صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

دنیای واقعی واکنش ها

پاسخ تایید شده
3 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | دنیای واقعی واکنش ها
bookmark_border یازدهم تجربی یازدهم ریاضی
book شیمی (2)
bookmarks فصل 1 : قدر هدایای زمینی را بدانیم
3 ماه قبل
0

دنیای واقعی واکنش ها

شیمی دان ها باید روشی برای بیان میزان خلوص مواد واکنش دهنده، میزان كارایی و بازدۀ هر واكنش را پیدا كنند تا بتوانند محاسبه های كمی را دقیق و درست اجنام دهند. شیمی دان ها برای محاسبۀ مقدار واقعی فراوردۀ تولید شده در یک واكنش از مفهومی به نام بازده درصدی استفاده می کنند (كمیتی كه كارایی یک واكنش را نشان می دهد(.

به مقدار فراوردۀ مورد انتظار در هر واكنش، مقدار نظری و به مقدار فراورده ای كه در عمل به دست می آید، مقدار عملی می گویند.

واکنش های شیمیایی همیشه مطابق آنچه انتظار می رود پیش نمی روند، زیرا ممکن است واکنش دهنده ها ناخالص باشند یا ممكن است واکنش به طور کامل انجام نشود، حتی گاهی نیز همزمان با آن، واکنش های ناخواستۀ دیگری اجنام می شود. با این توصیف مقدار واقعی فراورده از مقدار مورد انتظار كمتر است. در واقع بازده درصدی واكنش های شیمیایی از صد كمتر است.

مثال

یكی از راه های تهیۀ سوخت سبز، استفاده از بقایای گیاهانی مانند نیشكر، سیب زمینی و ذرت است. واكنش بی هوازی تخمیر گلوكز، از جمله واكنش هایی است كه در این فرایند رخ می دهد.

\({C_6}{H_{12}}{O_6}(aq) \to 2{C_2}{H_5}OH(aq) + 2C{O_2}(g)\)

حساب كنید از تخمیر 1/5 تن گلوكز موجود در پسماندهای گیاهی، چند تن سوخت سبز )اتانول( تولید می شود؟ بازده واكنش را 80 درصد در نظر بگیرید.

نخست با توجه به معادله واكنش، باید محاسبه شود چند تن فراورده مورد انتظار است.

\(?ton{C_2}{H_5}OH = 1/5ton{C_6}{H_{12}}{O_6} \times \frac{{1000Kg}}{{1ton}} \times \frac{{1000g}}{{1Kg}} \times \frac{{1mol{C_6}{H_{12}}{O_6}}}{{180g{C_6}{H_{12}}{O_6}}} \times \frac{{2mol{C_2}{H_5}OH}}{{1mol{C_6}{H_{12}}{O_6}}} \times \frac{{46g{C_2}{H_5}OH}}{{1mol{C_2}{H_5}OH}} \times \frac{{1Kg}}{{1000g}} \times \frac{{1ton}}{{1000Kg}} = 0/77ton{C_2}{H_5}OH\)

 بازده درصدی= عملی مقدارنظری/ مقدار ×100

\(80 = \frac{x}{{0/77}} \times 100 \to x = 0/62ton{C_2}{H_5}OH\)

از آهن مذاب تولید شده در واكنش ترمیت برای جوش دادن خطوط راه آهن استفاده می شود.

 

گنج های اعماق دریا

بستر اقیانوس ها منبعی غنی از منابع فلزی گوناگون است. منابعی که انسان به تازگی آن را کشف کرده است. به دلیل نیاز روزافزون جهان به منابع شیمیایی و کاهش میزان این منابع در سنگ کره، شیمیدان ها را بر آن داشت تا در جست و جوی منابع تازه باشند. این جست و جو از رازی پرده برداشت که نشان می داد گنجی عظیم در اعماق دریاها نهفته است. این گنج در برخی مناطق محتوی سولفید چندین فلز واسطه و در برخی مناطق دیگر به صورت کلوخه ها و پوسته هایی غنی از فلزهایی مانند منگنز، کبالت، آهن،نیکل، مس و ... یافت می شود غلظت بیشتر گونه های فلزی موجود در کف اقیانوس نسبت به ذخایر زمینی، بهره برداری از این منابع را نوید می دهد.

میلیون ها کلوخه در ناحیه ای از اقیانوس آرام در سطح بستر یا نیمه فرو رفته در بستر پراکنده شده است.


سایر مباحث این فصل