صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

آشنایی با نیروهای مسلح

پاسخ تایید شده
2 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | آشنایی با نیروهای مسلح
bookmark_border دهم تجربی دهم ریاضی دهم انسانی
book آمادگی دفاعی دهم
bookmarks فصل 7 : آشنایی با نیروهای مسلح و خدمت مقدس سربازی
2 ماه قبل
0

آشنایی با نیروهای مسلح

 هر حکومت و دولتی برای حفظ استقلال، امنیت و تمامیت ارضی خود نیاز به نیروهای مسلح قوی،مقتدر و سازمان یافته دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از استقرار برای تداوم خود و دفع تهدیدات داخلی و خارجی، نیروهای مسلحی را فراهم نموده است که از جمله آنها ستاد فرماندهی کل قوا، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح می باشند.

 

نمودار سلسله مراتب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

فرمانده معظم کل قوا

ارتش جمهوری اسلامی ایران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

 

فرماندهی کل قوا

طبق ماده 4 اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی کل نیروهای مسلح است. هشت سالحضور پر شور مردم ایران در صحنه های دفاع مقدس نشان دهنده این واقعیت است که رهبری جمهوری اسلامی ایران دارای مقبولیت عامه مردم است و در واقع فرماندهی معظم کل قوا فقط، فرمانده نیروهای مسلح نظامی و انتظامی نیست بلکه همه اقشار مردم را در بر می گیرد واین مظهر اقتدار کشور ایران است.

ویژگی های نیروهای مسلح:

اسلامی بودن- ولایی بودن- مردمی بودن- خودکفایی- انضباط- سادگی- اقتدار- تدافعی بودن

 

ستاد کل نیروهای مسلح

ستاد کل نهادی است که به طور مستقیم زیر نظر فرمانده کل قوا انتخاب می شود. این ستاد به عنوان بالاترین مرجع نظامی نیروهای مسلح در ایران شناخته می شود. وظیفه اصلی این ستاد، سیاست گذاری، فرماندهی و هدایت کلیه نیروهای مسلح شامل وزارت دفاع، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سازمان های وابسته به آنها است.رئیس این ستاد، بلند پایه ترین مقام نظامی کشور است که مسئولیت هماهنگی میان همه ی قوای نظامی را در نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

 

ارتش جمهوری اسلامی ایران

به مجموعه ستاد کل، نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی پدافند هوایی و سازمان های وابسته به آنها اطلاق می گردد. ارتش وظیفه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به مجموعه ستاد کل، حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، سازمان حفاظت اطلاعات، نیروی زمینی، هوایی، دریایی، سازمان بسیج مستضعفین، نیروی قدس و سازمان های وابسته به آنها اطلاق می گردد.

 

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

سازمانی مسلح که در تابعیت فرماندهی کل قوا و وابسته به وزارت کشور می باشد. هدف از تشکیل آن، استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی و نگهبانی از دستاورد های انقلاب اسلامی است.

 

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تابع قوانین و مقررات نیروهای مسلح بوده و بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح را در قالب قوانین و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا بر عهده دارد.

تهیه کننده: احمدرضا ملک حسینی

 

 تهیه کننده: احمدرضا ملک حسینی


سایر مباحث این فصل