صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

پاسخ خارج از کلاس صفحه 74 علوم تجربی دوم

-

گام به گام خارج از کلاس صفحه 74 درس درون آشیانه ها

-

خارج از کلاس صفحه 74 درس 10

-

در جاهایی از كشور ما كرم ابریشم پرورش می دهند. با مراجعه به کتابخانه یا سایت های معتبر درباره ی اینکه چگونه كرم ابریشم را پرورش می دهند، اطّلاعات جمع آوری كنید و نتیجه را با همکلاسی هایتان به اشتراک بگذارید.

خلاصه ای در مورد پرورش کرم ابريشم

کرم ابریشم به منظور تولید پیله پرورش داده می شود و از پیله ها جهت ابریشم کشی استفاده می گردد. الیاف ابریشم یکی از مواردی است که در تهیه منسوجات ، قالی و سایر دست بافت ها به کار می رود و امروزه یکی از اقلام مهم صنعتی برخی از کشورها پرورش دهنده ی کرم ابریشم به شمار می آید. الیاف ابریشم دارای درخشندگی بسیار زیبا بوده و از بهترین الیاف جهت تهیه البسه انسان محسوب می گردد. تقریباً در حدود 5000 سال قبل چینی ها به این واقعیت پی بردند که از ابریشم حاصله از کرم ابریشم می توان الیافی جهت تهیه منسوجات به دست آورد .

تاریخچه ابریشم در ایران را با این که عده ای از مورخین منوط به عبور جاده ابریشم از ایران می دانند ولی شواهدی در دست است که قبل از این زمان نیز پرورش کرم ابریشم رواج داشته و پارچه ابریشمی از زمان های بسیار قدیم در ایران بافته می شده است .

تعداد انواع کرم هایی که پیله می سازند به بیش از ده رقم می رسد که اکثرآنها وحشی بوده ولی کرمی که بیشتر مورد بهره برداری قرار می گیرد کرم ابریشم  (sericarin mori)می باشد. چرخه زندگی و نحوه ترشح و تولید ابریشم توسط کرم بدین ترتیب است که ابتدا حشره ماده بر روی برگ درختان تخک ریزی می کند. در فصل بهار تخم ها تبدیل به کرم های کوچکی می گردند  برای پرورش کرم ها باید برگ توت کافی و مرغوب در اختیارشان قرار داد .

به علت این که کرمهای جوان در مقابل امراض حساس می باشند باید آنها را در اتاقی که درجه حرارت و رطوبت معینی دارد پرورش داد. برگ های توت را باید با کارد مخصوص و تمیز یا با ماشین برگ بُر قطعه قطعه کرده و به مصرف تغذیه کرم ها رساند و از دادن برگ های ضخیم و زرد به کرم های جوان خودداری نمود .

پس از این که مدتی ازپرورش کرم ها گذشت رشد و فعالیت آنها زیاد شده و پرورش آنها به محل بزرگ و وسیع تری محتاج می باشد .

پرورش کرم های بالغ در محل های مخصوصی به نام تلنبار صورت می گیرد. در این دوره، چون مقدار زیادی برگ مورد نیاز است باید برگ توت را با شاخه در اختیار کرم گذاشت. برگ ها باید تمیز و عاری از گرد و خاک باشند .

پس از مدتی کرم ها از اشتها افتاده و رنگ بدنشان به تدریج تغییر یافته به رنگ زرد شیری در می آیند و از طول بدنشان کم می شود. این حالت را مرحله تنیدن پیله می نامند. در این مرحله کرم ها را به قالب های مخصوص تنیدن پیله (مابشی) هدایت می کنند. جنس مابشی از مقوا بوده و از تعداد بسیار زیادی حجره که دارای اندازه های یکسان می باشند تشکیل شده است. تعداد 10 عدد قاب را در یک چهار چوب چوبی قرار داده و آنها را در روی بستر پرورش قرار می دهند. این قالبها در بالای بستر پرورش دارای حرکت دورانی بوده و بتدریج لاروها به داخل چهارخانه هدایت شده در آنجا تبدیل به شفیره می شوند .

زمان جمع آوری پیله وقتی است که شفیره به رنگ قهوه ای در آمده باشد. برداشت پیله در پرورش مدرن کرم ابریشم که پیله ها در داخل خانه های قاب مخصوص تنیدن پیله می شوند ساده بوده و با استفاده از شانه یا دستگاه مخصوص برداشت پیله انجام می شود .

منبع: اخبار روستا



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم
  • آزمون آنلاین تمامی دروس
  • گام به گام تمامی دروس
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
  • فلش کارت های آماده دروس
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن


محتوا مورد پسند بوده است ؟

4 - 13 رای

sticky_note_2 گام به گام قسمت های دیگر فصل درون آشیانه ها

sticky_note_2 گام به گام فصل های دیگر علوم تجربی دوم