صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

نیرو های بین مولکولی

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | نیرو های بین مولکولی
bookmark_border دهم تجربی دهم ریاضی
book شیمی (1)
bookmarks فصل 3 : آب، آهنگ زندگی
6 ماه قبل
0

نیرو های بین مولکولی

نیروهای بین مولکولی در تعیین حالت فیزیکی و خواص یک ترکیب نقش مهمی دارند. گازها، دارای مولکول های مجزا با کمترین برهم کنش ها هستند. اما برهم کنش مولکول ها در مایع ها بیشتر است و در جامدها، برهم کنش ها میان مولکول ها می تواند به بیشترین مقدار ممکن برسد. از این رو در شرایط یکسان، نیروهای بین مولکولی در حالت جامد قوی تر از حالت مایع و آن هم به مراتب قوی تر از حالت گازی است. البته باید توجه داشت که نیروهای بین مولکولی به طور عمده به میزان قطبی بودن مولکول ها و جرم آنها وابسته است.

به برهم کن شهای میان مولکول های سازندۀ یک ماده، نیروهای بین مولکولی می گویند؛ نیروهایی که ذره های سازندۀ گاز به یکدیگر وارد می کنند یا نیروهایی که مولکول های مواد به حالت مایع و جامد را در کنار یکدیگر نگه می دارند.

مطابق جدول، هر دو ماده مولکول های خمیده و قطبی دارند، اما آب با جرم مولی نزدیک به نصف جرم مولی هیدروژن سولفید، دمای جوش غیرعادی و بالاتری از آن دارد به طوری که تفاوتی برابر با \({160^0}C\)  را نشان می دهد. گویی نیروی جاذبه میان مولکول های آب از آنچه انتظار می رود، قویتر است.

با جهت گیری مولکول های قطبی یک ماده در میدان الکتریکی آشنا شدید. این ویژگی مبنای اندازه گیری کمیتی به نام گشتاور دوقطبی است؛ کمیتی تجربی که با افزایش میزان قطبیت مولکول ها، افزایش می یابد. برای نمونه گشتاور دوقطبی مولکول هایی مانند 2O، 2COو 4CHبرابر با صفر است، در حالی که گشتاور دوقطبی مولکولهای H2O و H2S به ترتیب برابر با 1/85D و 0/97D است. این کمیت ها نشان می دهند که میزان قطبیت مولکول های آب و قدرت نیروهای بین مولکولی آن نزدیک به دو برابر مولکول های هیدروژن سولفید است. از این رو نیروهای جاذبه میان مولکولهای H2O به اندازه ای قوی است که در شرایط اتاق می تواند این مولکول ها را کنار یکدیگر نگه دارد و آب به حالت مایع باشد.

گشتاور دوقطبی (\(\mu \) ) مولکول ها را با یکای دبای (D) گزارش می کنند.

از آنجا که بارهای الکتریکی ناهمنام یکدیگر را می ربایند، در یک نمونه آب که دارای شمار بسیاری مولکول H2است، سرمثبت هر مولکول، سرمنفی مولکول همسایه را جذب می کند. از این رو در مجموعه ای از مولکول های آب، هر اتم هیدروژن با یک نیروی جاذبۀ قوی از سوی اتم اکسیژن درمولکول همسایه جذب می شود. این نیروهای جاذبۀ قوی میان مولکول های آب که در آن هیدروژن نقش کلیدی ایفا می کند، پیوندهای هیدروژنی نامیده می شود.

به جز پیوندهای هیدروژنی، به نیروهای جاذبه بین مولکولی، نیروهای واندروالس می گویند.


سایر مباحث این فصل