صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

سبک زندگی سالم

پاسخ تایید شده
3 هفته قبل
0
[شاه کلید مای درس] | سبک زندگی سالم
bookmark_border دوازدهم تجربی دوازدهم ریاضی دوازدهم انسانی
book سلامت و بهداشت
bookmarks فصل 2 : سبک زندگی
3 هفته قبل
0

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم،مجموعه ای از انتخاب های سالم افراد و رعایت و انجام آنها در زندگی است که بر روی سلامت تأثیرگذار هستند.
این انتخاب ها متناسب با موقعیت های زندگی و براساس فرهنگ،هنجارهای اجتماعی و شرایط اقتصادی صورت می گیرد.


 

اهمیت سبک زندگی

در بین عوامل موٌثر بر سلامت (درس اوّل) ، سبک زندگی با سهم %50 بیشترین تأثیر را بر سلامت افراد دارد.اهمیت سبک زندگی بیشتر از آن جهت است که با پیشگیری از بروز بیماری در افراد بر کیفیت زندگی او تأثیر می گذارد.براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت؛بیماری های سکته قلبی،دیابت،سرطان و پوکی استخوان،که به عنوان مهم ترین بیماری های مزمن در جهان شناخته شده اند،ارتباط مستقیمی با سبک زندگی دارند.

 

 عوامل موثر در انتخاب های افراد در سبک و شیوه زندگی

انتخاب ها و رفتارهای افراد اساساً به نگرش ها،ارزش ها و باورهای فردی و جمعی،آداب و رسوم،الگوی مصرف،فرهنگ،وظایف و مسؤلیت ها،نحوه استفاده از دانش و فناوری،ثروت،مقابله آگاهانه با خطرات تهدید کننده سلامت،نحوه رفتار با خود و دیگران و نحوه برخورد با مسائل و مشکلات زندگی و... بستگی دارد.

۱شاید افراد برخوردار از درآمد و آموزش بالاتر فرصت انتخاب های بیشتری در زندگی داشته باشند،اما به این معنی نیست که این افراد همیشه اتنخاب ها و رفتار های سالم تری دارند.

۲همواره و برای همه افراد در هر سنی و با هر سطحی از تحصیلات،درآمدوموقعیت اجتماعی این امکان فراهم است تا با کسب آگاهی و مهارت های لازم بتوانند دست به انتخاب های بهتر بزنند و با سبک زندگی سالم علاوه بر حفظ و ارتقای سلامت خویش،کیفیت زندگی خود را نیز ارتقا دهند.

 


سایر مباحث این فصل