صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

کشاورزی و کار های آن

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | کشاورزی و کار های آن
bookmark_border هفتم
book کار و فناوری هفتم
bookmarks فصل 10 : پرورش و نگه داری گیاهان
6 ماه قبل
0

کشاورزی

کشاورز به فردی گفته می‌شود که برای تولید غذا و بهره‌ برداری اقتصادی به کشت و کار در زمین‌های کشاورزی و یا نگه‌ داری دام‌های اهلی می‌پردازد. یک کشاورز ممکن است در زمین خود به عنوان مالک و یا در زمین‌های افراد دیگر به عنوان کارگر مشغول به کار باشد.

ایران یکی از نخستین کشورهایی است که در آن کشاورزی انجام شده است. حفاری هایی که در اطراف کاشان به عمل آمده است، نشان می دهد که در شش هزار سال گذشته ایرانی ها کشاورزی پیشرفته ای داشته اند. امروزه نیز لازم است راه گذشتگان را براى گسترش کشاورزی ادامه دهیم.

با پرورش گیاهان، شما می توانید محیط زندگی زیبا داشته باشید یا مواد خوراکی سالمی برای مصرف خانواده خود آماده کنید.

همچنین بخشی را به فروش برسانید و درآمدی به دست آورید.

 

کار های کشاورزی

شغل بخشی از مردم کشور ما کشاورزی است. مشاغل مربوط به کشاورزی را می توان در چند گروه زراعت، باغبانی، ماشین های کشاورزی، دامپروری، صنایع غذایی و منابع طبیعی دسته بندی کرد.

کارهاى کشاورزى را می توان به صورت زیر دسته بندى کرد:

  • بررسی امکان پرورش یک گیاه در یک ناحیه آب و هوایی
  • آماده کردن بستر کاشت
  • کاشت
  • داشت
  • برداشت
  • کارهای پس از برداشت 

 

بررسی امکان پرورش یک گیاه در یک ناحیه آب و هوایی

محیط زندگى گیاه در واقع سیستمى است با اجزاى گوناگون و گیاهان بخشی از آن هستند. برای درست کار کردن این سیستم، باید همه عوامل و نیازهای گیاهان (دمای هوا، میزان آب، بستر کاشت، مواد غذایی، رطوبت هوا و سایر نیازها) تأمین شود. 

 

آماده کردن بستر کاشت

بستر کاشت:

به جایی که شرایط الزم را برای جوانه زدن گیاه دارد و بذر در آن کاشته می شود، بستر کاشت می گویند.

بذر:

بذر بخشی از گیاه، مانند دانه، غده، ساقه و برگ است که با کاشت و پرورش آن، گیاه دیگری مانند گیاه قبلی تولید می شود.

آماده سازی بستر کاشت در کشتزار شامل شخم زدن، خرد کردن کلوخه ها، کوددهی و هموار کردن است. این موارد در زمین های کوچک با بیل، شن کش، ماله و ..... و در زمین های بزرگ با ماشین ها و دستگاه های ویژه، مانند گاوآهن، پنجه بشقابی و..... انجام می شود. یکی از کارهای آماده کردن خاک، شخم زدن آن است.

 

کاشت

کاشت قرار دادن بذر دانه یا قلمه در بستر برای جوانه زدن و رشد گیاه جدید در خاک را کاشت می گویند. گیاهان با روش های دستی یا ماشینی کاشته می شوند بذرها نیز یا منظم یا در هم کاشته می شوند.

 

داشت

داشت به کارهایی مانند آبیاری، سله شکنی، وجین کردن، کود دادن، سم پاشی، واکاری و خاک دادن پای بوته ها می گویند که برای نگهداری و پرورش گیاه پس از کاشت انجام می شود. به عبارتی دیگر به کلیه کارهایی که انجام می گیرد تا گیاه تربیت شده و به رشد مناسب برسد، داشت گفته می شود.

جدول برخى از کارهاى مرحله داشت.

 

برداشت

پس از رسیدن بخش مورد استفاده گیاه، باید آن را با دست یا ماشین برداشت کنید. بسته به نوع کشت و هدف تولید، ممکن است گیاه در مراحل گوناگونی مانند تولید گل یا میوه و ... برداشت شود. 

تهیه کننده: سید حمید موسوی


سایر مباحث این فصل