صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

سیر تحول جنگ افزار ها

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | سیر تحول جنگ افزار ها
bookmark_border دهم تجربی دهم ریاضی دهم انسانی
book آمادگی دفاعی دهم
bookmarks فصل 9 : جنگ افزارشناسی و اصول تیراندازی
2 ماه قبل
0

 

سیر تحول و شناخت جنگ افزار ها

ابزارهای جنگی بشر از سنگ، چوب، تیر و کمان، نیزه و شمشیر شروع و پس از مدت زمانی به سلاح های گرم، توپ و تانک رسید.

 

سپس ماشین های جنگی شامل هواپیما، زیر دریایی، موشک های دور برد و...  وارد صحنه جنگ ها شدند ومیدان نبرد از زمین به دریا و اسمان گسترش پیدا کرد.

 

عقاب

موشک زمین به زمین عقاب، راکتی است که دراوایل جنگ توسط وزارت دفاع ساخته شده است. برابر گزار شهای منابع غربی،تعداد 330 فروند از این راکت سوخت جامد با کالیبر 240میلی متر در طول جنگاستفاده شد. لانچر راکت بر روی خودروی چهارچرخ قرارداده شده و دارای سامانه متحرک میباشد.حداکثر برد این راکت 45 کیلومتر گزارش شده است. بعدها راکت فجر 3جایگزین این راکت شد.

وزن راکت: 360 کیلوگرم

وزن سرجنگی: 70 کیلوگرم HEترکشی

حداکثر سرعت پرواز: 750 متر بر ثانیه

حداکثر تراست تولیدی: 76480 کیلونیوتن

حداکثر برد: 45 کیلومتر

کالیبر: 230 میلی متر

 

فجر۳

موشک بالستیک میان برد ساخته شده توسط ایران با برد نهایی (حدود ۲۰۰۰ کیلومتر) است. مقامات ایرانی اظهار داشته اند.این موشک قابلیت رادارگریزی داشته  .و توانایی اصابت چندین هدف به طور مستقل را دارد.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این موشک در طول مانور پیامبر! اعظم در تاریخ۳۱ مارس ۲۰۰۶ پرده برداری کرد. سرتیپ حسین سالمی فرمانده نیروی هوایی،"آزمایش موفقیت آمیز یک موشک جدید با توانایی های فنی و تاکتیکی بیشتر نسبت به موشکهایی که قبلا تولید شده است" را در تلویزیون اعالم کرد. او همچنین اظهار داشت که موشک سه کلاهک را حمل میکند که هر کلاهک میتواند هدف خود را به صورت دقیق مورد اصابت قرار دهد. وی برد موشک را که با توجه به ظرفیت حمل (بار مفید موشک) آن متفاوت است را مشخص نکرد.

 

فجر5

راکت فجر 5 با کالیبر 333 میلی متر ساخت  ایران بوده و دارای برد اعالم شده75 کیلومتر( برخی از کارشناسان نظامی برد واقعی این راکت را بیش از این میدانند که احتماال بدالیل امنیتی این مقدار ذکر شده) می باشد.این راکت می تواند سر جنگی 175 کیلوگرمی که شامل 90 کیلوگرم مواد منفجرهمی باشد را حمل نماید. (قابل به ذکر است که میزان موادHEشدید الانفجار82 -MKمنفجره قابل حمل توسط این راکت است .)کمی از بمب سقوط آزاد است!! و از این رو قدرت قابل ملاحظه ای را برای هر تیر از این راکت فراهم میآورد.

 

زالزال 3

موشک زلزال 3 از متفاوتترین موشکها هنگام پرتاب است.و میتوان در اين زمينه به قرارگرفتن 4 موتور بسیار کوچک در اين موشک که اقدام به تثبیت موقعیت موشک میکنند،اشاره کرد.موشکهای (زلزال ،زلزال 1 ،زلزال 2 و زلزال 3 )از نوع موشکهای بالستيک کوتاه برد و زمين به زمين هستند که از سوخت جامد استفاده ميکنند.موشک زلزال 1 درسال 1369 با برد 150 کيلومتر به توليد انبوه رسيد. موشک زلزال 2 با برد 210 کيلومتر و موشک زلزال 3 با برد حدود 400 کيلومتر، از قويترين موشکهاي  .خانواده زلزال هستند که در سال 1372 به توليد انبوه رسیدند.

 

فاتح

فاتح ۱۱۰ موشک بالستیک تک مرحلهای سوخت جامد زمین به زمین ایرانی است.

که آزمایش موفقیت آمیز آن در سال ۱۳۸۱ انجام شد. مدل اصلی این این موشک حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ کیلومتر برد دارد. وزن هنگام پرتاب آن ۳۴۵۰کیلوگرم است که ۵۰۰ کیلوگرم ان را کلاهک جنگی تشکیل میدهد و ۸۶ سانتیمتر طول دارد .در این موشک ساخته شده به  احتمال زیاد بر اساس راکت زلزال-۲واقع نوع هدایت شونده و دارای سیستم کنترلی زلزال-۲است.

فاتح-۱۱۰ برای جایگزین موشکهای قدیمی اسکاد ساخت شوروی تولید شده.

 هرچند تولید آن در ایران انجام شده اما بخشهایی از آن توسط پیمانکاران چینی تهیه شده است. در سال ۲۰۰۰ خزانه داری آمریکا شرکت صنعتی چینی دیوار بزرگ را به داشتن نقش کلیدی در طراحی این موشک متهم کرد. نسل چهارم این موشک که در سال ۱۳۹۱ معرفی شد دارای برد ۳۰۰ کیلومتر است.

 


سایر مباحث این فصل