهی از منکر می کند،  برای زنده نگه داشتن دین اسلام دست از تلاش بر نمی دارد.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم
  • آزمون آنلاین تمامی دروس
  • گام به گام تمامی دروس
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
  • فلش کارت های آماده دروس
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن


محتوا مورد پسند بوده است ؟

3.95 - 1498 رای

sticky_note_2 گام به گام قسمت های دیگر فصل سرور آزادگان

sticky_note_2 گام به گام فصل های دیگر هدیه های آسمانی ششم