لوم اجتماعی جهان اسلام ؛ متناسب با معنای علم در جهان اسلام است .
علوم اجتماعی جهان اسلام برای توصیف و تبیین مسائل اجتماعی ؛ علاوه بر منابع و روش های تجربی از منابع و روش های عقلانی و وحیانی نیز استفاده می کند .
کاربرد روش های تجربی / عقلانی / وحیانی ، در توصیف و تبیین پدیده های اجتماعی .
عقلانیت مورد استفاده در جهان اسلام ؛ علاوه بر آنکه با داده های حسی و تجربی و همچنین با هنجارها ، ارزش ها و آرمان های فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی پیرامون خود تعامل فعال دارد ؛ آنها را مورد ارزیابی انتقادی قرار می دهد .
یعنی : عقلانیت جهان اسلام ؛ ضمن اهمیت دادن به داده های حسی - تجربی و ضمن لحاظ نمودن ارزش ها و آرمان های پیرامون خود ؛ آنها را در عین حال ؛ خطا پذیر و انحراف یاب نیز قلمداد می کند . . بنابراین ؛ عقلانیت الهی محور جهان اسلام ؛ بعنوان عقلانیت پویا ، پیشرو و جهانی اندیش ؛ فارغ از تعصب و پیش داوری ؛ ضمن توجه و لحاظ نمودن داده های تجربی و یافته های ارزشی و هنجاری پیرامون خود ؛ آنها را قابل نقد و ارزیابی نیز می داند .
عقلانیت در جهان اسلام ؛ با وجود تعامل با فرهنگ و سنت های تاریخی محیط خود ، ارزش ها و اعتبار روشنگرانه خود را از متن فرهنگ و کنش های عام الن نمی گیرد ، بلکه عالمان با استفاده از این عقلانیت ، به گونه ای مستقل به ارزیابی فرهنگ و تاریخ مربوط به خود می پردازند .
یعنی : عقلانیت در جهان اسلام ؛ صرفا از دل فرهنگی فرهنگی و تاریخی محیط خود برنیامده است چرا که در این صورت برد روشنگری و هدایت گری آن محدود به همان محیط خود می شد . درست این است که بگوییم ؛ عقلانیت جهان اسلام ضمن ارتباط با فرهنگ و سنت های تاریخی محیط خود و درک و و نیازهای آنها ؛ قدرت هدایت گری خود را از حقایق جهانشمول الهی می گیرد و به همین دلیل برد روشنگری آن شامل تمامی انسان ها و جوامع بشری می باشد . در عقلانیت جهان اسلام ؛ ملاک ها و شاخص های عقلانی بودن امور در اصل از حقایق الیزال الهی سرچشمه می گیرند .
به همین دلیل است که عاملان انسانی بواسطه تجهیز به این عقلانیت ، توان عبور از تعصبات فرهنگی و تاریخی و امکان نقد آنها را می یابند.
عقلانیت جهان اسلام ؛ در تولید دانش علمی درباره محیط فرهنگی و اجتماعی ، نقش محوری دارد . ولی همه عرصه های علمی را به تنهایی سامان نمی دهد ، بخشی از آن را به کمک حس و تجربه زیسته و بخشی دیگر را با استفاده از وحی سامان می بخشد .
یعنی : عقلانیت جهان اسلام ؛ عقلانیت و و بیگانه با روش های انسان ساخته مانند روش های حسی - تجربی و . . . نیست . بلکه ؛ این عقلانیت ضمن اینکه پایه در حقایق الهی دارد ، در تولید دانش علمی و به اقتضای موضع مورد بررسی ؛ از روش های مختلف حسی / تجربی / وحیانی بهره می گیرد .
علوم اجتماعی جهان اسلام ؛ علاوه بر تبیین وضعیت موجود جهان اسلام ؛ درباره وضعیت مطلوب و آرمانی جامعه اسلامی و همچنین جامعه جهانی نیز داوری خواهد کرد و راه های برون رفت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب را شناسایی می کند .
یعنی علوم اجتماعی جهان اسلام ؛ علاوه بر سطوح توصیفی و تبیینی ؛ دارای سطوح انتقادی و تجویزی نیز می باشد .
بطور خلاصه می توان گفت : عقلانیت جهان اسلام ؛ تمامی انسان ها و جوامع را مخاطب خود قرار می دهد و بعنوان عقالنیتی فرازمانی و فرامکانی ؛ شاخص ها و مالک های عقلانی بودن امور را از حقایق جهانشمول الهی می گیرد . عقلانیت جهان اسلام بعنوان عقلانیت حقیقت اندیش ؛ برد روشنگری و قدرت هدایت گری بسیار فراری از عقلانیت مصلحت اندیش صرفا این جهانی دنیای متجدد دارد .
تهیه کننده: محمود کرمی