صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

ویژگی های علم فقه در جهان اسلام

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | ویژگی های علم فقه در جهان اسلام
bookmark_border دوازدهم انسانی
book جامعه شناسی (3)
bookmarks فصل 10 : افق علوم اجتماعی در جهان اسلام
6 ماه قبل
0

ویژگی های علم فقه در جهان اسلام

علم فقه ( فقه اسلامی ) ؛ مسائل اجتماعی را توصیف و تبیین نمی‌ کند اما درباره چگونگی رفتار اجتماعی مسلمانان و جامعه اسلامی ، احکام و قواعدی را مطرح می‏ کند . 
 
 علم فقه : 
 علم تجویز رفتار اجتماعی مناسب برای مسلمانان و جامعه اسلامی برای عبور از وضع موجود به وضع مطلوب است . 
 جامعه اسلامی با استفاده از علم فقه ( شاخه علم اجتماعی مسلمانان ) ، رفتارها و هنجارهای اجتماعی را ارزیابی و نقد می‏ کند و درباره آنها داوری می‏ نماید . 
 
 علم فقه ( فقه اسلامی ) ؛ نه تنها ویژگی ­های جامعه آرمانی و مطلوب را مشخص می‏ کند بلکه راه ­های برون رفت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب را تجویز می‏ کند . 
 در طول تاریخ ، در جهان اسلام ، مکاتب و مذاهب مختلف فقهی فعال بوده اند . 

 توضیح : دلیل پیدایش و فعالیت مکاتب و مذاهب مختلف فقهی در جهان اسلام این بوده‌ است که در طول تاریخ در جهان اسلام ، سبک ­های زندگی ، نظام ­های اجتماعی و بویژه قدرت ­های اجتماعی مختلفی وجود داشته‌ است ، لذا در هر دوره و متناسب با هر کدام از آنها ، مکاتب و مذاهب فقهی مختلفی نیز ایجاد و فعال شده‌ اند . 

 علم فقه ( فقه اسلامی ) ؛ با به رسمیت شناختن تفاوت ­های قومی ، نژادی ، زبانی ، فقهی و . . . آنها را از یک تهدید به فرصتی برای شکل گیری امت اسلامی ، تبدیل نموده است .  
 علم فقه ( فقه اسلامی ) ، بیان کننده آرمان ­های اجتماعی جهان اسلام بوده‌ است . آرمان هایی مانند : مدارای اجتماعی با مسلمانان و همه کسانی که بدنبال زندگی صلح امیزند / دفاع از مرزهای اسلامی در برابر تهاجم متجاوزان / تلاش برای تحقق و گسترش عدالت و دفاع از مظلومان و ستم دیدگان جهان ؛ بدون در نظر گرفتن نژاد ، زبان و مذهب آنها . 

 

تهیه کننده: محمود کرمی


سایر مباحث این فصل