صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن
2 سال قبل
0

هزینه های تولید، درآمد و سود:

هزینه های تولید:

پولی را که شما برای تولید صرف می کنید، «هزینه های تولید» می نامند؛ به عنوان مثال باید محلی را به عنوان کارگاه، مغازه یا دفتر کار خریداری یا اجاره کنید و همچنین ماشین آلات و سایر ابزارها و سرمایه های فیزیکی را تهیه کنید. همچنین باید مواد اولیه بخرید و نیز تعدادی کارگر و کارمند استخدام کنید.

مثلاً اگر تولیدکنندۀ گندم باشید، تا قبل از رسیدن به عایدی و خرمن، هزینه هایی را متقبل می شوید. این هزینه ها در واقع همان پول هایی اند که برای خرید یا اجارۀ عوامل تولید به صاحبان آنها می پردازید؛ مثالً زمین را در اختیار می گیرید تا در آن به فعالیت کشاورزی بپردازید .در مقابل، به صاحب زمین که ممکن است یک شخص، یا سازمان یا دولت باش «اجاره» می پردازید یا نیروی انسانی را به کار می گیرید و در مقابل، به کارگران و کارمندان خود، «مزد» یا «حقوق» می پردازید. همچنیناز سرمایۀ فیزیکی مثل تراکتور یا گاو آهن و گاو، برای فعالیت تولیدی خود استفاده می کنید و قیمت یا اجاره ابزار تولید را نیز به صاحبان آن می پردازید.

درآمد:

تولیدکنندگان با فروش محصولات خود، درآمد به دست می آورند.

کل محصول × قیمت = درآمد

سود:

اگر میزان درآمد از هزینه بیشتر باشد، می گوییم شما به عنوان تولیدکننده، از فعالیت خود سود برده اید. میزان سود برابر است با تفاوت درآمد و هزینه:

درآمد - هزینه ها = سود (یا زیان)


سایر مباحث این فصل