صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

تاثیرات زندگی ما بر هواکره

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | تاثیرات زندگی ما بر هواکره
bookmark_border دهم تجربی دهم ریاضی
book شیمی (1)
bookmarks فصل 2 : ردِّ پای گازها در زندگی
6 ماه قبل
0

تاثیرات زندگی ما بر هواکره

سبک زندگی انسان، نوع وسایلی كه در زندگی استفاده می كند و رفتارهایی كه در شرایط مختلف محیطی انجام می دهد، روی هواكره تأثیر می گذارد برای مثال، نوع وسیله نقلیه ای كه برای رفتن به مدرسه، محل كار، سفر و ... استفاده می كنیم.

همه این کار ها به دلیل مصرف انرژی مقداری کربن دی اکسید وارد هواکره می کند و درصد گازهای هواكره را تغییر می دهد. در واقع سبک زندگی می تواند بیانگر میزان اثر گذاری هر یک از انسان ها بر كرۀ زمین و هواكره باشد. ردپا اصطلاحی است كه به این اثر نسبت داده اند. یكی از این ردپاها، ردپای كربن دی اكسید است. برای اینكه مقدار كربن دی اكسید در هواكره از مقدار طبیعی آن فراتر نرود، باید مقدار اضافی کربن دی اکسید به وسیلۀ گیاهان یا دیگر پدیده های طبیعی مصرف شود. حال هر چه مقدار كربن دی اكسید وارد شده به طبیعت زیادتر باشد، ردپای ایجاد شده سنگین تر و اثر آن ماندگارتر خواهد بود؛ زیرا زمان لازم برای تعدیل این اثر به وسیله پدیده های طبیعی طولانی تر است.

1 در اثر سوزاندن سوختهای فسیلی، انواع آلاینده ها وارد هوا كره می شود.

2 هوای آلوده بوی بدی دارد و چهره شهر را زشت می كند. این هوا باعث سوزش چشم، سردرد، تهوع و به وجود آمدن انواع بیماری های تنفسی مانند سرطان ریه می شود.

دانشمندان با استفاده از بالون های هواشناسی، ماهواره ها، كشتی های اقیانوس پیما و گویچه های شناور در دریاها كه به حسگرهای دما مجهز هستند، پیوسته دمای كرۀ زمین را در سرتاسر نقاط آن رصد می كنند. شواهد نشان می دهند كه در طول سدۀ گذشته میانگین دمای كرۀ زمین افزایش یافته است. این افزایش دما سبب شده تا شرایط آب و هوایی در نقاط گوناگون زمنی تغییر كند.


سایر مباحث این فصل