صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

پاسخ پرسش های نمونه صفحه 135 تاریخ (1) ایران و جهان باستان

-

گام به گام پرسش های نمونه صفحه 135 درس دین و اعتقادات

-

پرسش های نمونه صفحه 135 درس 14

-

1) اعتقادات و سیاست دینی شاهان هخامنشی چگونه بود؟

2) سیاست دینی اشکانیان، چه آثار و نتایج فرهنگی و اجتماعی در پی داشت؟

3) آثار و پیامدهای سیاسی و دینی رسمیت یافتن دین زرتشتی در دوران ساسانی را بررسی کنید.

4) بررسی کنید که وجود آتشکده های سه گانه در دوران ساسانیان، با کدام یک از مباحث درس 12 ارتباط دارد.

5) تأثیر رقابت و دشمنی سیاسی میان امپراتور یهای ساسانی و روم را بر وضعیت مسیحیان ایران شرح دهید.

1) اعتقادات: اکثر پژوهشگران برجسته ایرانی و غیر ایرانی در خصوص پیروی هخامنشیان از دین زرتشتی اختلاف نظر دارند عده ای از آنان بر پایه برخی مندرجات سنگ نوشته ها و دیگر شواهد تاریخی استدلال می کنند که هخامنشیان زرتشتی بوده اند و گروهی دیگر این نظر را قبول ندارند و می گویند شاهان هخامنشی به باورهای کهن ایرانیان اعتقاد داشته اند.

سیاست دینی هخامنشیان: پادشاهان هخامنشی مردم را در پیروی از دین خود آزاد می گذاشتند و فرهنگ و عقاید اقوام تابع حکومت خود را محترم می شمردند. رفتار آزاد منشانه کورش بزرگ با مردمان مغلوب و احترام او به دین و آداب و رسوم این مردمان نشانه مطلب فوق می باشد.

2) آزادی دینی اشکانیان زمینه مناسبی را برای همزیستی مسالمت آمیز پیروان دین ها و عقاید مختلف فراهم کرد از این رو یونانی تبارانی که در ایران می زیستند بدون هیچ مزاحمتی خدایان خود را می پرستیدند یهودیان، حکومت ایران را پناهگاه مناسبی برای خود می دانستند. مسیحیان در قلمرو اشکانی احساس امنیت می کردند و حتی مبلغان بودایی نیز برای آیین خودرا راحت تبلیغ می نمودند.

3) الف) پیامد سیاسی: با این اقدام دین وسیاست بهم گره خورد از یک سو پادشاهان به پشتیبانی کامل از دین رسمی پرداختند و از سوی دیگر روحانیون زرتشتی قدرت و حاکمیت پادشاهان ساسانی را تأیید کردند.

ب) پیامدهای دینی: گسترش ورسمیت یافتن دین زرتشتی، نفوذ و قدرت روحانیون زرتشتی را به طرز چشمگیری افزایش داد به طوری که پادشاهان معمولا برای تصمیم گیری در مسائل مهم حکومت با موبدان مشورت می کردند و روحانیون زرتشتی علاوه بر تعالیم آموزه های دینی و اجرای مراسم مذهبی عهده دار پست ها و مقام های مهمی نیز گشتند. مکتوب شدن اوستای شفاهی توسط موبدان برای این که در مقام بحث و جدل با سایر ادیان بتوانند با سند و مدرک معتبر صحبت نمایند – برپا ساختن آتشکده های فراوان در شهرها و روستاهای مختلف ایران - در عصر ساسانی اوستا به زبان پهلوی ترجمه و شرح و تفسیرهایی بر آن نوشته شد همچنین سایر کتاب های اعتقادی نیز بر اساس تعالیم زرتشت به زبان پهلوی تألیف گردید مثل دینکرد - سخت گیری نسبت به گروه های غیرزرتشتی.

4) خانواده

5) یکی از مناطقی که سبب اختلاف سیاسی میان ایران وامپراتوری روم بودارمنستان می باشد در اثر مسیحی شدن عده زیادی از مردم این منطقه، پادشاهان ایرانی واکنش نشان داده و موجب آزار واذیت مسیحیان این ناحیه و سایر شهرهای مسیحی نشین ایران گشتند در این زمینه شاپور دوم ساسانی بیشترین خشونت ها را نسبت به مسیحیان اعمال نمود. بعد از او چند تن از پادشاهان ساسانی نسبت به مسیحیان به دیده اغماض نگاه کرده و دست از تعرض آنها برداشتند یزدگرد اول و خسرو پرویز نیز از جمله پادشاهانی بودند که رابطه دوستانه با مسیحیان برقرار نمودند.



مای درس ، برترین اپلیکیشن کمک درسی ایران

پوشش تمام محتواهای درسی پایه چهارم تا دوازدهم
  • آزمون آنلاین تمامی دروس
  • گام به گام تمامی دروس
  • ویدئو های آموزشی تمامی دروس
  • گنجینه ای از جزوات و نمونه سوالات تمامی دروس
  • فلش کارت های آماده دروس
  • گنجینه ای جامع از انشاء های آماده
  • آموزش جامع آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد زبان انگلیسی و ... ویژه

کاملا رایگان

+500 هزار کاربر


همین حالا نصب کن


محتوا مورد پسند بوده است ؟

5 - 0 رای

sticky_note_2 گام به گام قسمت های دیگر فصل دین و اعتقادات

sticky_note_2 گام به گام فصل های دیگر تاریخ (1) ایران و جهان باستان